SEAT Ibiza i Motorradioen
Den hedder SEAT Ibiza 1,4 TSI 180 hk DSG Cupra. Men
egentlig er det nok, bare at kalde den Ibiza Cupra.
Cupra-navnet er udtryk for det sportslige, ja meget
mere end sportslige. Det er lige før bilen er en
racerbil. Men kun lige før – den kan faktisk også
bruges til hverdagskørsel.
I alle tilfælde bliver hverdagskørslen mere sjov.
For med 180 hestekræfter under motorhjelmen, det
lynhurtige dobbeltkoblings-skift – i hvert fald når
det går opad i gearene – og et fartpotentiale, der
siger 0-100 km/t på 6,9 sekunder, er Cupra’ens sjæl
beskrevet fuldt og helt.
Legesyg og køresyge
Tilføjes skal det dog, at 284 liter bagageplads og
acceptable pladsforhold på bagsædet gør bilen
brugbar til andet end skæg og ballade. Men
bagsædepladsen er nu ikke særlig anvendelig. Ikke
fordi man ikke kan være der, men fordi den måde,
bilen lægger op til at blive kørt, gør det ret
ubekvemt at sidde bagi. For ikke at tale om
køresyge…
SEAT Ibiza Cupras køreegenskaber er i bund og grund
lig med dem man finder de tilsvarende lommeraketter
fra VW-gruppen. Polo GTI, for eksempel. Men den har
sin helt egen udstråling, netop fordi den er en SEAT.
Lydbilledet
Det er nu ikke fordi, fabrikken har gejlet den så
meget op, men den sér anderledes ud end den
almindelige Ibiza, og meget anderledes end Polo GTI.
Den har også sin egen lyd, for der er lydgenerator i
udstødningssystemet. Simpelthen fordi en Cupra skal
udstråle racing i enhver henseende.
Prisen for det lynhurtige køretøj er 294.000 kroner.
Mange penge? Måske, hvis man sammenligner med
indstigningsmodellen, som koster beskedne 120.000
kroner. Men den har kun en tredjedel så mange
hestekræfter. Tingene hænger sammen.
Masser af udstyr og teknik for pengene
Det gør de også med hensyn til udstyret. Cupra’en er
eksempelvis udrustet med 17” alufælge og tilhørende
lavprofildæk, som giver en suveræn styrefølsomhed.
Den har Bi-Xenon forlygter, så man kan finde sikkert
rundt i de snævre kurver også ved nattetide. Plus
DSG-gearet, som kan skifte fuldautomatisk, ligesom i
en hvilken som helst anden bil med automatgear. Man
kan dog hjælpe det på vej med skiftepaler bag
ratkransen.
Og skal man accelerere lidt hurtigt ud af kurverne,
er man godt hjulpet af det såkaldte XDS elektroniske
spærredifferentiale. Egentlig er det lidt snyd og
tærer lidt på kræfterne. For systemet anvender
bilens bremsesystem på den måde, at det nedbremser
det forhjul, der har mindst vejgreb og måske er i
færd med at spinde. Derved føres kræfterne gennem
differentialet naturligt over på det hjul, der har
bedst vejgreb. Men en smule af kræfterne går tabt i
bremsesystemet.
Det ville aldrig gå i en racerbil, hvor alle kræfter
skal bruges til fremdrift. Men på offentlig vej og i
snævre kurver mærker man det ikke – her er der
rigeligt mange kræfter. Og det giver god
køredynamik.
Vridningsstabil
Undervognen er sænket og Cupra’en har kun en enkelt
dør i hver side. Førstnævnte har betydning for
styrepræcisionen, som i kombination med
lavprofildækkene er forbilledlig. Sidstnævnte burde
teoretisk også have betydning, ikke mindst for
stabiliteten gennem kurverne og bagendens opførsel
på kørebanen, fordi en 3-dørs bil grundliggende er
mere vridningsstabil end en 5-dørs bil.
Om det så helt holder i praksis, skal vi lade være
usagt, for normalt kompenseres der i chassiset for
tabet af vridningsstabilitet i 5-dørs biler, men et
faktum er det, at ved hurtig kurvekørsel er Ibiza
Cupra’en helt fin.
Dobbeltkoblingsgearet
Dobbeltkoblingsgearet, DSG-gearet, er 7-trins og
masser af roser for det exceptionelle gearskift opad
i gearene. Et dobbeltkoblingsgear har dog det
naturlige handikap, at når man gerne vil have
skiftet nedad, f.eks. for at anvende motorens effekt
ved højere omdrejningstal, kommer det som en
overraskelse for gearkassen, der pr. definition hele
tiden har et højere gear klar til det næste
gearskift. Når der uventet skal skiftes ned, tager
det den tid, det tager at trække sig ud af det
højere gear og ned i det lavere. Det håndterer
DSG-gearet ikke bedre end føreren ville kunne klare
det med et manuelt gear. Men opad – wow!
Sidst men ikke mindst: Det er imponerende, at den
kraftige benzin turbomotor kan køre 16,9 kilometer
på en liter benzin (forudsat man ikke kører, som
bilen lægger op til). Og egentlig er det også
imponerende, at Ibiza Cupra er 30.000 kroner
billigere end Polo GTI. Men bevares, bilerne er
forskellige, trods alt, og tilsvarende forhold gør
sig gældende for de øvrige SEAT modeller. Men
tankevækkende, når man skal ud at vælge nyt legetøj.
Der kan brændes meget benzin og mange dæk af for
30.000 kroner.
|