Renault Twizy i Motorradioen
Det var ikke uden omtanke, at de første
international prøvekørsler af den særprægede Renault
Twizy fandt sted på Ibiza (læs
den første prøvekørsel af Renault Twizy hér >>>).
Hér passede aktionsradius og køreformål – og ikke
mindst vejret – perfekt til den lille køreting.
Anderledes er det, at begive sig rundt i den i en
dansk storby.
Er man opmærksomhedssøgende, er Renault Twizy en
glimrende eyecatcher. Her får man fuld valuta for
pengene. Det gør man også, hvis man vil have lave
transportomkostninger. Lidt mere forbeholden er vi
dog overfor rækkevidden.
Officielt kan man køre 100 kilometer på en
opladning, i praksis siger Renault 80. Vores praktik
var nærmere et sted mellem 60 og 70 kilometer, og så
skulle der ikke bruges megen strøm på den
opvarmelige forrude for at slippe af med duggen,
hvad der ellers viste sig at kunne tage lidt tid
uden en tør klud ved hånden.
Direkte på Facebook
Når det så er sagt, er Twizy fortsat et sjovt
transportmiddel. Den er et frisk pust i trafikken,
og med asiatiske turister på oplevelsestur i den
danske hovedstad, kan man være sikker på at blive
foreviget på Facebook eller andre sociale medier.
Den er i det hele taget et frisk pust også i mere
bogstavelig forstand. For fravælger man, at anskaffe
sideskærme som udbygning til dørene, en slags
plastik ruder, til 5000 kroner, hører frisk vind og
en ligeså frisk shower med til hverdagens oplevelser
i en Twizy, på vejrmæssigt ustadige efterårsdage. En
Twizy fordrer vejrbevidst påklædning – men den er
mindre fordringsfuld end f.eks. en knallert eller en
motorcykel.
Man sidder ikke udpræget godt i en Twizy, men efter
forholdene forbavsende godt ”bagi”. Rygstøtten er
forkert, i hvert fald for undertegnede, og de ikke
altid lige jævne danske asfaltveje gør nemt en
Twizy-tur til en rystende oplevelse. Den egner sig
ikke til hovedpine.
Parkerer overalt
Fordelene er imidlertid uomtvistelige: længden på
2,34 meter forøger antallet af parkeringspladser
væsentligt. Bredden på 1,24 meter ligeså, for
dørenes vertikale åbning indebærer, at det alene er
føreren og passagerens kropsstørrelse, der afgør
hvor nemt man stiger ind og ud af en Twizy. Man kan
ikke have meget bagage med i en Twizy – det vil
nogle givet vis også opfatte som en fordel. I alt
disponerer man over et rum på 21 liter, som knapt
kan håndtere en fyldt indkøbspose.
Ind og ud på parkeringspladserne kommer man på et
øjeblik. Servostyring indgår dog ikke i pakken, og
der skal arbejdes lidt ved lav fart. En Twizy har
ingen bagrude, men man kan tilkøbe en p-sensor for
blot 2600 kroner og de penge er godt givet ud. Dens
lille 17-hestes elektromotor arbejder hurtigt
Twizy’en op i fart, men løjerne hører op, når man
rammer 80 km/t.
Det er ikke den helt store stressfaktor på en dansk
motorvej, for foreløbig ser det ud som om de andre
bilister i højere grad bruger deres krudt på at
synes, at Twizy’en er sjov og det kompenserer for at
den en gang imellem er lidt i vejen. Affjedringen er
så bestemt, at kørslen er noget ukomfortabel, men
det kompensere Twizyen for gennem sin charme og ikke
mindst de lave driftsomkostninger. Har man først
købt en Twizy, opkræves der ikke længere skatter på
køretøjet.
Priskonkurrence
Den alvorligere side af sagen er, at købsprisen
efterhånden er ved at blive indhentet af slagtilbud
på markedet for konventionelt drevne køretøjer.
Renaults egen Dacia Sandero kan købes for en pris,
der ikke er meget højere end Twizy. Den billigste
koster små 60.000 kroner og der skal blot et par
døre med bestemt ikke tætsluttende vinduer til, at
en Twizy bliver dyrere end Sandero'en.
Og så er infrastrukturen ikke på plads endnu. Derfor
kan man kun få opladet en Twizy meget få steder, men
det arbejdes der på at få ændret. Man kan også
anskaffe en wall-boks til montering på husmuren
derhjemme. Anskaffer man den hos firmaet Clever, og
vælger man at leje den, er prisen stort set den
samme som det, man får i afgiftsrabat fra staten,
når husholdningens øvrige strømforbrug kan adskilles
fra opladningen af køretøjet.
En Renault Twizy er ikke perfekt til danske
vejrforhold. Men den er sjov og det er al ære og
respekt værd, at Renault udbyder et køretøj, som gør
op med konventionerne og markerer sig som et frisk
pust i trafikken.
|