- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:Renault Kadjar

1,2 130 hk TCe Zen

Den diametrale modsætning


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis Renault Kadjar er ”bilen”, og man har i nabolaget af 270.000 kroner til sin rådighed, kan man vælge mellem to diametrale modsætninger. Den ene prøvekørte vi i sommer, inden Kadjar for alvor landede på de danske landeveje (læs vores prøvekørsel af Renault Kadjar dCi Life hér >>> - og husk at registreringsafgiften i mellemtiden er sænket. Ny pris på dieseludgaven er kr. 266.670), den anden har vi denne gang sat under lup. Og hvad Kadjar angår, kan den meget let være ”bilen”.

 

Scenariet er: Renault har anvendt erfaringer og teknik fra alliancepartneren Nissan til at skabe en ny velkørende kompakt SUV/Crossover. Nissans sidestykke er den mest succesrige af slagsen på det europæiske marked, den hedder Qashqai. Den er målestokken for hele striben af konkurrenter – for der er kommet mange til – og naturligt nok også for Renault.

 

Parring af to verdener

Renaults fordel er, at de har tilgang til Nissans teknik, og den kan de så parre med fransk definition af en sådan bil og det inkluderer foruden et noget anderledes design både udvendig og indvendig også pudsige elektroniske løsninger som f.eks. en instrumentgruppe, der kan skifte farve, noget man til fulde har lagt ind i topudgaverne af Renault Espace og Renault Talisman. Farver er ikke ligegyldige for mennesker, det ved man hos Renault.


 

 


Renault har altid været god til at tage den nyeste elektronik i brug. Det har så henad vejen voldt dem visse problemer, fordi ikke alle bilkøbere er så pragmatiske som franskmænd, at ikke alting i en bil behøver virke som det skal. Måske en dogmatisk fremstilling, men et faktum er det, at Renault har taget skeen i den anden hånd og satset på høj kvalitet. I den forbindelse er Nissan bestemt ikke den værste partner…

 

Den elektroniske udfordring

Og vælger man, som køber at bruge sine cirka 270.000 kroner på den nu prøvekørte Renault Kadjar i stedet for den, vi tidligere har prøvet, skal tingene også være i orden, for det såkaldte Zen udstyr, som er den ene forskel på nu og dengang, indeholder megen elektronik. Et avanceret multimedieanlæg med DAB, Bluetooth, USB og AUX, Vognbaneassistent, 2-zone klimaanlæg, førersæde med lændestøtte (styres elektronisk) og tågelygter med statisk kurvelys er gode eksempler herpå.



Mindre elektronisk er 17” alufælge, variabel bund i bagagerummet, opbevaringsrum til bagagerumsafdækning og et læderrat. Men det virker alt sammen og er som nævnt noget af det, man får for sine penge.



Benzinmotoren er bedre

Det, man giver afkald på, er den udmærkede 110 hestes dieselmotor. Men fortvivl ikke: Dieselmotoren er udmærket, men den benzinmotor, som ligger i Zen–udgaven til cirka den samme pris, er endnu bedre.



Der er tale om en 4-cylindret turbobenzinmotor, der præsterer op til 132 hestekræfter og også yder et pænt drejningsmoment på 205 Nm. Der er tale om en trækvillig, vibrations- og lydsvag benzinmotor, som oven i købet gør det muligt at køre næsten 18 km/l. Det er naturligvis ikke det sammen som de godt 26 km/l, man kan køre med dieselmotoren, men benzin-varianten er da også reelt hurtigere (1,9 sekund hurtigere til 100 km/t) og langt mere smidig.

 

Beskeden prisforskel

Oven i det er den lidt billigere i ejerafgift – 100 kroner om året – men købsprisen er også 8000 kroner højere. Men i den virkelige verden er det småtingsafdelingen og bør ikke påvirke købsbeslutningen.

 

Det, der for vores vedkommende slog hovedet på sømmet var imidlertid køreegenskaberne. Benzinbilen er 75 kg lettere end dieseludgaven. Den vægt er hovedsagelig sparet på fronten og det gør bilen meget mere letkørt. I kombination med 17” fælgene med tilhørende lavprofildæk – samt benzinmotoren, der ikke er så brutal (i sammenligning) som dieselmotoren – bliver Renault Kadjar ganske enkelt en bedre kørende bil.

 

Skulle vi vælge, vil valget klart falde på benzinversionen med det højere udstyrsniveau. Kun et meget stort kørselsbehov, hvor den økonomiske fordel ved dieseldrift er udpræget, kan ændre på den opfattelse…

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Renault Kadjar 1,2 130 hk TCe Zen

Listepris:

Kr. 280.900 (oplyst – modelvarianten findes ikke på prislisten)

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. Turbobenzin, 132 hk. 205 Nm

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 192 km/t/ 17,9 km/l / 126 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

472-1478 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” fælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Isofix. Multimedieanlæg.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt