SEAT Leon i Motorradioen
En af fordelene ved, at det tidligere spansk-ejede
SEAT er blevet en del af Volkswagen koncernen er, at
SEAT bilerne deler teknik med Volkswagen. Det er
ikke mindst en fordel, når det handler om en bil,
der er så velkørende og harmonisk som den meget
roste Volkswagen Golf. Og det har især betydning,
når man ser på priser, for i en direkte
sammenligning af principielt samme motor- og
udstyrsversioner er SEAT-varianten ganske enkelt
billigere.
Med andre ord: Er man blevet overbevist om Golf’en
fortræffeligheder, men synes, at den prismæssigt
ligger lige i overkanten, så fortvivl ikke: Der
findes en billigere, ligeså god mulighed: SEAT Leon.
Car of the Year
Da Golf’en blev kåret til Car of the Year af en
række udmærkede kolleger fra det ganske Europa, og
æren tilfaldt VW Golf, kunne SEAT Leon og i øvrigt
også Audi A3 ligeså godt have fået hver deres andel,
for de har samme undervogn, baseret på den såkaldte
MQB-platform. Det var for SEATs vedkommende da også
kun et spørgsmål om lanceringstidspunkt, for den
blev introduceret for sent til at komme i
betragtning. Men mon ikke VW koncernledelsen havde
givet det en tanke forinden, Volkswagen er med al
respekt det stærkeste ”brand”.
Naturligvis er det for meget at hævde, at de tre
biler er identiske. Tag et kik på dem og ingen kan
påstå, at ligheden er slående. Men den tekniske
basis er identisk. Udstyrsniveauerne varierer en
anelse, men det er småtingsafdelingen. Det
indebærer, at den prøvekørte SEAT Leon med 122
hestes 1,4 TSI motor til 260.000 kroner er 25.000
kroner billigere end den tilsvarende VW Golf. Og
sammenligner man direkte over fra den billigste
Leon, som koster 190.000 kroner, til den billigste
5-dørs Golf, er prisforskellen ikke mindre end
35.000 kroner.
Tidssvarende, skarpt design i ”gratis rød”
Som nævnt ser bilerne ikke ens ud. For SEAT’ens
vedkommende behøver det bestemt ikke at trække i
negativ retning. Den er måske mindre tidløs end de
to søskende fra VW gruppen, og i øvrigt også Skoda
Octavia, men den falder lidt udenfor, fordi
akselafstanden er forskellig. Men SEAT’en er efter
vores mening meget tidssvarende, dens design er
smart, skarpt, temperamentsfuldt og elegant. I
knaldrød ser den rigtig godt ud og farven koster
ikke ekstra. Regnestykket er bestemt ikke dårligt
for SEAT.
Alle Leon-varianter har 7 airbags, fjernbetjent
centrallås og el-sideruder foran, for blot at
highlighte et par eksempler. Style-udgaven er
omfattende udrustet med 2-zone klimaanlæg, el-ruder
også i bageste sidedøre, fartpilot, læderrat med
multifunktionsstyring af en række features,
sædevarme, opvarmede sprinklerdyser, regn- og
lyssensorer, tågeforlygter med svingfunktion, så
lygten i den side, hvortil man svinger, tænder, og
meget mere.
Trækker som en 140-hestes motor
I motorrummet på den prøvekørte version lå VW’s
effektive 1,4 liters turbobenzinmotor, der præsterer
122 hestekræfter. Ved lav fart er den så effektiv,
at det næsten var umuligt ikke at tro, at det var
140-hestes udgaven, der var tale om. Man mærker det
ved høj fart og acceleration ved motorvejstempo. Men
den er ret levende, hvad der også fremgår af
præstationstallene: 0-100 km/t på bare 9,3 sekunder
og over 200 km/t på toppen. Og kører man pænt, kan
man nå 19,2 kilometer på en liter benzin. Det er
virkelig overbevisende.
Pladsforholdene i kabinen er glimrende, udmærket
benplads overalt og også i kabinen adskiller Leon’en
sig fra de øvrige MQB-varianter: Den har et enkelt,
moderne og elegant interiør, meget roligt og
ukompliceret. I bagagerummet er der 380
bagagerumsliter til rådighed, hvad der er OK i en
bil, der måler 4,26 meter i længden, men det er ikke
pga. oceaner af plads, at man anskaffer sådan et
køretøj.
Derfor vælges SEAT Leon
SEAT Leon køber man, hvis man vil have fortræffelige
køreegenskaber, en god fast undervogn med god
stabilitet og præcis styring. SEAT Leon 1,2 TSI er
udrustet med elektronisk spærredifferentiale som
sikrer, at kræfterne ikke forsvinder ud af de hjul,
der ikke har tilstrækkelig vejgreb. Motoren
underbygger bilens kørefærdigheder og det lidt fancy
design er helt i harmoni med oplevelsen bag rattet.
Man har kunnet overføre fordelen ved et ”rent udsyn”
gennem forruden, som længe har været standard i VW
Golf, også til SEAT Leon – vinduesviskerne er skjult
under vinduesrammen under fronthjelmen – det giver
et dejligt uforstyrret udsyn fremad. Et lille minus
er sidespejlene, som følger samme designsprog som
resten af bilen. Det er også gået lidt ud over
størrelsen.
|