Renault Clio har for mange år siden fået prædikatet
”pigebil”. Måske ikke så mærkeligt, hvis man
fastholder fordommene om, at kun piger har glæde af
biler, som er nemme og ukomplicerede (men gad vist,
om ikke de fleste mænd også godt kan lide, at
tingene er nemme og måske endda ville have fordel af
de var det). I den nye generation af Renault Clio
fastholdes de positive egenskaber, selvom den måske
er knap så feminin i sin udstråling. Og i Sport
Tourer versionen forvandles den til en regulær
familiebil.
Fra at være en stor minibil på lige godt 4 meters længde er Sport Tourer vokset
20 cm og er nærmere en kompaktbil end den minibil,
som den udspringer af. Derfor er det vigtigt, helt
at koble den almindelige Clio ud af billedet, når
man forholder sig til Clio Sport Tourer – uanset
teknisk og visuelt fællesskab.
To voksne og tre børn
Det har Clio Sport Tourer det nemlig bedst ved. Som
sådan kan man betragte en funktionel og letkørt bil
i et venligt og moderne design med god plads i
bagagerum og på forsæderne. På bagsæderne skal man
være kortbenet (eller også skal forsædepassagererne
være det), for pladsen er for beskeden. Netop det er
imidlertid med til at gøre Clio Sport Tourer til en
ideel familiebil til to voksne og op til tre børn –
som så oven i købet nyder godt af den sikkerhed, der
er forbundet med tre fuldt indstillelige
nakkestøtter på bagsædet. Til trods for bilens
stationcar agtige karakter.
Det er nemlig forkert, at kalde den for en regulær
stationcar. Så ville den falde igennem funktionelt,
derude bagtil. Selvom bagagerummet har en kapacitet
på hele
439 liter
– som er rigtig flot med bilens ydre mål – har man
andre forventninger til en stationcar. Helt med
rette har Renault valgt at kalde bilen Sport Tourer.
som er en slags mellemting mellem stationcar og en
almindelig hatchback.
Bagagerummet kan øges til 1,3 kubikmeter, når
bagsæderne lægges ned og den gode bagagerumsplads
med bagsæderne i brug er så opnået lidt på
bagsædepassagerernes bekostning.
Attraktiv pris
Inden vi går videre er det vigtigt at fremhæve
prisen. Den prøvekørte variant med en 101 hestes
benzinmotor, som går ikke mindre end 18,2 km/l,
koster 177.000 kroner. Den billigste udgave er
11.000 kroner dyrere med samme udstyr – og det er
let at sammenligne, for Sport Tourer markedsføres
alene i én udstyrsvariant. De 11.000 kroner handler
altså alene om motoren og de er ret godt givet ud,
ikke mindst fordi den kraftigere motor (26
hestekræfter flere end den mindre) giver bedre
benzinøkonomi!
Men prisvurderingen har også betydning for
vurderingen af udstyret. Standardudstyret inkluderer
el-sidespejle med varme, et fleksibelt bagagerum
(sådan at forstå, at bagagerumsbunden kan sættes i
flere positioner og også helt tages ud),
aircondition, og nogle ret elegante tagbøjler.
Desuden får man tågeforlygter, el-ruder foran,
fjernbetjent centrallås, sædevarme og splitbagsæde
med i købet og på sikkerhedsfronten tæller
standardudstyr som airbaggardiner og Isofixbeslag
samt naturligvis ESP.
Europæiske køreegenskaber
De dele kan alle anbefales og kombineret med ret
gode europæiske køreegenskaber er den aktive
sikkerhed også temmelig stor. Undervognen er stram
og det er med til at sikre en ganske ringe
sidevindsfølsomhed. Kørekomforten lider ikke deraf
om end køreoplevelsen nærmer sig det sportslige.
Deraf også glæden ved den kraftigere motor, som gør
det muligt at nå de 100 km/t på lidt over 11 sekunder. Det tal er i sig selv ikke så vigtigt,
vigtigere er det, at køreoplevelsen er i orden.
Faktisk er Clio Sport Tourer en udmærker langtursbil
– og en endnu bedre benzinøkonomi ved
landevejskørsel, selvom bilen kun har 5 gear, gør
bestemt ikke oplevelsen ringere…
På positiv siden tæller desuden et ultra stort
handskerum, et heldækkende bagagerumsdækken, stor
lofthøjde i kabinen og et godt udsyn bagud – plus et
fint forhold mellem udstyr og pris. På negativlisten
finder vi et rat, der ikke kan justeres i
længderetningen, hvilket gør det lidt svært at finde
en rigtig siddestilling, med mindre man har korte
ben og lange arme, samt en lidt lodret siddestilling
på bagsædet (som dog ikke er et problem pga. den
gode loftshøjde).
|