Land Rover kalder selv Range Rover for en Sport
Utility Vehicle – SUV – men det er en kraftig
underestimering. Range Rover er intet mindre end
markedets ubetinget mest luksuøse off-road’er.
Når man benytter SUV betegnelsen er det sikkert
fordi man udmærket ved, at en range Rover kommer til
at tilbringe størstedelen af sin levetid på
almindelig tør og plan asfalt. Men bare rolig: Det
kan den også: Den kører ikke helt som en luksusbil i
2-millioner kroners klassen – Lexus, Mercedes, BMW
el.lign. – men det er tæt på.
Topudstyr
Det skal den også være. For den prøvekørte Range
Rover med TDV8 motor og såkaldt Vogue SE udstyr er
prissat til 2 millioner kroner og for mange købere –
i hvert fald i Danmark – vil valget af præcis dén
version antagelig udelukke andre luksusbiler i
”flåden”, så den skal kunne hamle op med de
lavere og mindre terrængående varianter.
Range Rover kan i øvrigt på hvide nummerplader
erhverves for ”blot” 1,6 millioner kroner, med samme
motor og mindre udstyr. Samme bil men ikke helt så
luksuøs – og luksus er en del af det, der sætter
Range Rover i særklasse.
Plus en ting til:
Det enestående Terrain Response System. Det har
ingen af konkurrenterne blot tilnærmelsesvis og det
dokumenterer, at Land Rover målrettet har arbejdet
på at omforme moderne elektronik til noget brugbart
derude, hvor mange gerne vil være men få kan komme
frem.
Terrain Response betyder i al sin enkelhed, at der
er elektronisk styring på alt. Det eneste, man som
fører skal gøre, er via en drejeknap at vælge mellem
standard/almindelig, græs/grus/sne, mudder/hjulspor,
sand og klipper. Når man har valgt, igangsætter
bilen det rette program til kørselsforholdene og
tilretter kørsels karakteristika’erne. Det svarer
lidt til at sætte en racerbil op til de givne
kørselsforhold.
Justerer alt
Systemet justerer frihøjden, affjedrings
karakteristikken, ESP-funktionen (som er
høj-sofistikeret i en Range Rover), traction-control,
kraftfordeling, bremsekraftfordelingen og ikke
mindst det unikke Hill Descent Control, som regulært
styrer nedstigningen ved kørsel i kuperet terræn
eller passagen af vanskeligt terræn, uden at føreren
skal andet end at dreje på rattet.
Det sidste får han iøvrigt god hjælp til via et
mobilt on-board kamera, som kan holdes ude af
vinduet og vise ham, hvordan underlaget er, præcis
hvor bilen befinder sig i det aktuelle øjeblik.
Alle de egenskaber gør Range Rover til en
off-road’er OG en SUV i skøn forening og det gør
ingen af konkurrenterne dem efter.
God og nødvendig
TDV8 motoren er i sig selv en god men også nødvendig
opfindelse for Land Rover. God, fordi den har meget
fine præstationer og er yderst velafstemt, lydløs og
på niveau med forventningerne til en bil i den
prisklasse. Den leverer sine kræfter i sikker
overensstemmelse med speederbevægelserne og trods
sine 272 hestekræfter og moment på ikke mindre end
640 Nm ved blot 2000 omdr./min er den let at
håndtere og vejgrebet under acceleration kombineret
med firehjulstrækket er selvsagt enestående.
Nødvendigheden består i, at Land Rover er absolut
bundscore, når det gælder den med rette meget
omdiskuterede CO2 udledning. En kraftig motor
forurener mere og det er
|