- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive

Endnu en mulighed


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vil være forkert at påstå, at Renault Koleos er lige i tidens stil. Med firehjulstræk og en brændstoføkonomi på 12,7 km pr. liter dieselolie er det ikke en bil, der får den store politiske opbakning. Men den er der nu og Renault har masser af andre miljø-, energi- og tids rigtige tilbud til bilkunderne – så Koleos er endnu en mulighed og ikke så ringe endda.

 

Det er i princippet første gang, Renault begiver sig ud på cross-over markedet med en bil, der kombinerer en vis form for terrængående køreegenskaber, et sportsligt design og gode asfaltegenskaber. Brændstofforbruget er klart det største minus – i dag kan stort set alting accepteres, hvis blot bilen bruger tilstrækkelig lidt brændstof. Resten er faktisk ret vellykket.

 

Nissan 4X4

Det hænger bl.a. sammen med, at Renault ikke har ment, at man skulle opfinde den dybe tallerken engang til. Firehjulstrækket står Nissan for, det er de gode til, og det fungerer fortræffeligt i Koleos: Man kan vælge imellem rent 2WD, automatisk 4X4 og 4WD lock, hvor man fastlåser kraftfordelingen ligeligt på de fire hjul.

 

Designet står Renault til gengæld helt og aldeles for selv. Det er yderst vellykket – i en sådan grad, at bilen vækker opsigt og mennesker skal hen og kikke på den. Det er ikke fordi Koleos funktionelt adskiller sig nævneværdigt fra andre cross-over’er eller SUV’er. Men dens design appellerer til nysgerrighed: En flot kombination af magnum-coupé form, bløde linjer og alligevel med den pondus og selvbevidsthed, som en moderne SUV nødvendigvis må udstråle for at skabe en harmonisk oplevelse.

 

Terrænegenskaberne

Samtidig har Renault i øvrigt fastholdt typiske off-road elementer som opadskrånende front og bagparti, den nederste del er beregnet til at angrebsvinklen på pludselige forhindringer i terræn’et klares smertefrit.

 

Det er ellers for meget at tale og regulære terrænegenskaber hos Koleros. En bil kan meget, hvis frihøjden er stor og der er firehjulstræk. Terrændæk ville forbedre præstationsniveauet – men egenskaberne på asfalt ville da lide for meget og det er en anden af de gode egenskaber ved Renault Koleos: Den både styrer godt og er ret komfortabel på plan vej.

 

Fint interiør

Interiøret er mindst ligeså spændende som det ydre design. Enkelt, funktionelt og kun et par reflekser fra en look-alike alu-kant omkring centralt placerede instrumenter oppe under forruden forstyrrer udsynet. Bagtil oplever man rigtig god plads, både foran bagsædet og i bagagerummet, hvor den nederste del af bagklappen foldes ud og fungerer som læsserampe.


 

 

 


 

Forreste passagersæde ryglæn kan klappes ned og dermed kan man i kabinens fulde længde transportere genstande på op til 2,6 meter.

 

Maskineriet er en 175 hestes dieselmotor, som yder 360 Nm v. 2000 omdr./min. Det giver fornem kraft til danske kørselsforhold. Motoren er smidig, letkørt og forbløffende lydløs, når man kører i 6. gear med konstant fart.



Prisen

Prisen på den prøvekørte version er et stykke over en halv million kroner. Det er ikke en udpræget attraktiv prissætning, Renault har opnået, men udstyrsniveauet er ret højt og det kompenserer selvsagt for prisniveauet. Renault Koleos findes også med benzinmotor og en 150-hestes diesel, som prismæssigt er mere attraktive.

Som sådan har Renault Koleos sat sig selv i position som et udmærket tilbud i ret høj klasse til de bilkunder, der virkelig har brug for dens egenskaber. Og det er der vel i dagens verden heller ikke noget forgjort ved!

 


Modelnavn:

Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive

Listepris:

Kr. 547.900

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l common rail dieselmotor (175 hk, 360 Nm/2000 omdr./min). DPF. 6 gear. Permanent firehjulstræk/ forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

9,9 sek/191 km/t/ 12,7 km/l 209 g/km.

Bagagerums kapacitet:

450-1380 ltr.

Længde/ bredde:

4,52 m/ 1,86 m

Diverse:

ABS. ESP. TC. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. SmartCard.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt