Renault Laguna er en stor mellemklassebil og som
stationcar – Sport Tourer – bliver den endnu større.
Det kniber lidt med bagsædepladsen, men bortset fra
det får man meget bil for de 420.000 kroner, den
koster med den største motor i modelprogrammet. Og
så kører den som svæver man på en sky.
Man får en ualmindelig elegant stationcar med i
købet. Det gør man bl.a. fordi Renault har valgt at
bygge Laguna’en ualmindelig strømlinet. Det
strømlinede design inkluderer agterpartiet, hvor den
tophængslede bagklap skråner meget fremover, faktisk
så meget, at det kun er den nederste del af
bagklappen, der står nogenlunde lodret. Det
indebærer i øvrigt, at bagklappen slår så højt op,
at man skal være over 1,9 meter for at pande hovedet
ind i klappen, når den er åben. Det indebærer så
også, at man ikke kan søge meget ly for regn under
den. Men pænt ser det ud.
Masser af regulær bagageplads
Selve bagagerummet er også stort. 508 liter, der kan
forstørres til hele 1,6 kubikmeter. Tal, der ikke
bare er officielle dimensioner men udtryk for stor
brugbarhed, dels fordi bagagerummet er regulært,
dels fordi bagsæderyglænene (som løsnes via let
betjente greb helt bagest i bilen i hver side) byder
på en helt plan bagagerumsbund, når de er foldet
ned.
Oven i købet kan det fuldstændig heldækkende
bagagerumsdækken (det hindrer ethvert indsyn, fordi
det følger en skinne i hver side) gemmes væk under
bagagerumsbunden, når det ikke er i brug. Dejlige
funktionelle løsninger, som optimerer anvendelsen af
den megen plads.
Hvor kommer så den megen plads fra? Svaret er givet
i 1. afsnit: Fra bagsædet. To velvoksne nordiske
typer kan ikke sidde bag hverandre i kabinen. Det er
ganske enkelt ikke benplads og især ikke fodplads nok på bagsædet. Omvendt
kan to knap så velvoksne personer gøre det uden
problemer, så det handler meget om de individuelle
behov, bilen skal dække. Det skal så tilføjes, at
når man har fået sat sig ind på bagsædet, er der god
plads over skuldrene, god plads i højden og i øvrigt
underbygger et lyst loftsbetræk, at man ikke føler
sig klemt på bagsædet, hvis man altså ikke lige er
det…
Enkelt, sobert og elegant
Interiørdesignet er i det hele taget dejlig enkelt,
sobert og elegant. Det er også funktionelt – der er
f.eks. kanaler i midterkonsollen, der leder den
airconditionerede luft fra klimaanlægget om til
bagsædepassagererne, når de ønsker det. I bilen
finder man noget nær jordens største handskerum.
Desuden er der 12 Volts udtag overalt – en fransk
bil er skabt i elektronikkens verden.
I maskinrummet var der på den prøvekørte udgave af
Renault Laguna Sport Tourer en 175 hestes
dieselmotor. Det er den største motor i programmet,
som alene inkluderer dieselmotorer og én
udstyrsversion.
Studerer man imidlertid specifikationerne, som ikke
er tilgængelige i den officielle brochure men nu kan
findes på
www.renault.dk, kan man konstatere, at
accelerationen til 100 km/t tager eksakt ligeså lang
tid med en 175-hestes motor som med en 150 hestes.
10 sekunder hver især. Hvorfor så betale over 30.000
kroner mere for den kraftigere motor, som oven i
købet kører kortere på literen?
Automatgear følger med
Fordi der følger automatgear med i købet!
Et traditionelt – men i øvrigt ret godt virkende –
automatgear sluger energi, så i stedet for at
affinde sig med, at bilen er langsommere, når man
bestiller den med automatgear, får man blot en motor
med flere kræfter. Så accelererer den ligeså hurtigt
og kan oven i købet køre 5 km/t hurtigere – men
bruger altså også lidt mere dieselolie, som det er helt
naturligt for en bil med traditionelt automatgear.
Men det aller vigtigste købsargument for den, der
forelsker sig i en Laguna, er dens køreegenskaber.
På et råt og brutalt underlag absorberer
affjedringen ujævnhederne, så man næsten ikke mærker
dem. Og når underlaget er plan asfalt, forvandles
asfalten på et øjeblik til en sky. Sådan føles det i
hvert fald – dog ikke i kurverne, for trods den
komfortable og stødabsorberende affjedring bider
Laguna’en sig rigtig godt fat i kurverne og styrer
uden opsætsighed bilen derhen, hvor føreren vil have
den. Fremragende indstyring i kurverne, fremragende
stabilitet og da en Laguna ikke er nogen racerbil
kan der heller ikke sættes fingre på, hvordan den
ter sig ud af et sving.
Med mindre en bedre brændstoføkonomi og dermed også
lavere CO2 tal er højt prioriteret på listen over
krav, bilen skal tilgodese, er Laguna Sport Tourer i
topversionen klart det bedste køb.
|