- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Scénic Xmod 1,6 dCi Expression

Praktisk cruiser med charme og muligheder


Af Søren Clauding – december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Scénic Xmod i Motorradioen


Renault Scénic er i bund og grund en praktisk og kompakt multibil. Med tilnavnet Xmod får den endnu flere anvendelsesmuligheder – og efter et kraftigt facelift ser bilen også ganske charmerende ud. Største svaghed er, at stor kørselskomfort er opnået på bekostning af styrepræcisionen – men det er til at leve med. Den er trods alt hverken tænkt og derfor heller ikke skabt som en racerbil.

 

Også prismæssigt hænger Scénic godt med. Køber man den uden Xmod systemet, er den 15.000 kroner billigere end den variant, vi hér har prøvekørt, som koster 290.000 kroner og inkluderer Expression udstyr. Men de 15.000 kroner til Xmod systemet er givet godt ud. Og så ser bilen også frækkere ud, for X-mod inkluderer beskyttelsesbøjler for og bag samt sidebeskyttelseslister. Det giver den et råt udseende…



Styrer kræfterne på opkørt underlag

Xmod er imidlertid primært et elektronisk styresystem, der skal aktiveres vha. en trykknap i midterkonsollen. Når man gør det, er bilen i stand til at håndtere et uens og godt opkørt underlag. Systemet er ikke nævneværdigt forskelligt for det, man finder i f.eks. Peugeot 2008 og gør det ikke ud for firehjulstræk, men vil i mange tilfælde kunne erstatte træk på alle fire hjul.

 

Kører man offroad eller på fedtet underlag er en følsom speederfod nemlig afgørende for vejgrebet. Men derudover kan systemet én ting, som en fører ikke kan: Dossere motorkræfterne forskelligt til de to trækkende hjul. Da frihøjden er relativt stor – 15 cm – er Scènic Xmod ganske enkelt i stand til at klare terræn, som almindelige biler, herunder Scénic uden Xmod, vil give op overfor.

 

Det er naturligvis en fordel i fedtet føre, i sne, på en våd græsmark og opkørte mudderhuller. Men også med anhænger vil Scénic Xmod klare sig bedre.

 

Masser af hestekræfter

Kræfter har den nok af. 130 hestekræfter, frembragt af en af Renaults velkendte 130-hestes dieselmotorer. I terrænet kan de 130 hestekræfter måske være en gevinst, hvorimod vi tror, uden at have prøvet det, at 110 hestekræfter passer bedre til bilen på plan asfalt. Og sådan en maskine findes også i modelprogrammet – den udmærker sig bl.a. ved en brændstoføkonomi på 24,4 km/l mod de 22,7 km/l, som 130-hestes motoren kan præstere.



Årsagen er, at Scénic ikke er skabt til dynamisk kørsel. Det er kørselskomfort, og ikke mindst en ret komfortabel affjedring, der har haft største prioritet. Det er gået ud over styrepræcisionen og det er der for så vidt ikke noget unaturligt i. Det betyder blot, at man egentlig ikke har brug for så mange hestekræfter, når der skal cruises. Men indrømmet: Kører man med kabinen og bagagerummet godt fyldt op, eller campingvogn på krogen (tilladt anhængervægt: 1300 kg), kan de 130 heste hurtigt komme til deres ret.

 

Rummelig og fleksibel

En Scénic, med eller uden Xmod, er nemlig ret rummelig. Bagagerummet i sig selv har en kapacitet på 470 liter, lidt afhængig af indstillingen af de tre ens bagsæder, der er individuelt justerbare, både i længden og også hvad ryglænene angår, og desuden helt kan afmonteres. Desuden er der plads under bagagerumsgulvet, f.eks. til et reservehjul. Omformes pladsen bag førersæderne til bagagerum, disponerer man over ikke mindre end 1870 liter. Det er ret meget i en bil, der blot måler 4,37 meter i længden.

 

Bruges bagsæderne til at sidde på, og placeres de i bageste position, er der ret god benplads. Også fortil er pladsen god og selvom der ikke indvendigt er foretaget de store designmæssige ændringer, er digitaliseringen af instrumenteringen i god harmoni med bilens udstråling og charme.

 

Instrumentering og udstyr

Centerinstrumentering, som undertegnede ikke normalt er den store tilhænger af, fungerer godt, bl.a. fordi speedometer og omdrejningstæller er skudt ind i synsfeltet lige under forruden og ses over rattet, så ens blik ikke skal vandre langt fra kørerbane til de vigtigste instrumenter.



Derved kan man positionere rattet lavt og opnå en god afslappet kørestilling med dejligt sænkede skuldre – helt i harmoni med den cruiser, som en Scénic er. En sjov ting i on-board computeren er i øvrigt, at den også kan angive, hvor mange liter brændstof, man har brugt siden nulstilling.

 

Expression udstyret er omfattende og inkluderer Klimaanlæg, fartpilot, smart keycard, tagbøjler, elruder for og bag, sædevarme og meget andet, regn- og lyssensorer.


Model:

Renault Scénic Xmod 1,6 dCi Expression

Listepris:

Kr. 289.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-diesel 1,6 l. 130 hk. 320 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 195 km/t/ 22,7 km/l /116 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

470-1680 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. Tagbøjler.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt