Udgangspunktet er fantastisk. Det skaber
forventninger og det skal man være opmærksom på, når
man sætter fokus på den nye Renault Clio i
stationcar-udgave, kaldet Sport Tourer.
Vi har prøvet den 21 cm forlængede Clio med næsten
50 procent mere bagageplads alene i bagagerummet,
udrustet med Renaults økonomiske 90-hestes
dieselmotor. Men fordi begejstringen var stor for
”originalen”, var den umiddelbare reaktion en smule
skuffelse (læs
test af Renault Clio dCi hér >>>).
Den større Clio ser ikke helt så fræk ud som
udgangspunktet, harmonien er ikke ramt helt så godt.
Også køreegenskaberne er anderledes, den er ikke så
sjov men mere uinteressant, og selv med 90-hestes
motoren i maskinen i motorrummet savner man effekt.
Sæt streg over erindringerne
Hvis man til gengæld sætter en fed streg over
erindringen om den almindelige Clio og betragter
Clio Sport Tourer som sig selv, sammenligner den med
konkurrenterne og ser på værdierne helt isoleret,
bliver man ikke skuffet.
Renault Clio Stationcar ser nemlig ganske godt ud og
bedre end de fleste af konkurrenterne. Vi skal ikke
glemme, at vi befinder os i størrelsesordenen 4,27
meter – og derved er mange af konkurrenterne biler i
den kompakte mellemklasse.
Unikke pladsforhold
I den sammenligning er pladsforholdene næsten
unikke. 443 liter bagageplads, der oven i købet kan
udvides til næsten 1,4 kubikmeter er glimrende, helt
på niveau med de mest rummelige stationcars i samme
størrelse.
Ser man på prisen, er 150.000 kroner for den
billigste version ret attraktiv. Den prøvekørte
udgave er prissat til 235.000 kroner og det
inkluderer ikke bare den ultra økonomiske
dieselmotor, der kan få køretøjet til at køre hele
29,4 km/l, når man ikke læsser den for meget og
holder speederfoden i ro, men også et righoldigt
udstyr.
Balancen er ændret
At køreegenskaberne ikke er helt så spændende, beror
formentlig på en ændret balance i bilen, fordi
tyngdepunktet er skudt bagud. Stationcar-udgaven er
50 kg tungere end 5-dørs versionen. Den mervægt
ligger fortrinsvis på bagvognen og der er
kompenseret herfor i opsætningen af hjulophængene.
Renault har selvfølgelig også optimeret affjedringen
med henblik på at kunne klare en større vægt, så det
er for så vidt naturligt nok. Og selvom den måske
ikke kan karakteriseres som sjov og interessant, kan
man ikke kalde den kedelig.
Det beror til dels på, at fælgene i
dynamique-udstyret er på 16” i stedet for de 15”,
som er standard. Det giver større styrepræcision –
men medfører også en ringere dæmpning af de små
ujævnheder. De større ujævnheder absorberes omvendt
fremragende af hjulophængene i kombination med den
større vægt.
Kniber med kræfterne
Med hensyn til motorkræfterne er der imidlertid ikke
så mange formildende omstændigheder. Uden læs er der
kræfter nok, omend Clio Sport Tourer trods
betegnelsen ikke er nogen sportsvogn. Begynder man
imidlertid på at bruge bilen til det, den er skabt
til – man må f.eks. hægte en anhænger på 1200 kg
bagpå – er der ganske enkelt ikke kræfter nok. Og
uden at have prøvet det, gætter vi på, at det også
kniber med vægt på forvognen – til trods for at
dieselmotoren er tungere end benzinmotorerne.
Enhver ved, at det er vigtigt med mange kræfter i en
stationcar, derfor kan vi på ingen måde anbefale at
anskaffe Clio Sport Tourer med mindre motorer end de
90 dieselheste – og Renault burde skyndsomt tilbyde
en lidt større maskine til Clio Sport Tourer
kunderne.
Mange funktionelle plusser
Funktionelt er der dog mange plusser. Bagklappen er
stor, den slår højt op og læssehøjden er lav. Modsat
Clio H/B er lukkegrebene indvendigt viklet rigtigt,
så det er let at porten i. Lægger man
bagsæderyglænene ned, får man et helt plant
bagagerumsgulv og under bagagerumsbunden er der gemt
et lappekit – der er ikke plads til reservehjul i en
Clio Sports Tourer.
Den forøgede længde er ikke kommer
bagsædepassagererne til gode – de må nøjes med den
samme benplads som i Clio. Fortil er bilen indrettet
præcis som Clio, og hér i sommervarmen undrede vi os
over at defrosterne i midterkonsollen kun kan blæse
vandret og opad.
Udstyret er merprisen værd
Udstyret er hele merprisen værd. Klimaanlæg, håndfri
indgang og start (tændingsnøglen kan blot forblive i
førerens lomme), regn- og lyssensorer, sædevarme,
fartpilot, tagbøjler osv. er standard – det er langt
over forventningerne til en bil i denne prisklasse.
Som sagt indledningsvis: Det er i alle højeste grad
et spørgsmål om forventninger, når man vurderer en
Clio Sport Tourer.
|