- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Mii Ecofuel CNG

Den lille grønne profil


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Mii Ecofuel i Motorradioen


Gasdrift vinder frem mange steder i Europa. Det er enkelt, man kan benytte de eksisterende tankanlæg, hvis der suppleres med gas-faciliteter. Og så er det fremfor alt rent. I Danmark halter infrastrukturen bagefter, men det gøres der noget ved i de kommende år. Hvad SEAT angår, er man forberedt på en glidende overgang, og det er SEAT Mii Ecofuel et godt eksempel på.

 

I al sin enkelhed kører man i en Mii på gas, så længe der er gas på tanken. Derpå skifter systemet automatisk over til benzindrift og så kan man køre på benzin indtil næste gang, man kommer forbi en gastank. Man skal godt nok tanke noget oftere – der er benzin til 220 kilometer på en fuld benzintank – så incitamentet for at opsøge en gasstation er der så afgjort. Men man oplever ikke samme begrænsning som f.eks. i en el-bil. Når der er nok tankanlæg, bliver det hele meget lettere.


Gasmængden aflæses på en almindelige måler i instrumentpanelet, hvor man også kan se, hvornår man løber tør for gas og begynder at køre på benzin. Tankstuds til både benzin og gas findes bag tankdækslet.


Ny slags gas

Gas er ikke nyt i Danmark eller andre steder langs landeveje. Det, der er nyt, er gassen. Tidligere kunne der mange steder tankes LPG. Det var en gasart, som var meget brutal ved motorerne, så den mulighed aflivede stille og roligt sig selv, efterhånden som teknologien favoriserede benzin- og dieseldrift.

 

I dag tanker man ikke LPG men derimod CNG. CNG står for Compressed Natural Gas og er, som navnet siger, naturgas. Naturgas henter man op fra de naturlige depoter, gemt i jorden, men det kan også produceres som biogas. Biogas stammer fra den forrådnelse, gylle og biomassen gennemgår. Den store forskel er, at når biomassen nedbrydes, og der opstår gas, produceres der CO2, som nedbryder ozon-laget. Afbrænder man gassen, f.eks. i en bilmotor, udnytter man energien og CO2 udledningen forøges ikke. Derfor er brug af biogas i princippet CO2 neutral. Så langt er vi imidlertid ikke i Danmark.

 

Vi halter bagefter

Vi er heller ikke så langt endnu, at det er økonomisk favorabelt at køre på gas. Anderledes er det f.eks. i Italien og af samme årsag har SEAT – dvs. Volkswagen gruppen – også udviklet en gas-dreven Leon. Leon og Mii er som bekendt søstermodeller til VW Golf og up! og den model, der i teknisk forstand er identisk med Mii Ecofuel, hedder i VW-regi Eco-up!

 

I Danmark er prisen for en Mii Ecofuel imidlertid 112.900 kroner. Den billigste nogenlunde tilsvarende benzin-drevne Mii koster 97.400 kroner. Den grønne afgift opkræves, som var bilen en dieselbil, så besparelsen opnår man alene på gassen, hvor gasudgiften er ækvivalent, hvis man ser på, hvor langt man kører pr. krone, til en benzinpris på omkring 9 kroner pr. liter. SEAT Mii Ecofuel bruger 2,9 kg gas pr. 100 km mens den bruger 3-4 kg benzin (nogenlunde det samme i liter) pr. 100 km.

 

Det går lidt langsommere

Men bilerne kan dog ikke helt sammenlignes. De almindelige funktionelle egenskaber ved SEAT Mii har vi tidligere beskæftiget os med (læs f.eks. prøvekørslen af SEAT Mii hér >>>). Ecofuel modellens 3-cylindrede 1-liters benzin/gas motor yder 68 hestekræfter. Det er 8 flere end den tilsvarende benzinmotor. Men fartpræstationerne er ikke bedre. Tværtimod. Man bruger ikke mindre end 16,3 sekunder på at nå de 100 km/t modsat 14,4 sekunder i modellen med benzinmotor.

 

Spørgsmålet er så, hvorfor i alverden man skal købe en gas-dreven Mii i stedet for en benzin-dreven version? Det bedste svar er formentlig, at man ønsker at udvise samfundsansvar og måske også gerne vil vise omverdenen, at man gør det. Hvis ens virksomhed gerne vil have en grøn profil el.lign. Det økonomiske regnestykke er anderledes, men går meget godt op i sidste ende, hvis man har et vist kørselsforbrug – det svarer til de kalkuler man gennemfører, når man skal vælge mellem benzin og diesel.

 

Markant lavere partikeludslip

Med gas som drivmiddel slipper man kun 79 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er 17 gram mindre end hvad den tilsvarende benzinbil udleder, og kører man på biogas (hvad man altså ikke endnu kan i Danmark) kører man som nævnt CO2 neutralt. Sidst, men ikke mindst er udledningen af de såkaldte NOX’er 90 procent mindre, når man kører på gas. Især det argument understøtter måske i den praktiske hverdag ønsket om samfundsansvarlig bilkørsel. At man ikke har helt så meget regulær kraft i maskinrummet må man så leve med.

 

I øvrigt var køreoplevelsen i SEAT Mii identisk med det, vi tidligere har oplevet. Motoren præsterer en anelse mindre med gas gennem cylindrene end benzin. Og så er affjedringen gjort mere komfortabel, men det kan næppe tilskrives gasdriften og os bekendt har den almindelige Mii også fået affjedringen tilrettet – hvad den bestemt ikke er blevet dårligere af.


Andre SEAT prøvekørsler finder du hér >>>


 


Model:

Seat Mii 1,0 Ecofuel CNG

Listepris:

Kr. 112.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 68 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

16,3 sek./ 164 km/t/ 2,9 kg CNG/ 100 km /79 g/km

Længde:

3,56 m

Bagagerum:

238 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EBA. Safety Assist. Hillholder. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart rat. Indvendig justerbare sidespejle. El-sideruder for. Splitbagsæde. Isofix. Radio med AUX indgang.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt