Renault Clio Sport Tourer i Motorradioen
Med dieselmotor i maskinrummet er Renault Clio Sport
Tourer den fuldendte kombination af smart design og
rummelighed. Med den lille 3-cylindrede 875 ccm
90-hestes turbobenzinmotor får man en anderledes
sammensætning af pakken, som fremfor alt gør
indkøbet billigere.
I praksis vil de løbende omkostningerne formentlig
heller ikke være væsensforskellige (læs
vores prøvekørsel af Renault Clio Sport Tourer med
dieselmotor hér >>>). Godt nok kører
benzinversionen ”kun” 22,2 km/l mod dieselbilens
næsten 30 - men den højere afgift på dieselbiler
medfører, at kørselsforbruget skal være noget højere
for at økonomien balancerer.
30.000 kroner billigere
Til gengæld er den hér prøvekørte benzin-variant
omkring 30.000 kroner billigere i anskaffelse. Man
skal, når man sammenligner priser, dog huske, at
Renault i skrivende stund stadig sælger biler med
introduktionsrabat, som indebærer, at den
allerbilligste Clio Sport Tourer er prissat til
172.400 kroner. Med Dynamique udstyret er
listeprisen 186.300 kroner lige nu.
Funktionelt er der ingen forskel på Clio Sport
Tourer varianterne. De 443 bagagerumsliter, der kan
øges til 1380 liter, når bagsæderne lægges ned, er
de samme. Men balancen i bilen er lidt forskellig,
fordi den lille 3-cylindrede maskine er 60 kg
lettere end dieselen. Det mærker man omkring
hjørnerne, hvor bilen er lidt mere agil. Til gengæld
må man leve med at den lille Renault-motor fortsat
er uens i accelerationsforløbet, hvad vi tidligere
har bemærket.

I praksis har det ikke den store betydning, men det
støder undertegnedes oplevelse af en ellers
fremragende bil. Sorry…
Ser rigtig godt ud
For Clio Sport Tourer ser rigtig godt ud, den kører
rigtig godt og den kombination er der forståeligt
nok også rigtig mange mennesker, der er faldet for.
I metal-rød, med sorte stafferinger, med farverige
paneler er bilen ikke bare et praktisk, velkørende
transportmiddel, den er også et stykke livsstil, et
sæt tøj, man tager på, hvis man ikke har noget imod
at fange forbipasserendes blikke. For det gør man…
Et lille minus skal der sættes ved rødt
instrumentbord. Især i solskin reflekteres den røde
farve op i forruden og forstyrrer udsynet – ikke
meget, men nok til at man bemærker det.

Masser af udstyr
Dynamique standardudstyret inkluderer 16” alufælge,
navigation via en 7” berøringsskærm, nøglefri
betjening (hvis blot man har den i lommen eller
tasken), 2-zone klimaanlæg, sædevarme, regn- og
lyssensorer, Bluetooth, USB- og AUX-indgange og
meget, meget mere.
 |