Mange mennesker har brug for en bil til transport
fra punkt A til punkt B. Det kan så ske mere eller
mindre luksuøst, mere eller mindre hensigtsmæssigt,
miljørigtigt eller økonomisk. Og så er der dem, der
har brug for en bil til lidt mere end bare
transport, for hvem også oplevelser spiller en stor
rolle, deriblandt oplevelser, bilen skal hjælpe dem
til at få. Til dem er SEAT Leon ST X-Perience en ny
og rigtig relevant mulighed.
Hvis SEAT Leon ST X-Perience skal kategoriseres, kan
vi vælge, at kalde den en cross-over. Hér vil vi
hellere være mere konkrete og fortælle, hvor den
adskiller sig og udmærker sig, logisk nok i forhold
til en almindelig Leon.
ST for Stationcar
For det første er den en Leon ST. ST kan oversættes
til Station Car, altså en bil med større
rummelighed. Bagagekapaciteten i bagagerummet alene
er 587 liter og med bagsæderyglænene lagt ned, øges
den til lige under 1,5 kubikmeter.
ST’en måler 4,54 meter i længden, og der er også
udmærket benplads på bagsædet, så ikke mindst
bagsædepassagererne har noget ud af, at ikke al
pladsen bag forsæderne går til traditionelt
bagagerum.
Leon ST har vi været inde på før (læs
f.eks. prøvekørslen af SEAT Leon ST Style 1,4 TSI
Act hér >>>), og de indretningsmæssige og
funktionelle egenskaber er ens. Men da hører
ligheden også op.
Forøget frihøjde
For det første har Leon ST X-Perience 2,8 cm mere
frihøjde end den almindelige Leon ST. Det er i sig
selv en glimrende egenskab, hvis man har tænkt sig
at køre andre steder end på almindelig plan asfalt
eller gerne vil frem, når sneen ligger tykt på
landevejen. Faktisk er halvdelen af en offroaders
basisegenskaber givet af den forøgede frihøjde.
Det kan mange af deltagerne i de berømte offroad
rallies som f.eks. Dakar tale med om, for hér
deltager mange biler med to-hjulstræk og de klarer
sig udmærket også i ørkensandet, bl.a. fordi de alle
har en stor frihøjde.
Firehjulstræk
Men naturligvis øger firehjulstræk
fremkommeligheden, og derfor har Leon ST X-Perience
også træk på alle fire hjul. Der er tale om et
elektronisk styret permanent firehjulstræk, hvor
følere fodrer computeren, der derpå regulerer
kraftfordelingen til de fire hjul afhængig af de
aktuelle kørselsforhold og behov.
Men
ikke nok med det. Den prøvekørte X-Perience havde
også VW-gruppens udmærkede 6-trins DSG
dobbeltkoblingsgear, som sikrer lynhurtige og
præcise gearskift, og er fremragende til, også at
håndtere kraftoverførslen til de fire hjul i den
rette mængde på det rette tidspunkt.
Racerbilspræstationer
Og sidst, men ikke mindst, har SEAT lagt en 184
hestes 2-liters dieselmotor ud i maskinrummet, og
den sikrer om ikke andet, at der er kræfter nok og
at man har næsten racerbilsagtige præstationstal:
0-100 km/t på 7,1 sekund.
Den sikrer imidlertid én ting til, og det er måske
helt centralt for en bil som Leon X-Perience: At
føreren får en god oplevelse også ud af sin
bilkørsel. Aktive mennesker sætter ofte pris på at
have kræfter nok og muligheder ud over det
almindelige, og det er præcis, hvad der følger med
til de 412.000 kroner, sådan en oplevelsesbil byder
på. Og den fornøjelse må man ikke underkende i
forsøget på at gøre alt til rationel funktion.
Luksus og funktion
Som sådan bliver det både en luksuøs oplevelse at
køre Leon X-Perience og også en praktisk oplevelse,
når man kan trække sin anhænger henover en våd
græsmark eller man kan køre hen over markerne, når
det er det, der er brug for. Og alene det, at have
solidt greb i underlaget og stor stabilitet ved
kørsel på almindelig plan, men måske også våd
asfalt, er alle pengene værd.
På negativsiden tæller, at med mindre man er meget
blid med højre-foden, er igangsætningen fra nul km/t
noget brutal. Men det er vel et spørgsmål om vane.
Godt udstyr
Oven i det kommer så det faktuelle, bl.a. mængden af
udstyr i en Leon ST X-Perience: Skitplates og
skørter hele bilen rundt, 17” alufælge (den
prøvekørte bil var udrustet med 18” alufælge – vi er
sikker på at 17” er mere komfortabelt),
tågeforlygter med statisk kurvelys, el-ruder for og
bag, 2-zone klimaanlæg og meget mere. Vi savner
p-sensor, men taget i betragtning, hvor meget man
får for pengene, er det vel til at leve med.
Ratkansen har sit eget XP-emblem
Sidst, men ikke mindst. Foruden det gode vejgreb og
de mange kræfter er affjedringen forbavsende
valafstemt. Udfordringen er, når man øger frihøjden,
at man må ty til for hård affjedring, for at
reducere krængningstendenserne. I Leon ST X-Perience
har man opnået en god kombination af komfortabel
affjedring og stabilitet. Man har oven i købet, i
sammenligning med en lavere personbil, som f.eks. en
almindelig Leon, opnået bedre køreegenskaber og
vejgreb, når underlaget er ujævnt. Det er faktisk
blevet ret godt. |