Renault har med Mégane modellen afprøvet sine kunder
i den sidste halve snes år. Man har i designmæssig
sammenhæng vaklet mellem det mere outrerede og det
ret kedelige. Nu er man landet i midten og
resultatet er blevet knaldgodt. På én gang er den
nye Mégane både elegant og funktionel, tidløs og
moderigtig, karakterfuld og afvæbnende. Godt gået
Renault.
Mégane hører fortsat til i den kompakte mellemklasse
med en længde på 4 meter og 30 centimeter. Men den
er ikke skabt med det for øje, at få mest muligt
stuvet ind på mindst mulig plads. Æstetikken i
designet har spillet kraftigt med og det oplever man
både i så karakteristisk en ting som udsynet gennem
forruden, hvor man på den
ene side ikke ser nævneværdigt til vinduesviskerne
og samtidig i begge sider oplever en markering af
bilens
frontparti. Noget
mange
bilister måske sætter pris på – men som i øvrigt
ikke underbygges af, at man kan se, hvor den
forreste del af fronten befinder sig – men det er
langt fremme, skal vi hilse at sige…
Kabinen
Kabinedesignet er mindst ligeså smukt som den ydre
linjeføring. Men det er ulogisk hvor ringe benplads,
der er til bagsædepassagerne. Havde bilen været
japansk, kunne man have givet en plausibel
forklaring, men SÅ små er franskmænd da heller ikke.
En del af forklaringen ligger i en ret god
bagagekapacitet. Bagagerummet er stort og beregnet
til at bruge, med fastsurringskroge til bagagen,
ekstra net under bagagerumsbunden og minsandten: Et
reservehjul er det også blevet plads til.
Formildende omstændigheder sat i forhold til
bagsædepladsen. Bestemt!
Understyringskontrol
Det funktionelle opleves også i kraft af effektivt
matteret instrumentpanel, der ikke tillader en
eneste reflekterende solstråle at forstyrre førerens
øjenkontakt med kørebanen.
Og hvad kørehjælpemidler angår, går Renault også nye
veje: Understyringskontrol er i hvert fald ikke
særlig almindeligt.
Hvad det så går ud på? Jo, såmænd: Hvis man kører
hurtigt igennem en kurve, men ikke er i nærheden af
skridgrænsen, vil den forhjulstrukne Mégane forsøge
at styre ud af kurven (= understyring). Ved hjælp af
ESP og ABS systemet bremses der let på de relevante
hjul, hvorved understyringstendensen mindskes. Det
virker næsten umærkeligt, men er man bevidst om det,
forekommer det en smule underligt. Ikke dårligt –
men usædvanligt. |