Fyld bilen op og kør 2500 kilometer. Transportpris:
228 kroner pr. person. På den måde bliver bilturen
ikke bare prismæssig konkurrencedygtig med fly, den
distancerer i den grad det højtflyvende alternativ.
Men det kræver en bil, der kan – og det kan en
Renault Grand Scénic 1,6 dCi med plads til 7
personer.
Det skal dog tilføjes, at der med 7 personer i bilen
ikke helt er plads til 140 kg bagage plus håndbagage
som på flyrejsen. Reducerer man imidlertid
passagerantallet med én, stiger personprisen godt
nok til 267 kroner – men pladsen til bagagen bliver
lige pludselig realistisk. Folder man så begge
bagsæder på 3. sæderække ned, får man en personpris
på 320 kroner – og da kan man medbringe mere bagage
og får bedre benplads end i et fly plus alle de
øvrige fordele, der ofte er forbundet med at køre i
bil. Bl.a. slipper man for at leje bil på
bestemmelsesstedet.
20 procent længere på literen
En af grundene til, at regnestykket er relevant, er
den omstændighed, at bilfabrikkerne, ikke mindst
Renault har arbejdet målrettet på at nedbringe
motorernes brændstofforbrug. Renault er blandt de
førende, for med den helt nye 1,6 liters
dieselmotor, der lå under motorhjelmen i den
prøvekørte Grand Scénic, har man reduceret
brændstofforbruget i forhold til forgængeren med
over 20 procent.
Den 1,9 liters dCi motor, som den nye 1,6’er
afløser, var ikke stærkere end den nye maskine, den
kørte officielt 17,9 km/l modsat den nye motors 22,7
km/l. Nu er situationen den, at med fyldt bil,
masser af hurtig autobahnkørsel, aircondition,
kørelys og intet forsøg på økonomisk kørsel, bliver
forgængerens officielle tal virkelighed for den nye
og brændstofoptimerede motor. Det er ret godt gået.
Bedst i klassen
Ved samme lejlighed er CO2 udledningen officielt
reduceret til 115 g/km. Dermed bliver Renault Grand
Scénic den mest miljørigtige og brændstofbesparende
7 personers kompakt multibil.
Vi havde lejlighed til at afprøve Renault Grand
Scénic på en langtur. En sund øvelse, for det giver
ikke alene mulighed for at få et realistisk forhold
til brændstofforbruget, det sætter også bilens
køreegenskaber på prøve. Ved fuldt læs og hurtig
motorvejskørsel er den ikke morsom over 180 km/t.
Men indtil den fart er den helt OK. Og hvem kører de
195 km/t, Grand Scénic’en kan sprinte derud af, med
fulde huse i kabinen. Det grænser i hvert fald til
det uforsvarlige at gøre det – ikke på grund af
Grand Scénic’ens køreegenskaber men pga. de andre
trafikanters uopmærksomhed.
Komfortabel kørsel
Renault har heller ikke forsøgt at muliggøre så høj
en transporthastighed – i fart vil den alligevel
ikke kunne konkurrere med jetfly. Til gengæld har
kørekomfort fået plads højt på prioritetslisten og
resultatet er blevet fine komfortable
køreegenskaber, der er som skabt til ujævne danske –
og nordfranske – landeveje samt motorvejshastigheder
på dansk såvel som fransk niveau. Kun på de tyske
højhastigheds betonspor færdes den helst i højre
vejbane.
Den nye motor er forbilledlig. Smidig og trækvillig
fra lave omdrejningstal – og ikke ret støjende. Det
sætter man pris på når man skal tilbringe mange
timer i bilen. Stop/start teknologien fungerer
fortræffeligt, om end det til tider er lidt for
meget af det gode ved langsom bykørsel. Bilen skal
ikke holde stille i mange brøkdele af et sekund før
motoren stopper – men den springer heldigvis let i
gang igen, og bliver det for meget, kan man jo blot
deaktivere systemet.
Anderledes end de andre
Grand Scénic er ud af Scénic familien (læs
Motorsidens Renault Scénic test hér >>>), men
udover at den er 22 cm længere og i 5-sædet
indretning byder på markant mere bagageplads er både
front- og bagpartiet forskelligt – til Grand Scénics
fordel. Desuden har ingeniørerne formentlig også
strammet undervognen op, sammenlignet med Scénic, så
den kan håndtere den større vægt på bagakslen. Også
det er til fordel for Grand Scénic, uden at
kørekomforten som nævnt er gået fløjten.
Undervognen er dog ikke strammet så meget op, at
bagvognen ikke sænkes, når den læsses. Resultatet er
en bule i panden, første gang man tror, at den åbne
bagklap fortsat er hvor den var, da man begyndte at
læsse.
Super-pris
Indretningen gør den selvsagt til noget særligt,
ikke mindst fordi 2. sæderække består af 3
individuelle sæder, som både kan indstilles og kan
tages ud, når man har brug for pladsen i stedet. Man
behøver iøvrigt ikke købe bilen med den 3.
sæderække. Prisforskellen er blot 10.000 kroner og
uden den 3. sæderække får man mere bagageplads.
Prisen for en Renault Grand Scénic er i
mellemudstyrs versionen ”Expression” 290.100 kroner
med 7 siddepladser. Det gør den til langt den mest
prisattraktive af modelvarianterne. Det skyldes, at
Renault har videreført deres attraktive prisstrategi
også i Grand Scénic modelserien. Det går formentlig
ud over salget af topudstyrsmodellen ”Dynamique”,
for de 50.000 kroner, den er dyrere, inkluderer kun
et sæt alufælge, cruisecontrol samt et par andre
småting, som i det store hele kan tilkøbes
Expression for et meget lavere beløb.
|