Det er i sig selv spændende at følge, hvordan
Renault har valgt at satse på elektrisk drift. Fordi
de gør det målrettet, selvom ingen endnu for alvor
har løst problemet med rækkevidden. Det tror man hos
den statsejede franske bilproducent hen ad vejen vil
blive løst og så har Renault i mellemtiden skabt et
erfaringsgrundlag, som bringer dem foran
konkurrenterne. Et godt eksempel er den
prisattraktive 2-personers Renault Twizy (læs
den første test af Twizy hér >>>), et andet
eksempel er den knap så prisattraktive Renault
Kangoo Z.E.
Kangoo Z.E. er en varebil. Det gør den selvfølgelig
interessant alene som varebil. Men den er skabt på
samme grundlag som den kommende nye og særdeles
prisattraktive lille personbil, Renault Zoe (læs
om Renault Zoe i Genéve hér >>>). Sidstnævnte
kommer på markedet engang hen over sommeren til en
pris på omkring 160.000 kroner – i princippet den
samme pris, som Renault tager for Kangoo Z.E.
Varebilen er imidlertid eksklusiv moms, hvilket gør
den dyrere end den lille personbil. Begge biler er
afgiftsfritaget i Danmark, i hvert fald indtil
videre.
Dyrere end benzinbilen
Da den el-drevne Kangoo også er dyrere end den
tilsvarende konventionelt drevne model, belagt med
30 procent gulplade-afgift, er det i særdeleshed
kørselsbehovet, der afgør om den er interessant i
Danmark. Eller naturligvis behovet for lave
driftsomkostninger. Det er igen en helt individuel
vurdering.
Teknisk er Kangoo Z.E. imidlertid interessant, for
den tager godt nok udgangspunkt i den konventionelle
Kangoo, men den er bygget ud fra et ønske om, at
udnytte elektro-driften til at optimere bilen. Det
tunge batteri, som er kraftkilden i enhver el-bil,
er nemlig lagt i bunden af bilen, hvilket er med til
at give et lavt tyngdepunkt. Det samme er tilfældet
for Zoe.
Beskeden CO2 udledning - ved vindkraft
En elektrobil udmærker sig på flere måder. For det
første er CO2 udledningen beskeden, forudsat
elektriciteten er fremstillet med lav CO2 udledning,
f.eks. ved vindkraft – ellers flytter man blot CO2
udledningen fra bilen til energiproducenten. For det
andet
er elektricitet ved dagens priser et billigere
drivmiddel end benzin eller diesel. For det tredje
er el-drift temmelig lydløs. Andre fordele er lave
vedligeholdelses omkostninger, permanent automatgear
(fordi bilen i princippet kun har ét gear) og
ryk-løs kørsel. Alle de fordele har Kangoo Z.E.
De negative elementer er den begrænsede
aktionsradius, som egentlig kun er et problem pga. ”optankningstiden”.
Trods quick-charge og andre finurligheder tager det
fortsat længere tid at tanke en el-bil op end at
fylde tanken på en konventionel bil. Ladestationerne
er få og der er ingen garanti for at en ladestation
er ledig, når man ankommer. Man er altså i vidt
omfang afhængig af, lige at kunne få en ledning ud
af vinduet hos dem, man besøger…
Lavt tyngdepunkt
Men i Kangoo Z.E.’s tilfælde har den en unik fordel,
som skyldes det lave tyngdepunkt. En tom varebil kan
være urolig pga. en stor vognside, som sidevinden
kan rive i. Den kan også krænge meget gennem
kurverne. Hér kompenserer det lavt placerede
litium-ion batteri, som vejer 260 kg for begge dele.
Faktisk er kurveegenskaberne ganske fine og selvom
vi kun oplevede moderate vindforhold i testperioden,
virkede det som om at den del også håndteres ganske
godt. Naturligvis forsvinder fordelen, når bilen
læsses.
De egenskaber kan forventes at gælde også for Zoe.
Det stiller store forventninger til den lille bil,
der prismæssigt er et ægte alternativ til de
traditionelt drevne biler. Både Kangoo Z.E. og Zoe
er små biler, der især er i deres es ved bykørsel.
Hér er opladningsstederne flere og behovet for stor
aktionsradius mindre. Det bringer Renault
forholdsvis sikkert i mål med de to ”fremtidsbiler”
og understreger at deres satsning ikke er helt hen i
vejret.
Bedst i bytrafik
Et par tekniske detaljer for Kangoo Z.E.: el-motoren
præsterer 60 hestekræfter som det maksimale. Til
gengæld har den 226 Nm fra allerførste
motoromdrejning. Det gør den imidlertid ikke til
nogen hurtigløber. 0-50 km/t klarer den på 5,1
sekunder, hvorimod den skal bruge over 20 sekunder
på at nå de 100 km/t. Det understreger, at det især
er ved bykørsel, den gør sig.
Varevognskapaciteten er rigtig god. Varerummet kan
indeholde 3 kubikmeter, men det skal dog ikke være i
form af vand, for nyttelasten er begrænsningen – den
må bære 715 kg.
Store sidespejle letter udsynet
bagud. |