Det vil være forkert at påstå, at Renault Koleos er
lige i tidens stil. Med firehjulstræk og en
brændstoføkonomi på 12,7 km pr. liter dieselolie er
det ikke en bil, der får den store politiske
opbakning. Men den er der nu og Renault har masser
af andre miljø-, energi- og tids rigtige tilbud til
bilkunderne – så Koleos er endnu en mulighed og ikke
så ringe endda.
Det er i princippet første gang, Renault begiver sig
ud på cross-over markedet med en bil, der kombinerer
en vis form for terrængående køreegenskaber, et
sportsligt design og gode asfaltegenskaber.
Brændstofforbruget er klart det største minus – i
dag kan stort set alting accepteres, hvis blot bilen
bruger tilstrækkelig lidt brændstof. Resten er
faktisk ret vellykket.
Nissan 4X4
Det hænger bl.a. sammen med, at Renault ikke har
ment, at man skulle opfinde den dybe tallerken
engang til. Firehjulstrækket står Nissan for, det er
de gode til, og det fungerer fortræffeligt i Koleos:
Man kan vælge imellem rent 2WD, automatisk 4X4 og
4WD lock, hvor man fastlåser kraftfordelingen
ligeligt på de fire hjul.
Designet står Renault til gengæld helt og aldeles
for selv. Det er yderst vellykket – i en sådan grad,
at bilen vækker opsigt og mennesker skal hen og
kikke på den. Det er ikke fordi Koleos funktionelt
adskiller sig nævneværdigt fra andre cross-over’er
eller SUV’er. Men dens design appellerer til
nysgerrighed: En flot kombination af magnum-coupé
form, bløde linjer og alligevel med den pondus og
selvbevidsthed, som en moderne SUV nødvendigvis må
udstråle for at skabe en harmonisk oplevelse.
Terrænegenskaberne
Samtidig har Renault i øvrigt fastholdt typiske
off-road elementer som opadskrånende front og
bagparti, den nederste del er beregnet til at
angrebsvinklen på pludselige forhindringer i
terræn’et klares smertefrit.
Det er ellers for meget at tale og regulære
terrænegenskaber hos Koleros. En bil kan meget, hvis
frihøjden er stor og der er firehjulstræk. Terrændæk
ville forbedre præstationsniveauet – men
egenskaberne på asfalt ville da lide for meget og
det er en anden af de gode egenskaber ved Renault
Koleos: Den både styrer godt og er ret komfortabel
på plan vej.
Fint interiør
Interiøret er mindst ligeså spændende som det ydre
design. Enkelt, funktionelt og kun et par reflekser
fra en look-alike alu-kant omkring centralt
placerede instrumenter oppe under forruden
forstyrrer udsynet. Bagtil oplever man rigtig god
plads, både foran bagsædet og i bagagerummet, hvor
den nederste del af bagklappen foldes ud og fungerer
som læsserampe.
|