SEAT Mii Ecofuel i Motorradioen
Gasdrift vinder frem mange steder i Europa. Det er
enkelt, man kan benytte de eksisterende tankanlæg,
hvis der suppleres med gas-faciliteter. Og så er det
fremfor alt rent. I Danmark halter infrastrukturen
bagefter, men det gøres der noget ved i de kommende
år. Hvad SEAT angår, er man forberedt på en glidende
overgang, og det er SEAT Mii Ecofuel et godt
eksempel på.
I al sin enkelhed kører man i en Mii på gas, så
længe der er gas på tanken. Derpå skifter systemet
automatisk over til benzindrift og så kan man køre
på benzin indtil næste gang, man kommer forbi en
gastank. Man skal godt nok tanke noget oftere – der
er benzin til 220 kilometer på en fuld benzintank –
så incitamentet for at opsøge en gasstation er der
så afgjort. Men man oplever ikke samme begrænsning
som f.eks. i en el-bil. Når der er nok tankanlæg,
bliver det hele meget lettere.
Gasmængden aflæses på en almindelige måler i
instrumentpanelet, hvor man også kan se, hvornår man
løber tør for gas og begynder at køre på benzin.
Tankstuds til både benzin og gas findes bag
tankdækslet.
Ny slags gas
Gas er ikke nyt i Danmark eller andre steder langs
landeveje. Det, der er nyt, er gassen. Tidligere
kunne der mange steder tankes LPG. Det var en
gasart, som var meget brutal ved motorerne, så den
mulighed aflivede stille og roligt sig selv,
efterhånden som teknologien favoriserede benzin- og
dieseldrift.
I dag tanker man ikke LPG men derimod CNG. CNG står
for Compressed Natural Gas og er, som navnet siger,
naturgas. Naturgas henter man op fra de naturlige
depoter, gemt i jorden, men det kan også produceres
som biogas. Biogas stammer fra den forrådnelse,
gylle og biomassen gennemgår. Den store forskel er,
at når biomassen nedbrydes, og der opstår gas,
produceres der CO2, som nedbryder ozon-laget.
Afbrænder man gassen, f.eks. i en bilmotor, udnytter
man energien og CO2 udledningen forøges ikke. Derfor
er brug af biogas i princippet CO2 neutral. Så langt
er vi imidlertid ikke i Danmark.
Vi halter bagefter
Vi er heller ikke så langt endnu, at det er
økonomisk favorabelt at køre på gas. Anderledes er
det f.eks. i Italien og af samme årsag har SEAT –
dvs. Volkswagen gruppen – også udviklet en
gas-dreven Leon. Leon og Mii er som bekendt
søstermodeller til VW Golf og up! og den model, der
i teknisk forstand er identisk med Mii Ecofuel,
hedder i VW-regi Eco-up!
I Danmark er prisen for en Mii Ecofuel imidlertid
112.900 kroner. Den billigste nogenlunde tilsvarende
benzin-drevne Mii koster 97.400 kroner. Den grønne
afgift opkræves, som var bilen en dieselbil, så
besparelsen opnår man alene på gassen, hvor
gasudgiften er ækvivalent, hvis man ser på, hvor
langt man kører pr. krone, til en benzinpris på
omkring 9 kroner pr. liter. SEAT Mii Ecofuel bruger
2,9 kg gas pr. 100 km mens den bruger 3-4 kg benzin
(nogenlunde det samme i liter) pr. 100 km.
Det går lidt langsommere
Men bilerne kan dog ikke helt sammenlignes. De
almindelige funktionelle egenskaber ved SEAT Mii har
vi tidligere beskæftiget os med (læs
f.eks. prøvekørslen af SEAT Mii hér >>>).
Ecofuel modellens 3-cylindrede 1-liters benzin/gas
motor yder 68 hestekræfter. Det er 8 flere end den
tilsvarende benzinmotor. Men fartpræstationerne er
ikke bedre. Tværtimod. Man bruger ikke mindre end
16,3 sekunder på at nå de 100 km/t modsat 14,4
sekunder i modellen med benzinmotor.
Spørgsmålet er så, hvorfor i alverden man skal købe
en gas-dreven Mii i stedet for en benzin-dreven
version? Det bedste svar er formentlig, at man
ønsker at udvise samfundsansvar og måske også gerne
vil vise omverdenen, at man gør det. Hvis ens
virksomhed gerne vil have en grøn profil el.lign.
Det økonomiske regnestykke er anderledes, men går
meget godt op i sidste ende, hvis man har et vist
kørselsforbrug – det svarer til de kalkuler man
gennemfører, når man skal vælge mellem benzin og
diesel.
Markant lavere partikeludslip
Med gas som drivmiddel slipper man kun 79 g CO2 ud i
atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er 17 gram mindre
end hvad den tilsvarende benzinbil udleder, og kører
man på biogas (hvad man altså ikke endnu kan i
Danmark) kører man som nævnt CO2 neutralt. Sidst,
men ikke mindst er udledningen af de såkaldte NOX’er
90 procent mindre, når man kører på gas. Især det
argument understøtter måske i den praktiske hverdag
ønsket om samfundsansvarlig bilkørsel. At man ikke
har helt så meget regulær kraft i maskinrummet må
man så leve med.
I øvrigt var køreoplevelsen i SEAT Mii identisk med
det, vi tidligere har oplevet. Motoren præsterer en
anelse mindre med gas gennem cylindrene end benzin.
Og så er affjedringen gjort mere komfortabel, men
det kan næppe tilskrives gasdriften og os bekendt
har den almindelige Mii også fået affjedringen
tilrettet – hvad den bestemt ikke er blevet
dårligere af.
|