Den er mindre poppet end de første Twingo’er, den
ligner en Renault og så er den klart den sjoveste og
lettest tilgængelige af Renault’erne.
Renault Twingo hører til i småbilskategorien. Den er
ikke helt så lille som Toyota Aygo, Citroën C1 &
Co., men med sine 3,6 meters længde er den bestemt
heller ikke stor. Fordi Renault har valgt at udstyre
den med 4-cylindret motor i stedet for tre, får man
desuden en oplevelse, som klassificerer den en
anelse over de helt små, med næsten de samme
præstationer, både hvad angår fart og
brændstoføkonomi.
20.000 kroner plus
Ligesom den ikke er helt så lille er den heller ikke
helt så billig. Twingo koster omkring 20.000 kroner
mere end de typiske små. Og i samme øjeblik, det er
sagt, skal det tilføjes, at man netop har lanceret
en Eco-udgave af Twingo, som ikke har så meget
udstyr, men til gengæld er mere brændstoføkonomisk
og noget billigere at anskaffe. Den har vi
imidlertid ikke prøvet i denne omgang.
Visuelt er Twingo helt sin egen. Den er i dog et
åbenlyst medlem af Renault familien og der er f.eks.
i kraft af en markant frontspoiler lagt stor vægt på
funktion og design.
Tre døre
Hvad begge dele angår, er det lidt af et handikap,
at Twingo alene kan købes med tre døre – altså én i
hver side plus en bagklap, der til gengæld er ret
stor og slår højt op. Tre-dørs biler har flere
handikaps: fordøren er større og er der knebent med
plads på en parkeringsplads, skal man fra forsæderne
nærmest gå bagud af bilen. Endnu værre bliver det,
når man skal ind på og ud fra bagsædet. Hér skal man
nærmest være akrobat, om end forsæderne skydes langt
frem og naturligvis letter processen.
På plussiden tæller, at bilen ser friskere ud,
karosseriet bliver lidt stivere og konstruktionen
lidt billigere. Det sidste er dog svært at se
genspejlet i købsprisen. Karrosseriets stivhed har
muliggjort den store bagklap – og den er så også
nødvendig, fordi man ikke kan betjene bagagerummet,
når bagsæderne er lagt ned, fra siden af bilen.
I
øvrigt kan det ikke delelige bagsæderyglæn
(splitbagsæde er ekstraudstyr) kun lægges ned, hvis
man samtidig trækker i to stropper i hver side,
betjent gennem bagagerummet, lidt besværligt og ikke
mindre besværligt, når ryglænene skal på plads igen.
|