- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: SEAT Leon 2,0 TDI Style

Gode egenskaber til ekstra god pris


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT har haft kolossal fremgang på det danske marked. Det skyldes naturligvis et gigant salg af den lille SEAT Mii (SEAT’s version af VW up! og Skoda Citigo), men det skyldes også den nye SEAT Leon. Her har vi prøvekørt den i dieseludgaven med 150 hk, ikke mindst for at få en idé om, hvor tæt den i denne version er på f.eks. Audi A3.

 

Vi har nemlig tidligere prøvet Audi A3 med selvsamme dieselmotor. Og da Audi A3 er baseret på samme undervogn som SEAT Leon (og VW Golf) kunne man forvente, at køreegenskaberne er ens.

 

Først lige et par ord omkring SEAT Leon: Leon er bygget på VW’s MQB-platform. Vi har tidligere prøvekørt bilen med en 122 hestes TSI-motor, og hvad angår de holdningsmæssige egenskaber (vores) og meget af funktionen, har vi udtrykt dem dengang, og de gælder fortsat (læs prøvekørslen af SEAT Leon 1,4 TSI Style hér >>>).



Prisfordel

Prismæssigt koster den nu prøvekørte variant 290.000 kroner, iklædt Style-udstyret. Den tilsvarende Audi A3 er prissat til kr. 365.000 med nogenlunde det samme udstyr. Den billigste Leon 2,0 TDI koster 350.000 kroner.

 

I sammenligning med den Audi, vi tidligere har prøvet (læs prøvekørslen af Audi A3 2,0 TDi 3d hér >>>), er der foruden karrosseriformen og indretningen to væsentlige forskelle: Audi’en var 3-dørs og påmonteret vinterdæk – Leon’en havde fem døre og sommerdæk.

 

Minimal forskel

Alligevel er forskellen mellem de to bilers køreegenskaber minimal. Den forskel, der måtte være, kan helt tilskrives en smule anderledes balance (fordi to ekstra bagdøre vejer lidt mere) og kørselsforholdene, herunder dækmonteringen.

 

De fleste vil næppe mærke nogen forskel og sådan skal det vel også være – ellers var der ikke meget idé i at dele platform.

 

Forstærkning af ”brandet”

Pga. prisforskellen vil de to biler blive vægtet forskelligt på andre fronter, nemlig op imod konkurrenterne i samme prisklasse. Hér er det klart, at SEAT Leon’s største svaghed er et mindre stærkt ”brand”, som SEAT imidlertid stille og roligt er i færd med at få forstærket, bl.a. pga. den tekniske relation til forhold til VW-gruppen.

 

Derfor er prissætningen yderst attraktiv. Man får samme gode køreegenskaber, oven i købet med en smule bedre balance, fordi tyngdepunktet qua de tungere bagdøre er skudt en smule bagud (det er formentlig det samme for 5-dørs udgaven af Audi A3). Og Style-udstyret er eminent i SEAT’ens prisklasse: 2-zone klimaanlæg, tågeforlygter med kurvelys, regn- og lyssensorer, el-ruder også i bagdørene, for blot at nævne et par eksempler.

 

Materialevalget

Materialevalget i kabinen er forskelligt fra det, man finder i Audi A3 og VW Golf, men på niveau med konkurrenterne fra andre bilproducenter. Om man kan lide det ene eller det andet er dybest set nok et individuelt smagsspørgsmål.



Drivlinen er den samme som vi har prøvet i Audi A3 men det synes som om at motoren støjer lidt mere. Den kan skyldes forskelle i karrosseriernes resonans, lydisoleringen eller ganske enkelt temperaturforskellene mellem vinter og sommer.

 

Forhandlernettet og forhandlernes faciliteter er selvsagt forskellig mellem de tre VW-Group bilmærker og det tjener helt klart ikke til SEAT’enes fordel. Men også her står man stærkere og stærkere hos bilmodellen med de spanske aner. Og apropos spanske aner, er SEAT stadig bygningsmæssig forbundet til Spanien. Om det har praktisk betydning, har vi ingen viden om. Uanset påtager SEAT sig i hvert fald det garantimæssige ansvar i de første to år…


SEAT Leon i Motorradioen



Model:

SEAT Leon 2,0 TDI 150 hk Style

Listepris:

Kr. 289.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 215 km/t/ 24,4 km/l /106 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Opvarmede sprinklerdyser. Tågeforlygter med svingfunktion. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt