Den nye Renault Laguna har visse kendetegn til
fælles med forgængeren. Heldigvis, for det
indikerer, at man har videreudviklet på en i
forvejen udmærket bil. Den nye er endnu bedre, for
den virker, hele vejen igennem.
Det skal nemlig ikke være nogen hemmelighed, at vi
tidligere har oplevet små og som regel elektriske
skavanker ved de meget moderne og sofistikerede
Renault’er. Aldrig noget fatalt, de kunne altid
køre, men småting, der ikke virkede som de skal. Den
nye Laguna virker i alle ender og kanter – og det er
ingen grund til at tro, at vi bare har været heldige
med den bil, vi prøvekørte.
Gennemarbejdet
Sagen er nemlig den, at det virkelig ser ud som om
den nye bil er gennemarbejdet. Det er vel også
rimeligt at forvente af en bil, som i basis version
koster 400.000 kroner. Men det er den så også.
Dertil kommer en række fine detaljer, som
dokumenterer, at man har været nede i alle hjørner
af bilens funktion og gjort tingene rigtigt. Det er
en god oplevelse.
Det gælder f.eks. det 100 procent heldækkende
bagagerumsdækken af rullegardins-typen. Ikke bare er
det fuldstændig heldækkende, men man åbner det
elegant ved at trykke på dækkenets bagkant (altså
den, der vender bagud i bilen) og så glider det
automatisk op. Den prøvekørte model er Sport Tourer
– altså en slags sportslig stationcar. Hér lægger
man også mærke til, at fastsuringsøjnene skjuler sig
under bagagerummets dobbeltbund og foldes ud, når de
skal i brug. Dertil kommer, at håndtag i siden af
bagagerummet tæt ved åbningen udløser
bagsæderyglænene, når de skal foldes ned.

Eneste tunge oplevelse derude bagtil er bagklappen,
i bogstaveligste forstand, for den er virkelig tung.
Grand Touring
”Sport Tourer” kan bedst beskrives som en moderne
Grand Touring, altså GT bil i den oprindelige
betydning: En stor rejsebil. Den beskrivelse
retfærdiggør navnet, det samme gør den skrånende
bagklap, som er elegant, om end den sluger lidt
bagageplads. Men da der er plads nok i bagagerummet
er det nu ikke det store problem.
På bagsædet er pladsen acceptabel – bilen er da også 4,8
meter lang, så der har været lidt af give af. Men
høje herresko har det vanskeligt under forsædernes
nederste bagkant. Måske skal man bare skifte til et
mindre skonummer.

Helt elektrisk
På førersædet er oplevelsen enestående. Yderst
elegant, alle funktioner er elektriske (og de
virker) og meget let tilgængelige. Det gælder |