Better Place’s kollaps var ikke årets bedste nyhed
for Renault. Med den brød infrastrukturen omkring
den helt nye og meget rost elbil Renault Zoe sammen.
Tænker man på, at anskaffe en Zoe, kan man udmærket
gøre det, for bilen er fin nok i sig selv. Men man
skal være meget bevidst om sit kørselsmønster – der
findes nemlig ingen redning ved nærmeste
stikkontakt.
Det optimale er, at Renault Zoe oplades på den
ladestander, brugeren monterer på sin egen husmur.
Det begrænser definitionen af brugere til de, der
råder over egen husmur. Bor man i lejlighed, er en
Zoe ingen reel option.
Billig transport
Kan man selv stå for opladningen, kan man blive
ganske billigt transporteret, for ladestanderne på
husmurengør det f.eks. muligt at få elektriciteten
til en lavere pris, hvorved udgiften til
ladestanderen hurtigt er tjent ind igen. I et
samarbejde med Clever har Renault nemlig udviklet
flere gode tilbudspakker, som kan tilpasses den
enkelte brugers kørselsmønster.
Vil man lade op på de offentlige standere, er man
imidlertid ret lost. Fordi Zoe primært kunne oplades
via Better Place netværket, er der i skrivende
stund, trods samarbejdet med Clever, kun ganske få
muligheder
for at få ladet op i det offentlige rum.
Og de gratis-standere, som f.eks. Københavns Kommune
har stående rundt om i byen, kan ikke anvendes.
Zoe-standarden passer ganske enkelt ikke sammen med
den standard, som f.eks. Nissan Leaf anvender. Og
man kan IKKE oplade en Zoe fra en almindelig
stikkontakt.
Pendlerbil
Når disse forhold så i øvrigt måtte blive løst, og
det har vi tillid til, at Renault ikke bruger alt
for lang tid på, er Renault Zoe virkelig en reel
mulighed for ikke mindst de pendlere, der daglig
skal kunne køre i nabolaget af 100 kilometer i alt.
Lige nu er den en smule forud for sin tid.
Der skiltes med rækkevidde på 210 kilometer, Renault
fastslår selv, at den reelle rækkevidde ved et
praktisk mix af køreforhold er 150 kilometer. Til
trods for, at det var lunt i vejret, optimalt for en
elbil, var vi på intet tidspunkt over 130 kilometer
i testperioden. Men det er stadig godt, sammenlignet
med andre elbiler.
Klik på billederne og se dem større
Good-looking kompaktbil
Bilen i sig selv er en moderne, good-looking
kompaktbil med et smart design og gode funktionelle
løsninger. Køreegenskaberne er udmærkede, det lave
tyngdepunkt, givet af batteriernes placering, giver
udmærkede kurveegenskaber og Renault Zoe kan
kørselsmæssigt hamle op med gennemsnittet af
konventionelt drevne biler i samme prisklasse.
0-100 km/t på 13,5 sekunder gør den ikke til nogen
hurtigløber, det samme gælder en topfart på 135
km/t, men da en elbil, købt i Danmark, kun i
beskedent omfang kunne tænkes luftet på en tysk
motorvej, er fartpræstationerne intet problem. I
bytrafikken giver elmotorens store drejningsmoment
glimrende acceleration indtil hastighedsgrænsen er
nået (0-50 km/t på 4 sekunder).
Klik på billederne og se dem større
Meget udstyr for pengene
Man skal, når man vurderer basisprisen på 162.000
kroner for den billigste udgave og også den
prøvekørte model til 175.000 kroner, huske at prisen
foruden alle elbilens fordele (ikke mindst lavt
støjniveau og glidende komfortabel kørsel)
inkluderer automatgear og et righoldigt udstyr.
Zen-udstyret inkluderer eksempelvis R-link med
Carminat Tom Tom live navigation (indebærer bl.a.,
at man kan fjernbetjene bilens varmeanlæg via sin
smartphone), bakkamera, fodgængeradvarsel,
fuldautomatisk klimaanlæg, 16 tommer alufælge,
håndfrit nøglekort og LED kørelys.
Tablet og batterileje
Betjeningen via tablet-lignende skærm vil givetvis
også tiltale de brugere, der trives med deres tablet
i hånden. Og Renault er helt fremme i skoene med
henblik på at udnytte de muligheder, moderne
computerteknologi tilbyder.
Pladsen er godt udnyttet og der er ikke bare god og
regulær plads i bagagerummet, men også på bagsædet
befinder man sig godt. Det lyse interiør er venligt
og moderne - men smuds og pletter havde for længst
sat deres præg på indtrækket i testbilen - som ikke
havde mange kilometer på bagen.
Klik på billederne og se dem større
Hvad angår prisstrukturen, skal det tilføjes, at man
foruden anskaffelsesprisen skal betale for leje af
batteri gennem Renault. Denne udgift skal udlignes
gennem lave driftsomkostninger og derfor er en elbil
ingen option, økonomisk, for bilister, der ikke har
et forholdsvis stort kørselsbehov.
Batterileje koster:
Op til 12.500 km om året: 699 kr.
15.000 km om året: 784 kr.
20.000 km om året: 954 kr.
25.000 km om året: 1114 kr.
Dertil skal lægges en wall box. Hos Clever kan man
leje boksen for kr. 299 pr. måned for en 3.7 KW
ladeboks (langsom opladning). I abonnementet indgår,
at man i kraft af statstilskuddet får 1 krone pr.
kWh strøm, man bruger til opladning automatisk
godtgjort, fordi wallboksens brug af strøm kan
adskilles fra husholdningens øvrige strømforbrug. |