Diesel er bedst. En noget katagorisk påstand og den
skal da derfor også tages med et gran salt. Men
efter vores opfattelse, når alle fordele og ulemper
tælles med, gælder den i tilfældet Renault Clio. Og
det er egentlig ret pudsigt, fordi Renault Clio er
en forholdsvis lille bil af den slags, hvor man
normalt først og fremmest vil ”tænke diesel”, hvis
det handler om at køre mange og lange ture.
Det er imidlertid slet ikke det regnestykke, der for
os er afgørende. Og egentlig er det heller ikke så
overraskende, for vi konstaterede det samme i
forbindelse med de første internationale testkørsler
i Toscana sidste efterår (læs
den første test af Renault Clio hér >>>). Men nu
er det prøvet, også under danske forhold og
konklusionen er den samme: Renault Clio, udrustet
med en 90-hestes dieselmotor er bedre end den
tilsvarende model med 90-hestes benzinmotor. Og det
er sagt, på tværs af at vi alt andet lige generelt
sætter mere pris på benzinmotorer.
Harmonisk køreoplevelse
Hvorfor er den så bedst? Af mange grunde,
deriblandt, at køreoplevelsen er langt den mest
harmoniske. For det første er dieselmotoren meget
smidig og ret vibrationsfri. For det andet støjer
den heller ikke meget og egentlig har man slet ikke
fornemmelse af, at det er en diesel, der ligger
derude fortil. For det tredje vejer den 60 kg mere
end modellen med benzinmotor og det giver ganske
enkelt en mere stabil og komfortabel kørsel, bl.a.
fordi den lidt tungere front er bedre til at
absorbere ujævnheder i kørebanen.
Som sådan er der altså lidt forskel på
køreegenskaberne. Gennem kurverne er den hér
prøvekørte dieselvariant en smule tungere end
benzinmodellen (læs
vores prøvekørsel af Renault Clio med benzin motor
hér >>>), men det er marginalt. Det skal
retfærdigvis siges, at benzinudgaven blev i Danmark
prøvekørt med vinterdæk i vintervejr. Dieselbilen
kørte vi (bortset fra i Toscana) med sommerdæk og på
tørre sommerveje. Derfor er det ikke muligt på
marginalerne at sammenligne de to.
Diesel er hurtigst
Det ændrer dog ikke på konklusionen. I øvrigt er
dieseludgaven den hurtigste af de to. Ikke meget
(0-100 km/t på 11,7 sekunder versus 12,2), men det
underbygges så også af, at dieselmotorens
drejningsmoment ved lave omdrejningstal bringer den
endog særdeles hurtigt ud af starthullerne og fremad
i bytempo.
Ser man isoleret på prisen er dieselvarianten ingen
vinder. Selvom Renault opererer med
introduktionspriser, som indebærer, at dieselbilen i
prøvekørt stund koster 200.000 kroner, er det
fortsat omkring 25.000 kroner mere en benzinmodellen
med 90 hestekræfter. Den prisforskel skal så
modsvares af en brændstofbesparelse. Imponerende
29,4 km/l kører diesel-Clio’en – men benzin-modellen
kører 22,2 km/l, det er faktisk også ganske godt.
Udstyret på den tidligere prøvekørte variant og
dieselmodellen var det samme, så det har vi
tidligere forholdt os til.
Vi kan dog fastslå at:
Udsynet bagud kunne være bedre.
De indvendige grab i bagklappen er vinklet forkert
og det er irriterende.
Men ellers er det lutter roser:
Et fedt design.
Frække 16” alufælge.
Herligt med lyssensor, nøglefri betjening,
klimaanlæg, sædevarme, fartpilot, læderrat i fancy
blankpoleret design (der dog reflekterer i øjnene,
når solen fanger pianolakken) og en fin 7” skærm med
udmærket navigation.
Og helt overordnet: Prismæssigt er Renault Clio i
særklasse, fordi man får så meget attraktiv og
tiltrækkende bil for pengene. Det skal den bestemt
også have pluspoints for – og rigtig mange.
|