Da SEAT Ibiza – den spansk inspirerede svar på VW
Polo – i 2012 fik en ansigtsløftning, gjaldt denne
naturligt nok også ST-modellen, altså
stationcar-udgaven af den kompakte bil. Den er 20 cm
længere end hatchback versionen og byder ikke alene
på mere plads men også mere elegance, for det er nu
engang lettere at skabe en elegant bil, når man har
lidt mere plads at gøre det indenfor.
Og netop plads er traditionelt set en andet
VW-gruppens biler af spansk herkomst’ store styrker.
Til trods for at bilen er nydelig og trods alt kun
4,23 meter lang, disponerer man over 430 liter
regulær bagageplads – og bagsæderyglænene kan
naturligvis lægges ned, så man kan få endnu mere af
den.
Lægger op til meget
Den allerbilligste Ibiza ST koster ifølge
prislisterne 128.000 kroner. Det er en god pris for
en rummelig bil, så er det alene prisen, der tæller,
får man da meget bil for pengene. Men Ibiza’en, som
har køreegenskaber der i det store hele svarer til
VW Polo – naturligt nok, når de er bygget på samme
undervogn – lægger op til mere. Vi har tidligere
prøvekørt Ibiza 5-dørs udgaven med 105 hestekræfter
under motorhjelmen, og den havde en ideel
kombination af køreegenskaber og fartpotentiale (læs
prøvekørsel af SEAT Ibiza 1,2 TSI 105 hk DSG Style
hér >>> .
En stationcar imidlertid er skabt til dem, der
vægter mere plads højere. Den skal kunne bære noget
mere og til det er en dieselmotor ofte et bedre valg
– i hvert fald hvis man også gerne vil holde
brændstoføkonomien lidt i ørene.
Slider-motor
Som sådan er det dobbelt interessant at sætte fokus
netop på den 90-hestes dieseludgave, disse linjer
handler om. Med det maskineri i motorrummet får man
udmærkede kørefærdigheder, men også mulighed for at
udnytte bilens rummelighed. Motoren trækker rigtig
godt over en bred omdrejningskurve – det maksimale
drejningsmoment på 250 Nm nås allerede ved 1500 omdr./min.
og fastholdes de næste 1000. Det gør det muligt, at
komme tæt på det officielle forbrugstal på 23,8
km/l. Og tallet påvirkes ikke så meget af læs i
bilen, hvis man fortsat kører bilen med forsigtig
speederfod.
90-hestes dieselmotorer er en god motor, men den
brummer noget under acceleration. Oppe i fart, og
når den holdes konstant, hører man den ikke.
Style udstyret er pengene værd
Den prøvekørte udgave var yderligere udrustet med
Style-udstyr. Det bringer prisen op på 175.000
kroner – lidt billigere i skrivende stund, hvor der
kører nogle kampagner – men da prisen også
inkluderer den trækvillige dieselmotor, er den ikke
helt hen i vejret. Faktisk får man også for de penge
temmelig meget retur.
Style-udstyret inkluderer f.eks. 15” alufælge. Det
er bestemt ikke dårligt, fordi i kombination med den
forholdsvis tunge dieselmotor er Ibiza ST mindre
bestemt affjedret end man typisk ville forvente i en
stationcar. Det gør kørslen komfortabel og med de
lidt større fælge med dæk, der har lidt lavere
dæksider, sikres både stabiliteten, styrepræcisionen
og altså også affjedringskomforten. Det var fugtigt
på vejen i det meste af testperioden, og dér har man
især brug for en lidt mere tilgivende affjedring for
at have tilstrækkelig fornemmelse af kørebanen. Det
håndterede bilen fint.
Style-udstyret inkluderer desuden el-sidespejle med
varme, læderrat og klimaanlæg. Fartpilot og
tågeforlygter med statisk kurvelys hører også med,
ligesom elektriske sideruder ved bagsæderne samt
tagræling i sølv. Sidstnævnte har kun en optisk
betydning, men det harmonerer udmærket med det
elegante look.
Standardudstyrsniveauet er i forvejen ret højt. Hvis
man nøjes med basismodellen, får man både
multijusterbart rat, el-ruder foran og centrallås
med i købet. På mellemniveauet er den store forskel
fjernbetjening af centrallåsen.
Skærmen tilbygges
Bagsædepladsen er moderat og meget lig 5-dørs
udgaven. Hér stammer den gode bagagerumsplads fra.
Og designmæssigt adskiller topudstyrsudgaven sig fra
flere af konkurrenterne ved, at den ikke inkluderer
en stor skærm i midterkonsollen til styring af mange
af bilens funktioner.
Det er en klar fordel for det visuelle indtryk, når
man sidder på førerpladsen. Kravet om navigation og
on-board computer har man så løst ved, at navigation
inklusive forberedelse dertil kan erhverves for små
6000 kroner oven i bilens pris.
Umiddelbart overraskes man over den løsning. Men
udover, at den formentlig var den mest praktiske, nu
man havde skabt et instrumentbord uden skærm, er der
jo sandt at sige ikke megen forskel på denne løsning
og den, man finder i meget dyrere biler, hvor man
tilsigtet har anbragt en indbygget
”tablet-computer”, som nærmest skyder ud fra
instrumentbordet. Hos SEAT’en er den ikke så stor,
på størrelse med en stor smart-telefon, men den er
udviklet af Garmin og tilbyder foruden navigation
også en række informationer om bilkørslen, og er i
øvrigt en berøringsskærm, som er nem at betjene.
|