Renault Espace er ikke en frisk nyhed på
bilmarkedet. Men for mange danskere med stort
kørselsbehov kan Espace nemt gå hen at blive en ny
mulighed, for med kraftige prisnedsættelse på
basismodellen, Espace Expression vil den store og
elegante franske multibil nu være indenfor
rækkevidde.
Prisen er i øjeblikket blot 376.000 kroner. Det
inkluderer en 170 hestes turbo benzinmotor, hvis
største svaghed er, at en del af, hvad man har
vundet på den lave købspris, sætter den til på
kontoen for benzinforbrug. Espace kører officielt
10,5 km/l – i praksis noget mindre. Men det var
selvsagt også tilfældet til normalprisen på 426.000
kroner…
Grundlagde MPV begrebet
Renault grundlagde oprindelig begrebet MPV, Multi
Purpose Vehicle, eller frit oversat ”Multibil”. Det
var dengang banebrydende nytænkning, fordi man
kombinerede næsten personbils agtige køreegenskaber
med stor rummelighed og kabineindretning, der bød på
mange flere brugsmuligheder end en almindelige
personbil – uden at gå hen og blive en varebil med
sideruder.
Det koncept har man videreudviklet på og med større
erfaring end nogen af konkurrenterne er man også
sikkert i mål med den seneste generation Espace.
Renault har desuden gjort det, som ingen af
konkurrenterne reelt har formået: Man har kombineret
elegance og stil i den funktionsrigtige bil, således
at Espace fremstår med samme værdighed som større
limousiner. Den er ganske enkelt en æstetisk nydelse
og det tæller bestemt også, når man køber bil.
Let og elegant
Udvendig har den seneste generation ikke samme
pondus som forgængerne. Men det har nok været
nødvendigt at tilrette designets udstråling til det
lette, enkle og elegante interiør for ikke at skabe
for stor disharmoni.
Indvendigt opleves det især i form af det yderst
enkle instrumentpanel, hvor alle funktionsgreb og
knapper enten er skjult bag større og mindre
dæksler/låger eller mørke paneler, som diskret
gemmer digital instrumenteringen, som er centreret
over midterkonsollen. Centerinstrumentering er
generelt ikke vores kop te, og det er da heller ikke
dér, Espace høster ros hos os.
Enestående rummelighed
Det gør den til gengæld hvad angår den formidable
pladsudnyttelse. Den målet blot 4,66 meter i længden
og store næsten lodrette vinduesarealer bidrager med
både et enestående lysindfald (som fortil
underbygges af store åbne ruder mellem de to
vinduessøjler) og enestående skulderplads.
På forsæderne er der oceaner af plads. Det er der
principielt også på de tre individuelle bagsæder, om
end de føles lidt smalle over lårene. Det midterste
af de tre bagsæder kan imidlertid skydes held ned
bag i kabinen – hvilket både giver uovertruffen
benplads og samtidig mere skulderplads til alle tre
bagsædepassagerer.
Sæderne afmonteres
Sædekombinationerne er som sådan utallige og
bagsæderne kan også afmonteres, hvis al pladsen skal
benyttes til bagage. På dét punkt har Renault valgt
en anden løsning end eksempelvis Chrysler Voyager,
som er en af de få – og i øvrigt meget dyrere –
konkurrenter i denne klasse. Det er |