At kalde en Renault Clio en pigebil er måske nok at
sætte den lidt vel rigelig meget i bås. Men Renault
har i tidens løb ikke gjort det store for at benægte
det faktum, at flere piger end mænd kunne være
forfaldne til at købe sådan en. Dens udseende er
heller ikke udpræget maskulint. Men måske er en Clio
egentlig blot en meget enkel bil.
Lige nu er imidlertid den på tilbud. I hvert fald
med den nye og temmelig økonomiske 1,5 liters
75-hestes dieselmotor i den såkaldte Avantage
udstyrsversion. Den koster kun 153.900 kroner,
hvilket blot er små 8000 kroner mere end den
billigste version på markedet. Prisen er attraktiv,
men sandt at sige er den det også kun, fordi den er
på tilbud. Som markedet er i øjeblikket, vil de
25.000 kroner oveni sætte den uden for konkurrencen
om kunderne.
Økonomisk, miljørigtig og udstyrsrig
At den nu er inde i varmen har selvfølgelig at gøre
med den gode brændstoføkonomi. 25 kilometer på en
liter dieselolie (og næsten 29 km/l på landevejen)
er udmærket, samvittigheden ved kun at lukke 105 g
CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer har det
sikkert også godt. Men også udstyrsniveauet gør den
interessant til den pris.
Sammenlignet
med 146.000 kroners versionen har man nu fem døre
kontra 3. Og Avantage udstyret
inkluderer f.eks. tågeforlygter, aircondition,
el-sidespejle med varme, sædevarme, el-sideruder for
og forlygtespulere.
Enkel at betjene
Visuelt har den nye Clio generation fået det
markante store luftindtag fortil. Indvendigt er
designstilen enkel og elegant, sjove detaljer som
rulleknapper til at styre defrosterne og gode greb
og knapper i det hele taget er med til at gøre
betjeningen enkel. Handskerummet er stort og der er
ikke mange kroge og hjørner, hvor snavs kan gemme
sig. Et minus er det, at rattet kun kan justeres i
højderetningen.
Der er forbavsende meget plads på bagsædet. Bilens
længde på lidt over 4 meter placerer den i det
såkaldte B-segment, og bagsædepladsen er på niveau
med biler, der er større. Desuden havde den
prøvekørte model lyst loft – det giver en let og
optimistisk fornemmelse, også hvis man skulle finde
på at krybe tre personer ind på bagsædet.
Bagageplads
Pladsen er ikke taget fra bagagerummet, hvor man
disponerer over tæt ved 300 liter. Bagklappen er
let, bagagerummet let tilgængeligt, men man savner
reservehjul. Måske ikke umiddelbart, men den dag,
man måtte få en ordentlig flænge i siden på dækket,
kan det godt være, man ville sætte pris på et
sådanne. Vi er, som bekendt, ikke de store
tilhængere af biler uden reservehjul og f.eks. et
nødreservehjul kunne være en god løsning.
En Renault Clio kører godt. Den har fast affjedring,
styrer præcis og er på ingen måde ukomfortabel.
Køreegenskaberne gør den i stand til at håndtere
flere hestekræfter og det potentiale, nyder man
selvfølgelig godt af, selvom man kun har 75 til
disposition.
Kvik ved lav fart
0-100 km/t på 15 sekunder taler sit eget sprog, men
ser man optimistisk på tingene, kan man stille
spørgsmålet: Hvorfor handler det altid om at
accelerere helt op til 100 km/t, så hurtigt må man i
Danmark jo alligevel kun køre på motorvejene og dér
kan man kun praktisere det ved udkørsel fra
rastepladser…
Med andre ord: Clio 1,5 dCi er kvik nok ved lav
fart, men over 70-80 km/t begynder man for alvor at
savne kræfter. Derfor er overhalingsmanøvre på
landvejen heller ikke det, man skal satse alt for
meget på. |