- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Range Rover TDV8

Off-road på luksus klasse


Tekst: Søren Clauding – oktober 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover kalder selv Range Rover for en Sport Utility Vehicle – SUV – men det er en kraftig underestimering. Range Rover er intet mindre end markedets ubetinget mest luksuøse off-road’er.

 

Når man benytter SUV betegnelsen er det sikkert fordi man udmærket ved, at en range Rover kommer til at tilbringe størstedelen af sin levetid på almindelig tør og plan asfalt. Men bare rolig: Det kan den også: Den kører ikke helt som en luksusbil i 2-millioner kroners klassen – Lexus, Mercedes, BMW el.lign. – men det er tæt på.

 

Topudstyr

Det skal den også være. For den prøvekørte Range Rover med TDV8 motor og såkaldt Vogue SE udstyr er prissat til 2 millioner kroner og for mange købere – i hvert fald i Danmark – vil valget af præcis dén version antagelig udelukke andre luksusbiler i ”flåden”, så den skal kunne hamle op med de lavere og mindre terrængående varianter.

 

Range Rover kan i øvrigt på hvide nummerplader erhverves for ”blot” 1,6 millioner kroner, med samme motor og mindre udstyr. Samme bil men ikke helt så luksuøs – og luksus er en del af det, der sætter Range Rover i særklasse.

 

Plus en ting til:

 

Det enestående Terrain Response System. Det har ingen af konkurrenterne blot tilnærmelsesvis og det dokumenterer, at Land Rover målrettet har arbejdet på at omforme moderne elektronik til noget brugbart derude, hvor mange gerne vil være men få kan komme frem.

 

Terrain Response betyder i al sin enkelhed, at der er elektronisk styring på alt. Det eneste, man som fører skal gøre, er via en drejeknap at vælge mellem standard/almindelig, græs/grus/sne, mudder/hjulspor, sand og klipper. Når man har valgt, igangsætter bilen det rette program til kørselsforholdene og tilretter kørsels karakteristika’erne. Det svarer lidt til at sætte en racerbil op til de givne kørselsforhold.

 

Justerer alt

Systemet justerer frihøjden, affjedrings karakteristikken, ESP-funktionen (som er høj-sofistikeret i en Range Rover), traction-control, kraftfordeling, bremsekraftfordelingen og ikke mindst det unikke Hill Descent Control, som regulært styrer nedstigningen ved kørsel i kuperet terræn eller passagen af vanskeligt terræn, uden at føreren skal andet end at dreje på rattet.

 

Det sidste får han iøvrigt god hjælp til via et mobilt on-board kamera, som kan holdes ude af vinduet og vise ham, hvordan underlaget er, præcis hvor bilen befinder sig i det aktuelle øjeblik.

 

Alle de egenskaber gør Range Rover til en off-road’er OG en SUV i skøn forening og det gør ingen af konkurrenterne dem efter.

 

God og nødvendig

TDV8 motoren er i sig selv en god men også nødvendig opfindelse for Land Rover. God, fordi den har meget fine præstationer og er yderst velafstemt, lydløs og på niveau med forventningerne til en bil i den prisklasse. Den leverer sine kræfter i sikker overensstemmelse med speederbevægelserne og trods sine 272 hestekræfter og moment på ikke mindre end 640 Nm ved blot 2000 omdr./min er den let at håndtere og vejgrebet under acceleration kombineret med firehjulstrækket er selvsagt enestående.

 

Nødvendigheden består i, at Land Rover er absolut bundscore, når det gælder den med rette meget omdiskuterede CO2 udledning. En kraftig motor forurener mere og det er

 


 

Interiøret i Range Rover er ekstremt luksuøst især i Vogue SE modellen. Nederste halvdel af bagdøren klappes ned og kan benyttes som - tæppebeklædt - "læsserampe".


 

i direkte modstrid med at en Land Rover – uanset model – har som hoved berettigelse, at bringe mennesker ud i naturen, for sjov, af interesse eller i erhverv. Men et faktum er: Den forurener.

 

Gode resultater

Derfor har fabrikken arbejdet meget på at nedbringe forureningen og er lykkedes ganske pænt: TDV8’eren udleder 299 g/km – det er ca. 100 g/km mere end en almindelig mellemklassepersonbil, men ikke meget forskelligt fra udledningen fra en af de ministerbiler, som de folkevalgte transporteres rundt i, når de ikke lige præcis tager cyklen.

 

Der er et stykke vej igen, før end Land Rover når et acceptabelt niveau, men man er helt bevidst om situationen og arbejder målrettet på at forbedre tingene. Det er prisværdigt – for ingen naturmennesker vil vel give afkald på muligheden for, at betræde naturen med fire hjul under sig – uanset det er for at opleve den eller for at få hjælp, hvis man kommer galt af sted.

 


Modelnavn:

Range Rover Sport TDV8 Vogue SE

Listepris:

Kr. 1.995.000

Motor/ transmission:

8 cyl. 3,6-l turbo-diesel, common-rail (272 hk, 640 Nm/2000 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. Terræn Response System. 6 trins aut. Gear. Elektronisk differentiale bag.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

9,2 sek/200 km/t/ 8,9 km/l.

Længde/ bredde:

4,97 m/ 1,96

Vadedybde:

50 cm

Diverse:

Luftaffjedring. ESP. CBC. Hill Descent Control. 8 airbags. Klimaanlæg med køleboks i midterkonsol. El-justerbare forsæder med køling. Bi-Xenon forlygter og corner-lamps. El-soltag. Varme i bagsæder.  Oxford læderindtræk. Opvarmet ratkrans. Parkeringshjælper for og bag.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt