SEAT har haft kolossal fremgang på det danske
marked. Det skyldes naturligvis et gigant salg af
den lille SEAT Mii (SEAT’s version af VW up! og
Skoda Citigo), men det skyldes også den nye SEAT
Leon. Her har vi prøvekørt den i dieseludgaven med
150 hk, ikke mindst for at få en idé om, hvor tæt
den i denne version er på f.eks. Audi A3.
Vi har nemlig tidligere prøvet Audi A3 med selvsamme
dieselmotor. Og da Audi A3 er baseret på samme
undervogn som SEAT Leon (og VW Golf) kunne man
forvente, at køreegenskaberne er ens.
Først lige et par ord omkring SEAT Leon: Leon er
bygget på VW’s MQB-platform. Vi har tidligere
prøvekørt bilen med en 122 hestes TSI-motor, og hvad
angår de holdningsmæssige egenskaber (vores) og
meget af funktionen, har vi udtrykt dem dengang, og
de gælder fortsat (læs
prøvekørslen af SEAT Leon 1,4 TSI Style hér >>>).
Prisfordel
Prismæssigt koster den nu prøvekørte variant 290.000
kroner, iklædt Style-udstyret. Den tilsvarende Audi
A3 er prissat til kr. 365.000 med nogenlunde det
samme udstyr. Den billigste Leon 2,0 TDI koster
350.000 kroner.
I sammenligning med den Audi, vi tidligere har
prøvet (læs
prøvekørslen af Audi A3 2,0 TDi 3d hér >>>), er
der foruden karrosseriformen og indretningen to
væsentlige forskelle: Audi’en var 3-dørs og
påmonteret vinterdæk – Leon’en havde fem døre og
sommerdæk.
Minimal forskel
Alligevel er forskellen mellem de to bilers
køreegenskaber minimal. Den forskel, der måtte være,
kan helt tilskrives en smule anderledes balance
(fordi to ekstra bagdøre vejer lidt mere) og
kørselsforholdene, herunder dækmonteringen.
De fleste vil næppe mærke nogen forskel og sådan
skal det vel også være – ellers var der ikke meget
idé i at dele platform.
Forstærkning af ”brandet”
Pga. prisforskellen vil de to biler blive vægtet
forskelligt på andre fronter, nemlig op imod
konkurrenterne i samme prisklasse. Hér er det klart,
at SEAT Leon’s største svaghed er et mindre stærkt
”brand”, som SEAT imidlertid stille og roligt er i
færd med at få forstærket, bl.a. pga. den tekniske
relation til forhold til VW-gruppen.
Derfor er prissætningen yderst attraktiv. Man får
samme gode køreegenskaber, oven i købet med en smule
bedre balance, fordi tyngdepunktet qua de tungere
bagdøre er skudt en smule bagud (det er formentlig
det samme for 5-dørs udgaven af Audi A3). Og
Style-udstyret er eminent i SEAT’ens prisklasse:
2-zone klimaanlæg, tågeforlygter med kurvelys, regn-
og lyssensorer, el-ruder også i bagdørene, for blot
at nævne et par eksempler.
Materialevalget
Materialevalget i kabinen er forskelligt fra det,
man finder i Audi A3 og VW Golf, men på niveau med
konkurrenterne fra andre bilproducenter. Om man kan
lide det ene eller det andet er dybest set nok et
individuelt smagsspørgsmål.
Drivlinen er den samme som vi har prøvet i Audi A3
men det synes som om at motoren støjer lidt mere.
Den kan skyldes forskelle i karrosseriernes
resonans, lydisoleringen eller ganske enkelt
temperaturforskellene mellem vinter og sommer.
Forhandlernettet og forhandlernes faciliteter er
selvsagt forskellig mellem de tre VW-Group bilmærker
og det tjener helt klart ikke til SEAT’enes fordel.
Men også her står man stærkere og stærkere hos
bilmodellen med de spanske aner. Og apropos spanske
aner, er SEAT stadig bygningsmæssig forbundet til
Spanien. Om det har praktisk betydning, har vi ingen
viden om. Uanset påtager SEAT sig i hvert fald det
garantimæssige ansvar i de første to år…
|