Renault Clio er en meget nem bil. Logisk, let at gå
til, en bil for hvem det, at have bil, ikke så meget
drejer sig om præstationer og prestige, en bil hvor
brugbarhed har høj prioritet. Det var det, man i
gamle dage kaldte en rigtig pigebil – nu om dage har
det begreb vist fået en anden betydning…
Og så er alting sagt med måde. Sport Tourer
versionen med en 101-hestes motor er den forlængede
Clio, bilen for den forøgede familie, hvor der er
brug for mere plads i dagligdagen. Men sagt med
måde, fordi testkørslen på den ene side viste, at
Clio’en var langt sjovere at køre end vi forventede
– på den anden side afslørede nogle irriterende
minus’er.
Vridningsstabiliteten
Lad det sidste blive overstået i en fart:
Sikkerhedsselen til bagsædet hænger ned fra loftet i
den ene side. Irriterende og i vejen for udsynet
bagud. Gardinet over bagagerumsafsnittet gled hele
tiden væk – og hvad nytter det så, at der er
heldækkende, når det er på plads. Det skete, når
bilen vred sig over ujævnheder. Tankevækkende, fordi
det også er udtryk for Clio’ens vridningsstabilitet
eller mangel på samme.
Positivt, fordi den manglende vridningsstabilitet
efterlader et stort hul, når bagklappen slås op. Det
gør læsning yderst let, man kan køre med store
genstande, en vaskemaskine vil vi tro (uden dog at
have forsøgt os med en 100 kg tung sag). Med
muligheder for, at variere bagagerummets størrelse
ved hjælp af en aftagelig bagagerumsbund, er
brugbarheden ret god.
Køreoplevelse på positiv listen
Køreegenskaberne plejer ikke at have det godt, når
en bil vrider sig. Men køreoplevelsen tæller på
positivlisten – undtagen, når man begiver sig over
Øresundsbron i blæsevejr. Det var en hårrejsende
oplevelse, som måske kan skyldes vridningen. Pil
nedad.
Det sidste gælder også bagsædepladsen. Den er for
ringe i en bil, der måler 4,20 meter i længden. Men
hører man til de middelhøje og først sidder der, er
oplevelsen såmænd OK.
Indeklimaet er udmærket, lofthøjden på bagsædet OK.
Det er først, når man skal ind og ud af førersædet,
man risikerer at ramme hovedet imod dørkarmen. Men
tager man ved lære, bukker man sig lidt mere sammen
næste gang, alt imens bulen fortager sig.
Affjedring til læs og uden
Sæderne er faste, lidt vel rigelige måske. Især
fordi affjedringen er ret
|