- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Renault Clio Sport Tourer

dCi 90 Dynamique

Et spørgsmål om forventninger


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udgangspunktet er fantastisk. Det skaber forventninger og det skal man være opmærksom på, når man sætter fokus på den nye Renault Clio i stationcar-udgave, kaldet Sport Tourer.

 

Vi har prøvet den 21 cm forlængede Clio med næsten 50 procent mere bagageplads alene i bagagerummet, udrustet med Renaults økonomiske 90-hestes dieselmotor.  Men fordi begejstringen var stor for ”originalen”, var den umiddelbare reaktion en smule skuffelse (læs test af Renault Clio dCi hér >>>).

 

Den større Clio ser ikke helt så fræk ud som udgangspunktet, harmonien er ikke ramt helt så godt. Også køreegenskaberne er anderledes, den er ikke så sjov men mere uinteressant, og selv med 90-hestes motoren i maskinen i motorrummet savner man effekt.

 

Sæt streg over erindringerne

Hvis man til gengæld sætter en fed streg over erindringen om den almindelige Clio og betragter Clio Sport Tourer som sig selv, sammenligner den med konkurrenterne og ser på værdierne helt isoleret, bliver man ikke skuffet.

 

Renault Clio Stationcar ser nemlig ganske godt ud og bedre end de fleste af konkurrenterne. Vi skal ikke glemme, at vi befinder os i størrelsesordenen 4,27 meter – og derved er mange af konkurrenterne biler i den kompakte mellemklasse.

 

Unikke pladsforhold

I den sammenligning er pladsforholdene næsten unikke. 443 liter bagageplads, der oven i købet kan udvides til næsten 1,4 kubikmeter er glimrende, helt på niveau med de mest rummelige stationcars i samme størrelse.

 

Ser man på prisen, er 150.000 kroner for den billigste version ret attraktiv. Den prøvekørte udgave er prissat til 235.000 kroner og det inkluderer ikke bare den ultra økonomiske dieselmotor, der kan få køretøjet til at køre hele 29,4 km/l, når man ikke læsser den for meget og holder speederfoden i ro, men også et righoldigt udstyr.

 

Balancen er ændret

At køreegenskaberne ikke er helt så spændende, beror formentlig på en ændret balance i bilen, fordi tyngdepunktet er skudt bagud. Stationcar-udgaven er 50 kg tungere end 5-dørs versionen. Den mervægt ligger fortrinsvis på bagvognen og der er kompenseret herfor i opsætningen af hjulophængene. Renault har selvfølgelig også optimeret affjedringen med henblik på at kunne klare en større vægt, så det er for så vidt naturligt nok. Og selvom den måske ikke kan karakteriseres som sjov og interessant, kan man ikke kalde den kedelig.

 

Det beror til dels på, at fælgene i dynamique-udstyret er på 16” i stedet for de 15”, som er standard. Det giver større styrepræcision – men medfører også en ringere dæmpning af de små ujævnheder. De større ujævnheder absorberes omvendt fremragende af hjulophængene i kombination med den større vægt.

 

Kniber med kræfterne

Med hensyn til motorkræfterne er der imidlertid ikke så mange formildende omstændigheder. Uden læs er der kræfter nok, omend Clio Sport Tourer trods betegnelsen ikke er nogen sportsvogn. Begynder man imidlertid på at bruge bilen til det, den er skabt til – man må f.eks. hægte en anhænger på 1200 kg bagpå – er der ganske enkelt ikke kræfter nok. Og uden at have prøvet det, gætter vi på, at det også kniber med vægt på forvognen – til trods for at dieselmotoren er tungere end benzinmotorerne.



Enhver ved, at det er vigtigt med mange kræfter i en stationcar, derfor kan vi på ingen måde anbefale at anskaffe Clio Sport Tourer med mindre motorer end de 90 dieselheste – og Renault burde skyndsomt tilbyde en lidt større maskine til Clio Sport Tourer kunderne.

 

Mange funktionelle plusser

Funktionelt er der dog mange plusser. Bagklappen er stor, den slår højt op og læssehøjden er lav. Modsat Clio H/B er lukkegrebene indvendigt viklet rigtigt, så det er let at porten i. Lægger man bagsæderyglænene ned, får man et helt plant bagagerumsgulv og under bagagerumsbunden er der gemt et lappekit – der er ikke plads til reservehjul i en Clio Sports Tourer.



Den forøgede længde er ikke kommer bagsædepassagererne til gode – de må nøjes med den samme benplads som i Clio. Fortil er bilen indrettet præcis som Clio, og hér i sommervarmen undrede vi os over at defrosterne i midterkonsollen kun kan blæse vandret og opad.

 

Udstyret er merprisen værd

Udstyret er hele merprisen værd. Klimaanlæg, håndfri indgang og start (tændingsnøglen kan blot forblive i førerens lomme), regn- og lyssensorer, sædevarme, fartpilot, tagbøjler osv. er standard – det er langt over forventningerne til en bil i denne prisklasse. Som sagt indledningsvis: Det er i alle højeste grad et spørgsmål om forventninger, når man vurderer en Clio Sport Tourer.



Model:

Renault Clio Sport Tourer dCi 90 Dynamique

Listepris:

Kr. 234.300

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 1,5 l. 90 hk. 220 Nm/1750 omdr./min. 5 man. Gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,0 sek./ 180 km/t/ 29,4 km/l /90 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

443-1380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Justerbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Navigation. 7” medieskærm. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt