- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


 

Biltest: SEAT Leon 1,4 TSI 122 hk Style

Det spanske alternativ


Af Søren Clauding – april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Leon i Motorradioen


En af fordelene ved, at det tidligere spansk-ejede SEAT er blevet en del af Volkswagen koncernen er, at SEAT bilerne deler teknik med Volkswagen. Det er ikke mindst en fordel, når det handler om en bil, der er så velkørende og harmonisk som den meget roste Volkswagen Golf. Og det har især betydning, når man ser på priser, for i en direkte sammenligning af principielt samme motor- og udstyrsversioner er SEAT-varianten ganske enkelt billigere.

 

Med andre ord: Er man blevet overbevist om Golf’en fortræffeligheder, men synes, at den prismæssigt ligger lige i overkanten, så fortvivl ikke: Der findes en billigere, ligeså god mulighed: SEAT Leon.

 

Car of the Year

Da Golf’en blev kåret til Car of the Year af en række udmærkede kolleger fra det ganske Europa, og æren tilfaldt VW Golf, kunne SEAT Leon og i øvrigt også Audi A3 ligeså godt have fået hver deres andel, for de har samme undervogn, baseret på den såkaldte MQB-platform. Det var for SEATs vedkommende da også kun et spørgsmål om lanceringstidspunkt, for den blev introduceret for sent til at komme i betragtning. Men mon ikke VW koncernledelsen havde givet det en tanke forinden, Volkswagen er med al respekt det stærkeste ”brand”.

 

Naturligvis er det for meget at hævde, at de tre biler er identiske. Tag et kik på dem og ingen kan påstå, at ligheden er slående. Men den tekniske basis er identisk. Udstyrsniveauerne varierer en anelse, men det er småtingsafdelingen. Det indebærer, at den prøvekørte SEAT Leon med 122 hestes 1,4 TSI motor til 260.000 kroner er 25.000 kroner billigere end den tilsvarende VW Golf. Og sammenligner man direkte over fra den billigste Leon, som koster 190.000 kroner, til den billigste 5-dørs Golf, er prisforskellen ikke mindre end 35.000 kroner.

 

Tidssvarende, skarpt design i ”gratis rød”

Som nævnt ser bilerne ikke ens ud. For SEAT’ens vedkommende behøver det bestemt ikke at trække i negativ retning. Den er måske mindre tidløs end de to søskende fra VW gruppen, og i øvrigt også Skoda Octavia, men den falder lidt udenfor, fordi akselafstanden er forskellig. Men SEAT’en er efter vores mening meget tidssvarende, dens design er smart, skarpt, temperamentsfuldt og elegant. I knaldrød ser den rigtig godt ud og farven koster ikke ekstra. Regnestykket er bestemt ikke dårligt for SEAT.

 

Alle Leon-varianter har 7 airbags, fjernbetjent centrallås og el-sideruder foran, for blot at highlighte et par eksempler. Style-udgaven er omfattende udrustet med 2-zone klimaanlæg, el-ruder også i bageste sidedøre, fartpilot, læderrat med multifunktionsstyring af en række features, sædevarme, opvarmede sprinklerdyser, regn- og lyssensorer, tågeforlygter med svingfunktion, så lygten i den side, hvortil man svinger, tænder, og meget mere.



Trækker som en 140-hestes motor

I motorrummet på den prøvekørte version lå VW’s effektive 1,4 liters turbobenzinmotor, der præsterer 122 hestekræfter. Ved lav fart er den så effektiv, at det næsten var umuligt ikke at tro, at det var 140-hestes udgaven, der var tale om. Man mærker det ved høj fart og acceleration ved motorvejstempo. Men den er ret levende, hvad der også fremgår af præstationstallene: 0-100 km/t på bare 9,3 sekunder og over 200 km/t på toppen. Og kører man pænt, kan man nå 19,2 kilometer på en liter benzin. Det er virkelig overbevisende.



Pladsforholdene i kabinen er glimrende, udmærket benplads overalt og også i kabinen adskiller Leon’en sig fra de øvrige MQB-varianter: Den har et enkelt, moderne og elegant interiør, meget roligt og ukompliceret. I bagagerummet er der 380 bagagerumsliter til rådighed, hvad der er OK i en bil, der måler 4,26 meter i længden, men det er ikke pga. oceaner af plads, at man anskaffer sådan et køretøj.

 

Derfor vælges SEAT Leon

SEAT Leon køber man, hvis man vil have fortræffelige køreegenskaber, en god fast undervogn med god stabilitet og præcis styring. SEAT Leon 1,2 TSI er udrustet med elektronisk spærredifferentiale som sikrer, at kræfterne ikke forsvinder ud af de hjul, der ikke har tilstrækkelig vejgreb. Motoren underbygger bilens kørefærdigheder og det lidt fancy design er helt i harmoni med oplevelsen bag rattet.

 

Man har kunnet overføre fordelen ved et ”rent udsyn” gennem forruden, som længe har været standard i VW Golf, også til SEAT Leon – vinduesviskerne er skjult under vinduesrammen under fronthjelmen – det giver et dejligt uforstyrret udsyn fremad. Et lille minus er sidespejlene, som følger samme designsprog som resten af bilen. Det er også gået lidt ud over størrelsen.



Model:

SEAT Leon 1,4 TSI 122 hk Style

Listepris:

Kr. 259.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,4 l. 122 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 202 km/t/ 19,2 km/l /120 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Opvarmede sprinklerdyser. Tågeforlygter med svingfunktion. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt