- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Megane Sport Tourer 1,2 TCe Expression: En verden til forskel


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ikke lagt skjul på, at vi ikke er meget begejstrede for Renaults lille 3-cylindrede benzinmotor. Derfor skal vi også være de første til at rose den franske bilfabrik for dem 1,2 liters 4-cylindrede sag, som nu tilbydes i Renault Megane Sport Tourer. Den har nemlig al det gode, som den lille motor savner.

 

Vores største ankepunkt over den lille 3-cylindrede maskine er den uens acceleration. Det er som om, at omdrejningsforøgelsen sker knækvis, måske ikke noget der forstyrrer alle, men der er ingen grund til at den gør det, så hvorfor?

 

At den lille motor så også vibrerer og støjer mere end f.eks. normale 4-cylindrede er ikke overraskende, men helt almindeligt. Sådan har alle 3-cylindrede maskiner det, mere eller mindre, men det er vel ikke til helt at undgå.

 

Kraftfuld, smidig og økonomisk

Overfor det står den nye 1,2 liters turbo-benziner, der præsterer 115 hk. Den er ikke bare kraftfuld og leverer et drejningsmoment på 190 Nm allerede ved 2000 omdr./min. (det er lavt, for en benzinmotor opererer normalt indenfor et meget større omdrejningsinterval end en diesel, hvor man typisk sætter særlig fokus på drejningsmomentet). Den er både lydløs, vibrationssvag og smidig. Samtidig kan man køre 18,9 km/l, når den er lagt i en Renault Megane Sport Tourer og det er en rigtig god benzinøkonomi.



Man må ikke glemme, at selvom en Megane Sport Tourer er en lav, elegant og strømlinet bil, er den også en mellemklassebil og har dimensioner som en sådan. Den måler over 4,5 meter i længden og rummer fra 524 liter til ikke mindre end 1,6 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned, så den ER en mellemklassebil.

 

Bagsædet afgiver plads

Det skal så tilføjes, at det store bagagerum er opnået lidt på bekostning af bagsædepladsen, men da netop den elegante linjeføring er en del af bilens gode egenskaber, skal der naturligvis indgås nogle kompromis’er.



Vi har tidligere prøvekørt Megane Sport Tourer, og det er godt halvandet år siden (læs prøvekørsel af Renault Megane Sport Tourer hér >>>), men i teknisk forstand er der ikke sket de store ændringer. Bilen har fået et facelift og det er stor set det.

 

Plus, naturligvis et nyt motorprogram.

 

Room-divider

De funktionelle egenskaber i den prøvekørte variant, der hedder 1,2 TCe Expression, inkluderer en bagagerumsbund, hvor den bageste del kan placeres lodret og derved fungere som en slags ”room-divider”. Blot et enkelt eksempel på mange praktiske løsninger. Oven i det kommer et omfattende udstyr (se faktaboksen).



Den billigste Megane Sport Tourer koster 190.000 kroner. Det er 50.000 mindre end den prøvekørte version. Men så giver man både afkald på udstyret og den fine 1,2 liters motor. Den billigste udgave har en gammel benzinmotor, der godt nok yder 110 hk – det er ikke meget forskelligt fra testbilens 115. Men man kan kun køre 14,5 km/l versus 18,9, og det er en stor forskel, som både giver sig udslag i benzinudgiften og i den grønne ejerafgift. Det er en vis kompensation for den højere købspris.

 

Renault er glimrende til at bygge motorer – det viser ikke mindst deres stribevis af Formel 1 VM-titler. Megane Sport Tourer har godt nok ikke meget med Formel 1 at gøre, men den nye 1,2 liters motor viser med samme tydelighed, at Renault også kan finde ud af at bygge velfungerende hverdagsmotorer.

Renault Megane ST i Motorradioen


 

 


Model:

Renault Mégane Sport Tourer 1,2 TCe 115Expression

Listepris:

Kr. 238.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l. benzin turbomotor. 115 hk. 190 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 190 km/t/ 18,9 km/l /119 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

524-1600 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP med ASR. 16” alufælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Isofix. Tagbøjler.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt