Hvad gør man, når man har en udmærket og
konkurrencedygtig bil, men er for lidt synlig i
trafikbilledet? Man sænker prisen. Det er hvad
Renault har gjort med familie-multibilen Scénic, men
mest i den version, der i forvejen var billigst:
Renault Scénic 1,6 Authentique.
Listeprisen er sænket fra 235.000 kroner, som
egentlig var en OK pris for en bil med de
muligheder, til 200.000 kroner. Med andre ord: Nu
kan man købe en rummelig og funktionel multibil med
et udmærket udstyr, selvom det er basisversionen,
til samme pris som en kompakt og noget mindre
mellemklassebil typisk vil koste. Det burde få
Renault Scénic frem i trafikbilledet.
Nydelig bil
Det skal dog være i en noget anden kulør end den
prøvekørte bil. Det er sjældent vi ytrer os om
farver, men den kedelige brune kulør kan man slet
ikke tillade at kalde en kulør. Heldigvis er smag og
behag forskellig, især hvad angår farver, så det er
sikkert ikke alle, der er enige.
Men det er helt givet, at en anden kulør ville peppe
bilen op på det niveau, som den har fortjent.
Renault Scénic er nemlig en ganske nydelig bil, pæne
aerodynamiske linjer, med en front der på ingen måde
kan kaldes for anmassende, men helt i harmoni med
den elegance, som altid har været et Renault
kendetegn.
Vinder på funktion
Det er dog på det funktionelle, især sat i forhold
til prisen, at Renault skal vinde kundeandele.
Forsæde interiøret er domineret af det enkle og
stilrene instrumentpanel med centerinstrumentering.
Sidstnævnte bliver vi aldrig glade for – men det er
formentlig en vanesag at skulle skule til højre i
stedet for at kikke ned, når man skal overholde
fartgrænsen. Det funktionelle er i orden og en
detalje som den, at passagersædets ryglæn kan lægges
helt plant ned og derigennem medvirke til at forøge
bagagepladsen, er en blandt mange fine løsninger.
Skuffer under forsæderne, rum under gulvmåtterne ved
fødderne af bagsædepassagererne og hele
bagsædearrangementet er det også. Bagsædet består af
tre enkeltsæder, som hver især kan skydes frem og
tilbage og ryglænene foldes plant ned. Kombineret
med det store bagagerum på 437 liter i sin mindste
udformning, som kan øges helt op til 1,8 kubikmeter,
tilføres den forholdsvis kompakte bil (4,34 meter
lang) et stort antal muligheder. Der er desuden
Isofix barnestolsbeslag på samtlige tre bagsæder.
Godt at vide i en bil, der i den grad appellerer til
småbørnsfamilier.
God plads
Benpladsen ved bagsæderne er fremragende og adgangen
til bagagerummet er det samme – og der er højt til
loftet ved alle siddepladser. Bagklappen slår højt
op og åbningen er i nabolaget af 1 X 1 meter. Mellem
bagsæder og bagklap findes en todelt fast hattehylde
– noget som ofte skal anskaffes som ekstraudstyr.
Udstyret i basis-versionen inkluderer også
aircondition, board-computer, el-sideruder fortil,
el-justerbare sidespejle med varme og varme i
sæderne. Plus meget andet, som der i mange andre
tilfælde skal betales ekstra for.
Trækvillig benzinmotor
I motorrummet findes en 110 hestes 1,6 liters
benzinmotor, i øvrigt den eneste benzinmotor i
Scénic modelprogrammet. Den er rimelig lydløs,
vibrationsfri og trækker konstant og godt. Den
omdanner ikke Scénic’en til en racerbil, men det har
selvsagt heller ikke været formålet med bilen.
Alligevel taber man ikke terræn i trafikken, for de
100 km/t nås på under 12 sekunder og bl.a. i kraft
af seks gear kan man nå 185 km/t på toppen. Tallene
for benzinforbruget siger 13,5 km/l – det lyder ikke
i sig selv så overbevisende, men da det viser sig,
at man kommer tæt på tallet i praksis, er det på
ingen måder afgørende for køb af en Scénic til den
favorable pris.
En Renault Scénic 1,6 Authentique kører udmærket.
Den er stabil og kører forbavsende godt gennem
kurverne. Dens høje tyngdepunkt modvirkes af at den
ligger godt til på vejen – helt ned til 12 cm
frihøjde med læs – det gør kørslen både tryg og
komfortabel. Og kommer man i en
katastrofeopbremsningssituation aktiveres
havariblinket automatisk!
|