Køber man en stationcar, er det som regel fordi man
har behov for mere plads i den praktiske hverdag.
Ofte bliver stationcars pænere og mere harmoniske
end f.eks. sedans eller traditionelle hatchbacks.
Men de bliver sjældent elegante. Det er ikke desto
mindre hvad SEAT har opnået med ST-udgaven af SEAT
Leon.
Udgangspunktet er da heller ikke det ringeste, og
SEAT er heller ikke gået på kompromis med ønsket om
at bygge en elegant bil. Derfor er søstermodellen,
VW Golf Variant, en smule større, både i længde og i
bagagekapacitet. Det er dog marginalt.
Funktionsmæssigt er der ikke den store forskel på de
to biler, men visuelt er Leon ST den klare vinder –
den er iøvrigt også 3 cm lavere end Golf’en.
Meget mere plads
ST varianten er 30 cm længere end
Hatchback-versionen af SEAT Leon (læs
f.eks. vores prøvekørsel af SEAT Leon 2,0 Style hér
>>>). Det er en markant forskel og den
tilgodeser primært behovet for bagageplads.
Plads alene gør det naturligvis ikke. Pladsen skal
også være intelligent brugbar. Derfor er det ikke
uvæsentligt, at også akselafstanden er forlænget,
sammenlignet med 5-dørs versionen. Det giver andre
proportioner i kabinen og skubber selvfølgelig også
til vægtbalancen i kabinen.
Praktisk plads
Desuden har konstruktørerne optimeret praktikken.
Bagsæderyglænene kan lægges næsten plant i niveau
med bagagerummets bund, de kan løsnes via et greb i
hver side af bagagerummet, der er ski-lem indbygget,
så man kan transportere lange genstande, og i
midterarmlænet på bagsædet, der skjuler ski-lemmen,
er forsynet med to kopholdere. I hvert fald i den
prøvekørte Style-udgave.
Bagagerumsbunden kan tages ud eller sænkes efter
behov, der er endda blevet plads til et
nødreservehjul, og i alt disponerer man over små 600
liter bagageplads. Det er meget i en bil, der kun
måler godt 4,5 meter. Dertil kommer, at der i Style
udgaven er en opbevaringsplads placeret under
førersædet.
Køreegenskaberne er fastholdt
Når en bil forlænges, ændres køreegenskaberne. Men
det er ingen voldsom ændring, der opleves for ST’en.
MQB-platformen er den samme og selvfølgelig
fornemmer man længden i bilens evne til at komme
omkring især de snævre hjørner, men det er kun noget
man lægger mærke til hvis man skal…
I motorrummet på den prøvekørte bil lå VW-gruppens
105-hestes dieselmotor. Den er smidig, økonomisk
(ikke mindre end 26,3 km/l) og trækvillig, moderat
støjende – men: Bilen lægger op til flere kræfter og
med bagagerummet, fyldt er motorkraft ikke det
værste man kan tilkøbe. Leon ST findes med
dieselmotorer på både 110, 150 og 184 hestekræfter
plus fem benzinmotorer, så der er nok at vælge
imellem inden man skriver under på slutsedlen.
Omfattende udstyr
Style udstyret er omfattende og inkluderer 2-zone
klimaanlæg, fartpilot, tågeforlygter med statisk
kurvefunktion, el-ruder både for og bag og meget
andet. Derved kryber prisen op på godt 270.000
kroner. Det er dog blot 8000 kroner mere end for
5-dørs varianten, og den billigste Leon ST kan fås
for blot 200.000 kroner. Men nok så vigtigt: Det er
omkring 40.000 kroner billigere end den nogenlunde
tilsvarende VW Golf Variant. Tankevækkende, fordi
det udover den visuelle oplevelse kun er mindre
detaljer til forskel (f.eks. har Leon’en ikke
sikkerhedsseler, der kan justeres i højden på
B-stolpen).
Testbilen var også som ekstraudstyr udrustet med
panorama-soltag. Det er et regulært soltag, som kan
åbnes elektrisk. Og prisen er 10.000 kroner lavere
end prisen for det samme soltag i Golf variant.
Bestiller man Leon ST med soltag, må man dog affinde
sig med, at der altid vil komme lys ind fra taget –
der findes et panel, som kan trækkes for, men det er
delvis gennemsigtigt. Vi gætter på, at det er for at
hindre fugtansamlinger mellem tag og inder-panel,
som man iblandt oplever i andre biler. |