- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Renault Zoe Zen

Fin bil – forud for sin tid


Af Søren Clauding – september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Better Place’s kollaps var ikke årets bedste nyhed for Renault. Med den brød infrastrukturen omkring den helt nye og meget rost elbil Renault Zoe sammen. Tænker man på, at anskaffe en Zoe, kan man udmærket gøre det, for bilen er fin nok i sig selv. Men man skal være meget bevidst om sit kørselsmønster – der findes nemlig ingen redning ved nærmeste stikkontakt.

 

Det optimale er, at Renault Zoe oplades på den ladestander, brugeren monterer på sin egen husmur. Det begrænser definitionen af brugere til de, der råder over egen husmur. Bor man i lejlighed, er en Zoe ingen reel option.

 

Billig transport

Kan man selv stå for opladningen, kan man blive ganske billigt transporteret, for ladestanderne på husmurengør det f.eks. muligt at få elektriciteten til en lavere pris, hvorved udgiften til ladestanderen hurtigt er tjent ind igen. I et samarbejde med Clever har Renault nemlig udviklet flere gode tilbudspakker, som kan tilpasses den enkelte brugers kørselsmønster.

 

Vil man lade op på de offentlige standere, er man imidlertid ret lost. Fordi Zoe primært kunne oplades via Better Place netværket, er der i skrivende stund, trods samarbejdet med Clever, kun ganske få muligheder for at få ladet op i det offentlige rum.

 

Og de gratis-standere, som f.eks. Københavns Kommune har stående rundt om i byen, kan ikke anvendes. Zoe-standarden passer ganske enkelt ikke sammen med den standard, som f.eks. Nissan Leaf anvender. Og man kan IKKE oplade en Zoe fra en almindelig stikkontakt.

 

Pendlerbil

Når disse forhold så i øvrigt måtte blive løst, og det har vi tillid til, at Renault ikke bruger alt for lang tid på, er Renault Zoe virkelig en reel mulighed for ikke mindst de pendlere, der daglig skal kunne køre i nabolaget af 100 kilometer i alt. Lige nu er den en smule forud for sin tid.

 

Der skiltes med rækkevidde på 210 kilometer, Renault fastslår selv, at den reelle rækkevidde ved et praktisk mix af køreforhold er 150 kilometer. Til trods for, at det var lunt i vejret, optimalt for en elbil, var vi på intet tidspunkt over 130 kilometer i testperioden. Men det er stadig godt, sammenlignet med andre elbiler.


Klik på billederne og se dem større


Good-looking kompaktbil

Bilen i sig selv er en moderne, good-looking kompaktbil med et smart design og gode funktionelle løsninger. Køreegenskaberne er udmærkede, det lave tyngdepunkt, givet af batteriernes placering, giver udmærkede kurveegenskaber og Renault Zoe kan kørselsmæssigt hamle op med gennemsnittet af konventionelt drevne biler i samme prisklasse.

 

0-100 km/t på 13,5 sekunder gør den ikke til nogen hurtigløber, det samme gælder en topfart på 135 km/t, men da en elbil, købt i Danmark, kun i beskedent omfang kunne tænkes luftet på en tysk motorvej, er fartpræstationerne intet problem. I bytrafikken giver elmotorens store drejningsmoment glimrende acceleration indtil hastighedsgrænsen er nået (0-50 km/t på 4 sekunder).


Klik på billederne og se dem større


Meget udstyr for pengene

Man skal, når man vurderer basisprisen på 162.000 kroner for den billigste udgave og også den prøvekørte model til 175.000 kroner, huske at prisen foruden alle elbilens fordele (ikke mindst lavt støjniveau og glidende komfortabel kørsel) inkluderer automatgear og et righoldigt udstyr.

 

Zen-udstyret inkluderer eksempelvis R-link med Carminat Tom Tom live navigation (indebærer bl.a., at man kan fjernbetjene bilens varmeanlæg via sin smartphone), bakkamera, fodgængeradvarsel, fuldautomatisk klimaanlæg, 16 tommer alufælge, håndfrit nøglekort og LED kørelys.

 

Tablet og batterileje

Betjeningen via tablet-lignende skærm vil givetvis også tiltale de brugere, der trives med deres tablet i hånden. Og Renault er helt fremme i skoene med henblik på at udnytte de muligheder, moderne computerteknologi tilbyder.

 

Pladsen er godt udnyttet og der er ikke bare god og regulær plads i bagagerummet, men også på bagsædet befinder man sig godt. Det lyse interiør er venligt og moderne - men smuds og pletter havde for længst sat deres præg på indtrækket i testbilen - som ikke havde mange kilometer på bagen.


Klik på billederne og se dem større


Hvad angår prisstrukturen, skal det tilføjes, at man foruden anskaffelsesprisen skal betale for leje af batteri gennem Renault. Denne udgift skal udlignes gennem lave driftsomkostninger og derfor er en elbil ingen option, økonomisk, for bilister, der ikke har et forholdsvis stort kørselsbehov.

 

Batterileje koster:

Op til 12.500 km om året: 699 kr.

15.000 km om året: 784 kr.

20.000 km om året: 954 kr.

25.000 km om året: 1114 kr.

Dertil skal lægges en wall box. Hos Clever kan man leje boksen for kr. 299 pr. måned for en 3.7 KW ladeboks (langsom opladning). I abonnementet indgår, at man i kraft af statstilskuddet får 1 krone pr. kWh strøm, man bruger til opladning automatisk godtgjort, fordi wallboksens brug af strøm kan adskilles fra husholdningens øvrige strømforbrug.

Klik på billederne og se dem større

 

Klik på billederne og se dem større


Model:

Renault Zoe Zen

Listepris:

Kr. 174.900

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 88 hk. 220 Nm/0-2500 omdr./min. Forhjulstræk. Aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

13,5 sek./ 135 km/t/ 210 km/ 0 g/km

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

338 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Bak-kamera. Navigation. Nøglekort med håndfri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. P-sensorer. Regnsensor. 2 X Isofix.


Klik på billederne og se dem større

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt