Renault Grand Modus er sund fornuft for den unge,
aktive familie med behov for plads til en fornuftig
pris. Men hvordan er den på langturen mod syd. Vi
prøvede…
Det var ikke uden grund, at Grand Modus skulle ud og
luftes på de tyske motorveje. Den er nemlig typisk
en bil, som fuldt ud vil opfylde sin mission – på
danske landeveje og i bytrafik. Den er den daglige
brugsbil, som foruden at være utrolig rummelig – den
måler bare godt og vel 4 meter i længden – har et
variabelt interiør og en masse gode funktionelle
løsninger, der gør at bilen er et slags forlænget
hjem, et anex med hjul på.
Utrolig rummelig
Inden for de beskedne ydre dimensioner disponerer
man over et bagagerum, der rummer fra 310 til 410
liter, afhængig af hvor meget benplads man vil
tildele bagsædepassagererne. Vil man slet ikke have
passagerer med bagi, kan man disponere over helt op
til næsten halvanden kubikmeter – det er faktisk en
hel del!
Det hele er let at håndtere, så bilen kan varieres
undervejs.
På siddepladserne er der god plads overalt. God
plads over skuldrene, god plads til benene. To
minus’er set fra førerpladsen er
centerinstrumentering, som vi aldrig bliver
begejstrede for, og et rat, der kun kan justeres i
højden. Det indebærer, at man er tvunget til at
sidde mere lodret end ellers. For nogen er det et
problem, for andre ikke.
Meget bil for pengene
Grand Modus er ikke bare kompakt og utrolig
rummelig, den er også til at komme i nærheden af for
penge. Den billigste variant koster vare 160.000
kroner og er udstyret med en 75-hestes 1,2 liters
motor, der går små 17 kilometer på en liter benzin.
Den prøvekørte variant koster 30.000 kroner mere,
har 7 færre hestekræfter, men til gengæld et godt
bundtræk. Det er selvsagt en dieselmotor, der så
også går 21,7 km/l. Officielt i hvert fald.
Der er ikke meget
plads at arbejde på, når motorhjelmen åbnes i en
Grand Modus.
|
|
|
|
Med en længde på bare
4 meter er Grand Modus let at finde parkeringsplads
til.
Langturen skulle afsløre, at brændstoføkonomien er
udmærket ved moderat hastighed. Ikke 21,7 km/l,
snarere 17-18. Men er man utålmodig
og sætter farten op til de små 160 km/t, Grand Modus
kan spadsere på en tysk motorvej, forringes
økonomien til 12-13 km/l. På langturen med en del
motorvejskørsel men også landevej og bykørsel lå
gennemsnittet på 15-16 km/l. Egentlig slet ikke så
dårligt.
Sidevindsfølsom
Til gengæld skal man alliere sig med vejrguderne og
sikre, at det ikke blæser. I sidevind er den ikke
morsom. Den kan sagtens styres, men det er
trættende, at vinden i en uendelighed rykker i
bilen. Kørekomforten er generelt OK, bilens
størrelse og funktion taget i betragtning. Man har
strammet undervognen op til ”europæisk standard”,
men små ujævnheder føles for meget. På den anden
side tør vi ikke tænke på, hvordan
sidevindsfølsomheden havde været, hvis affjedringen
var blødere. Sjovt nok er der ingen problemer over
større ujævnheder. Men alt i alt er det ikke
køreegenskaberne, der trigger ved en Renault Grand
Modus. Støjniveauet er ikke lavt, men det skyldes
fortrinsvis vinden – motoren hører man ikke meget
til, selv ved høj fart.
Udstyret er udmærket til en langtur. Mange
fralægningsrum, og det komfortudstyr, som man kan
forvente at finde i en bil til den pris. Udstyret
inkluderer bl.a. sædevarme. Det var så også særlig
nødvendigt i den prøvekørte bil, for varmeanlægget
kunne ikke finde ud af at sende varme ned imod
gulvet. Et typisk Renault fænomen: der er næsten
altid en eller anden og typisk elektronisk dims, der
ikke virker, men det kan værkstedet vel finde en
løsning på, og derefter er Grand Modus et sundt og
fornuftigt køb.
Modelnavn: |
Renault Grand Modus 1,5 dCi Expression
|
Listepris: |
Kr. 392.596 |
Motor/ transmission: |
4 cyl. 1,5-l common-rail turbo-diesel, (68
hk, 160 Nm/1700 omdr./ min). 5 gear.
|
Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/
CO2: |
15,7 sek/ 158 km/t/ 21,7 km/l 120 g/km |
Længde |
4,03 m |
Bagagekapacitet |
530/4200 l |
Diverse: |
ABS. ESP. EBV. 6 airbags. Aircondition.
Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle m.
varme. El-sideruder for. Sædevarme.
Højdejusterbart rat. 2 X Isofix. |
Vinduesstolpen dækker
for sidespejlet i højre side.
|
|
|
|
|