- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Twingo 1,2 Dynamique

Poppet på plads


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er mindre poppet end de første Twingo’er, den ligner en Renault og så er den klart den sjoveste og lettest tilgængelige af Renault’erne.

 

Renault Twingo hører til i småbilskategorien. Den er ikke helt så lille som Toyota Aygo, Citroën C1 & Co., men med sine 3,6 meters længde er den bestemt heller ikke stor. Fordi Renault har valgt at udstyre den med 4-cylindret motor i stedet for tre, får man desuden en oplevelse, som klassificerer den en anelse over de helt små, med næsten de samme præstationer, både hvad angår fart og brændstoføkonomi.

 

20.000 kroner plus

Ligesom den ikke er helt så lille er den heller ikke helt så billig. Twingo koster omkring 20.000 kroner mere end de typiske små. Og i samme øjeblik, det er sagt, skal det tilføjes, at man netop har lanceret en Eco-udgave af Twingo, som ikke har så meget udstyr, men til gengæld er mere brændstoføkonomisk og noget billigere at anskaffe. Den har vi imidlertid ikke prøvet i denne omgang.

 

Visuelt er Twingo helt sin egen. Den er i dog et åbenlyst medlem af Renault familien og der er f.eks. i kraft af en markant frontspoiler lagt stor vægt på funktion og design.

 

Tre døre

Hvad begge dele angår, er det lidt af et handikap, at Twingo alene kan købes med tre døre – altså én i hver side plus en bagklap, der til gengæld er ret stor og slår højt op. Tre-dørs biler har flere handikaps: fordøren er større og er der knebent med plads på en parkeringsplads, skal man fra forsæderne nærmest gå bagud af bilen. Endnu værre bliver det, når man skal ind på og ud fra bagsædet. Hér skal man nærmest være akrobat, om end forsæderne skydes langt frem og naturligvis letter processen.

 

På plussiden tæller, at bilen ser friskere ud, karosseriet bliver lidt stivere og konstruktionen lidt billigere. Det sidste er dog svært at se genspejlet i købsprisen. Karrosseriets stivhed har muliggjort den store bagklap – og den er så også nødvendig, fordi man ikke kan betjene bagagerummet, når bagsæderne er lagt ned, fra siden af bilen.

 

I øvrigt kan det ikke delelige bagsæderyglæn (splitbagsæde er ekstraudstyr) kun lægges ned, hvis man samtidig trækker i to stropper i hver side, betjent gennem bagagerummet, lidt besværligt og ikke mindre besværligt, når ryglænene skal på plads igen.


 


 

Forbavsende god benplads

Benpladsen på bagsædet er forbavsende god – klart bedst i klassen – og pladsen er hverken taget fra forsædepassagererne eller bagagerummet. Der er oven i købet blevet plads til et reservehjul under bagagerumsgulvet – og der er i øvrigt fastsurringskroge i bagagerummet – noget der sjældent ses i småbiler.

 

Man sidder højt på førersædet i en Twingo (og skal huske, ikke at slå hovedet på dørkarmen ved indstigning) og kabinen er meget lys. Der er centerinstrumentering, som vi sjældent begejstres over og så har man placeret en omdrejningstæller bag rattet på ratstammen – det havde været mere hensigtsmæssigt med et speedometer!



Komfortabel

Twingo er nemlig ingen racerbil selvom den er ret kvik og når 100 km/t på under 10 sekunder. Til gengæld er den absolut komfortabel, måske den mest komfortable bil i sin klasse. Den er lydløs, ingen motorstøj i 5. gear, blødt affjedret og meget civiliseret. Sidespejlene er små, men udsynet bagud OK, så længe der ikke er passagerer på bagsædet… Bemærk også, at aircondition er ekstraudstyr.

 

Renault Twingo 1,2 Dynamique er på mange måder en fin bil og efterlader et godt indtryk. Man har lyst til at køre i den. Prisen er et minus – men gad vist, om ikke der er kompenseret for den med den nye Eco-model – så kan man vælge mellem udstyr eller udgift. Egentlig en ret god løsning. Helt i Twingo ånden.


Model:

Renault Twingo 1,2 Dynamique

Listepris:

Kr. 129.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l. benzin motor. 76 hk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek/185 km/t/

17,5 km/l 135 g/km

Længde:

3,6 m

Bagagerum:

230 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. Tågeforlygter. 6 airbags. Højde justerbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder. Sædevarme.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt