SEAT Altea XL i Motorradioen
Det er snart fire år siden, vi sidst prøvekørte en
SEAT Altea XL. Visuelt var bilen dengang blevet
facelifted og derfor er der ikke foretaget de store
ændringer siden da. Går man under motorhjelmen og
studerer man udstyrslisten er tingene derimod noget
anderledes.
SEAT Altea XL er nemlig kommet i en såkaldt Style
Copa version, hvor man har blæst nyt liv i det
stadigt smukke Altea-design. Samtidig er de fine
funktionelle egenskaber bevaret og den prøvekørte
variant havde den højeffektive 1,4 liters TSI motor
i maskinrummet, så til en pris på 290.000 kroner er
der næsten ikke et øje tørt. Normalt ville Stype
Copa udstyret have fordyret bilen med omkring 8000
kroner yderligere – og i sammenligning med ”den
korte Altea” er merprisen beskedne 7000 kroner.
God til plads
Og en SEAT Altea XL byder fortsat på rigtig meget
plads. Den er 18,5 cm længere end den almindelige
Altea, hvilket udmønter sig i 532 liter usædvanlig
regulær bagageplads – noget som SEAT altid har været
gode til – og lægger man bagsæderne ned, øges
pladsen til 1,6 kubikmeter.
Under bagagerumsbunden er der oven i købet plads til
et nødreservehjul – ingen dum idé, for et lappekit
er ikke morsomt på en regnvåd efterårsaften (taler
af erfaring…). Bagagerumsdækkenet er fuldstændig
heldækkende og glider væk, hvis man trykker på
kanten, bagklappen slår højt op, læssehøjden er lav
og adgangen til bagagerummet tillader f.eks. store
husholdningsredskaber og hårde hvidevarer at komme
indenfor.
De 18,5 cm ekstra længde kommer også
bagsædepassagererne til gode. Der er suveræn
benplads og man kan få fødderne ind under
forsæderne. Ret godt.
Maskinkraft og udstyr
Ellers er det først og fremmest maskinkraften og
udstyret, vi hér sætter fokus på.
TSI-motoren klæder nemlig Altea’en. Den er
vibrations- og støjsvag og forener gode
fartpræstationer med en udmærket benzinøkonomi. De
100 km/t nås på 10,5 sekunder og tager man Altea
XL’en ud på en langfart mod syd, kan man godt have
glæde af topfarten på 194 km/t.
Undervognen kendes også fra andre af VW-gruppens
biler og er fremragende. Man har formået at forene
bilens relativt store højde med en overraskende blød
affjedring, uden nævneværdigt tab af styrepræcision.
Derfor er den både underholdende at køre, temmelig
komfortabel og vil glimrende kunne håndtere også de
højere hastigheder.
Kraftfuld oplevelse
Men især det brede momentområde er med til at give
frihed i trafikbilledet. I kraft af turboladeren
opnås et moment på 200 Nm, som er forholdsvis meget
i en benzinmotor, over et omdrejningsinterval fra
1500 til 4000 omdr./min. Det giver en konstant og
kraftfuld oplevelse, hver eneste gang man træder på
speederen.
Style Copa-udstyret inkluder 2-zone klima anlæg,
sædevarme, fartpilot og 16” alufælge. Heldigvis er
alufælgene ikke større, for den undervogn, Altea XL
er udrustet med, er ikke så tilgivende som f.eks.
den MQB-undervogn, som den nye SEAT Leon er baseret
på. Derfor har dæksiderne stadig en del af
affjedringsopgaven og det klarer de udmærket.
Det øvrige udstyr
I den seneste generation af Altea XL er også
navigation med berøringsskærm standard. Skærmen er
ikke så stor, men den er let læselig. Også Bluetooth,
lys- og regnsensor, automatisk nedblændeligt
bakspejl og p-sensor bag er standard. Heldigvis, for
udsynet bagud i en Altea kunne være bedre, især på
Xtra Large modellen. Den prøvekørte variant var
yderligere udrustet med Xenon forlygter, som givet
er ekstra godt kørelys i mørke.
På minussiden, hvis man kan lide at sidde lavt i
førersædet, tæller en forholdsvist højt placeret
midterkonsol med armlæn, anbragt mellem forsæderne.
Den er i vejen, når man skal skifte gear. Men hæver
man førersædet, elimineres problemet.
I øvrigt kan Altea XL fortsat fås for 225.000
kroner. Da er den udrustet med den velkendte
105-hestes motor. Også et udmærket køb, fordi få af
konkurrenterne tilbyder så meget plads for så
relativt beskeden en pris. |