Kan en bil klare en tur på en tysk autobahn i
stormfuld sidevind med vindstød af orkanstyrke og
hastigheder på over 180 km/t, må den siges at have
bestået ”orkanprøven”, hvis sådan en findes. Hvis
ikke, er den hermed etableret, og Renault Espace med
4-hjulsstyring, adaptiv undervogn (tilsammen kaldet
4Control) og 19” fælge er den første til at bestå.
Trods truslen om flere storme i fremtiden, hører det
dog formentlig også fremover til sjældenhederne, at
det blæser så kraftigt, som vi har oplevet et par
gange dette efterår. Så det vil fortsat være
sjældent, at man overhovedet kan tage en bil op til
en ”orkaneksamen”, og i praksis er det derfor heller
ikke så vigtigt, hvordan en bil kører under sådanne
forhold, hvor myndigheder fraråder udkørsel.
Mere erfaring
Men i tilfældet Renault Espace var det mere end
heldigt. For vi var ikke udpræget begejstrede for
bilens køreegenskaber i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der fandt sted i
Sydfrankrig, hvor der samtidig blæste en kraftig
Mistralvind (læs
om de første internationale prøvekørsler af Renault
Espace hér >>>). Men man har jo lov at få mere
erfaring, og Espace skulle have en chance til. Ikke
mindst efter at vi i Danmark havde prøvet den noget
mere moderate Espace uden al den højteknologi, som
man præsenterede i Sydfrankrig.
Den moderate udgave var nemlig ikke så dårlig endda,
men det blæste heller ikke kraftigt, da den blev
prøvekørt (læs
vores prøvekørsel af Renault Espace
1,6 dCi 130 Zen hér >>>).
180 km/t i vindstød af orkanstyrke
Så vi blæste altså i ordets bogstavelige forstand
ned at en tysk autobahn i det nordlige
Schleswig-Holstein i stormende sidevind og med
vindstød af orkanstyrke, som meteorologerne jo
udtrykker det, i den højteknologiske variant med
hastigheder på iblandt over 180 km/t. OK, vinden
kunne mærkes, men så var det heller ikke værre. Og
det forbavsende var, at påvirkningen ikke føltes
voldsommere ved høj fart end ved almindelig dansk
motorvejsfart.
Forklaring, sådan som undertegnede i hvert fald
opfatter det: Bilen var nu individuelt konfigureret
– det er en del af 4Control udstyret – med hovedvægt
på sportslighed. Kun kraftoverførslen var fastholdt
i Eco-indstillingen, for der er ingen grund til at
lukke mere CO2 ud end højest nødvendigt – det kan
nemlig kun betyder endnu flere og endnu kraftigere
storme på langt sigt, sådan som vejreksperterne
forklarer det.
En ekstra stjerne
Kombinationen af den fastere undervogn og de
medstyrende baghjul, hvis medstyring øges gradvist
med hastigheden, og en vis vægtballast i bilen gav
den rolige kørsel. Faktisk var lyden af vindstødene,
der ramte vognsiden, mere skræmmende end bilens
reaktion derpå. Så, kære Renault: Jeg modererer min
kritik, men fastslår, at de højteknologiske
indstillingsmuligheder af undervognen dog skal
anvendes, for uden går det ikke, og giver Espace en
ekstra stjerne.
Oven i al det gav den lidt længere køretur også et
godt billede af et velfungerende og kraftigt LED
lys, der virkelig lyser vejen godt op i mørke. Men
den automatiske op- og nedblænding skete dog ikke
altid, som man kunne ønske det.
Fint udstyr
Den aktive nødbremse valgte vi ikke at afprøve, vi
blev også på asfalten, så Extended Grip fik vi ikke
brug for, men massagefunktionen i sæderne er herlig.
Panorama-soltaget er ret billigt – 16.000 kroner –
fordi det er et regulært soltag, der kan åbnes, og
ikke bare en glasplade i loftet, den adaptive
fartpilot til 6.200 kroner i kombination med head-up
display er god på langturen, især når
kørselsforholdene trods alt er en smule udfordrende.
Den elektriske bagklap er en luksus, når der skal
købes stort ind, håndfri parkering er heller ikke
dumt, når det er svært at orientere sig omkring
bilen, men de bedste penge til ekstraudstyr er de
35.000 kroner, det koster at få 4Control. Det er
ikke bare en stabiliserende faktor ved høj fart, men
også med til at gøre den store bil let at manøvrere
ed lav fart.
Meget for pengene
De ekstra to sæder nede bagtil koster 10.600 kroner,
og det må være helt individuelt, om man føler behov
for dem. Men et eller andet sted er det godt at
vide, at man må trække en anhænger på 2 tons. Det er
ganske imponerende vogntog, der kan komme ud af det!
Og sidst, men ikke mindst: Efter afgiftsnedsættelse
i november koster Espace med den trækvillige 160
hestes dieselmotor og Zen EDC udstyr samt
automatgear, inklusive multi-sense – men altså uden
4Control – nu små 580.000 kroner. Det er fortsat
mange penge, men i sammenligning med den billigste
version kun 100.000 kroner oveni – og for de penge
får man rigtig meget merkomfort og sikkerhed.
Dieselmotoren på 160 hestekræfter er smidig og
lydsvag.
|