- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Laguna Stationcar er en stor, elegant mellemklassebil. I  den sarte grønne farve optræder den diskret i landskabet.


Biltests: Renault Laguna 2,0 Authentique Stationcar


Elegant og sikker


Tekst: Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger - maj 2006

- klik på billederne nedenfor og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Laguna var den første bil, som scorede fem stjerner i EuroNCAP crashtesten. Det siger meget om de ambitioner, Renault har med deres biler. Det er en trend, der går igen over hele modelprogrammet og i sagens natur er den seneste generation af Laguna ikke ringere end forgængeren!

 

Den prøvekørte version er basisudgaven med udstyrsniveauet ”Authentique”. Der var endvidere tale om en stationcar med 2-liters motor – en model, der ikke er blevet solgt mange af i Danmark.

 

Færre motorer 

Forklaringen er, at man hidtil har kunnet vælge mellem tre forskellige motorvarianter – en 1,6, en 1,8 og en 2,0. Danskerne foretrak de to mindste og det var én for meget. I stedet har Renault bortrationaliseret 1,8’eren og tilpasset priserne. Det har betydet, at den prøvekørte udgave nu kan erhverves for 330.000 kroner og det er faktisk en ret attraktiv pris.

 

Renault Laguna hører nemlig til på kanten af luksusklassen. Den er en stor mellemklassebil og en ganske luksuøs af slagsen. Målt på udstyr er basisudgaven selvsagt ikke overvældende – men inkluderer dog aircondition, ratbetjent audio, regnsensor (der aktiverer viskerne, når sensorern registrerer vanddråber på forruden), sædevarme og ESP. Desuden er smart-card tænding standard på alle modellerne: I stedet for en nøgle sætter man et smartcard ind i et slot på instrumnetpanelet og trykker på startknappen.

 

Fine køreegenskaber

Målt på kørselskomfort er sagen imidlertid en anden: Hér topper Laguna’en – helt uafhængig af udstyrsniveauet – og en tur over Storebælt i stiv sidevind var en ren fornøjelse, når man har prøvet nogle af konkurrenterne i samme situation.

 

En stationcar vil sædvanligvis være mere sidevindsfølsom end en sedan. Dels fordi den flade, vinden kan tage fat i, er større, dels fordi baghjulsophænget i en stationcar ofte er tilpasset kravene om plads i bagagerummet og den forøgede vægt, bagvognen skal kunne klare. Men det har Renault løst på forbilledlig vis.

 

Bagageplads

Bagagerummet er ikke bare stort, det er også meget regulært og bagklappen er så stor at læsning foregår helt ubesværet. Bagklappen åbner højt, så man kan stå inde


 

Modelnavn:

Renault Laguna

2,0 Authentique Stationcar

Pris:

Kr. 328.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. 135 hk/191 Nm. 5-trins manuel gearkasse.

Præstationer

0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

10,1 sek/202 km/t/12,2 km/l

Bagagerum:

550 liter

Egenvægt:

1400 kg

Diverse.

ESP m. antispind. Aircondition. Højdejusterbart førersæde.

Elruder for. Sædevarme. Regnsensor. Fjernbetjent centrallås og tænding via smartcard.

Bagagerummet er rummeligt og  bagagerumsklappen åbner højt.

 

Førerpladsen i en Laguna er ligeså bekvem som bilens kørekomfort.

 

2-liters benzinmotoren er lydløs og  trækmønsteret overraskende jævnt.


 

under den. Og bagagen skjules effektivt af et heldækkende ”rullegardin”. Under bagagerumsgulvet har Renault også fået plads til et reservehjul – noget mange konkurrenter har bortskaffet for at kunne tilbyde mere bagagekapacitet.

 

Har man brug for mere plads koster et sæt fabriksmonterede tagbøjler 4000 kroner. De er lange og stabile og ville kunne bidrage til bagageforøgelse, hvis man f.eks. monterer en tagboks. Men så garanterer vi ikke for hverken den fine sidevindsfølsomhed eller benzinforbruget.

 

Pæne præstationer

Man kan nemlig køre 12,2 km pr. liter benzin. Det holder fint i praksis – til trods for, at motoren leverer 135 hestekræfter og et pænt moment. Men motoren udmærker sig i højere grad ved at være ret lydløs end ved overbevisende effekt.

 

Fartpræstationerne er imidlertid ret gode – 0-100 km/t på 10,1 sek og over 200 km/t på toppen – så det nok mere stilfærdigheden og det jævne trækmønster, som får en til umiddelbart at savne trækkraft.

 

Visuelt er den nye generation Laguna strammet noget op i forhold til forgængeren. Mere skarpe linier, mere dynamisk men stadig lige elegant. Interiøret genspejler det ydre design og pladsforholdene er rigtig gode, ikke mindst for bagsædepassagererne.

 

Selvom 330.000 kroner er en god pris kan man måske have brug for en besparelse på købsprisen. Den billigste Laguna Stationcar koster 300.000 kroner – det er så med en 115 hestes 1,6 liters motor. Og den anden yderlighed er en ”Grand Touring 2,0T” med 205 heste til små 500.000 kroner alternativt en 3-liters V6’er med 210 heste og automatgear til 455.000 kroner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt