Land Rover er toppen, når det gælder off-road’ere.
Er man til det rå, basale, hedder bilen Land Rover
Defender. Men mange har kørselsbehov, som sagtens
kan klares, uden at bilen behøver at være så rå,
kørselsbehov som ofte inkluderer lange
landevejsstrækninger og fordrer større komfort, hér
er Range Rover serien svaret.
Den mere sportslige af slagsen er Range Rover Sport.
Den er lanceret for kort tid siden (læs hér) med den
ultimative V8 turbo dieselmotor, som i sammenligning
med Land Rovers V8 benzinmotor har to unikke
fordele: Et fantastisk drejningsmoment og en langt
bedre brændstoføkonomi.
Naturligvis er prisen derefter. De nye afgiftsregler
har jo ikke lige præcis gjort det lettere at komme i
nærheden af en bil af denne kaliber. Så vi skar over
tværs og valgte udgaven på hvide nummerplader – til
den beskedne pris af halvanden million kroner – nu
vi skulle gå RR Sport’en nærmere efter i sømmene.
Undervognen på RR Sport’en er i teknisk forstand
nærmere end Discovery end en Range Rover. Discovery
er en mellemting mellem Defender og Range Rover.
Lidt mere en rå off-road’er end Range Roveren og
langt mere komfortabel end Defenderen. Det smitter
naturligvis af på RR Sport som er lidt af den ene,
lidt af den anden. Mest på godt og ikke meget på
ondt.
Det sidste er i øvrigt svært at identificere. For
med store, brede alufælge og lavprofildæk er det
ikke terræn-egenskaberne, der tilgodeses i
standardudgaven. Men er man dansker, er
udfordringerne i terræn’et heller ikke så store. Den
kraftige motor lægger op til at håndtere stigninger
– eller til at trække meget. Ligeud i terræn’et,
selv det mest opkørte, klarer RR Sport’en helt
problemfrit. Er behovet større – så har man vel
hjemme i garagen fire fælge stående med rigtige
terrændæk (som til gengæld ikke er meget bevendt på
landevejen).
Den kraftige motor er en fornøjelse i RR Sport’en,
fordi den er i fuldstændig harmoni med bilens
egenskaber. Bilen er så tung, at den næsten fordrer
så kraftig en motor. Misforstå ikke: de mindre
motorer i modelprogrammet er bestemt OK, men
harmonien med TDV8’eren er uforlignelig.
Man mærker det i anvendelsen af bilen. Mest fordi
man er meget afslappet omkring det hele. RR Sport er
en stor bil, lidt overvældende måske. Men et
super-soft automatgear, som ingen problemer har med
at håndtere det kolossale moment på 640 Nm, en
perfekt motorstyring, som sikrer optimal
kraftformidling og ikke mindst det unikke
elektroniske firehjulstræk reducerer førerens opgave
til noget nær blot at styre bilen (med rattet,
altså).
RR Sport’en på landevej er en komfortabel
fornøjelse, hvor forskellen på en hvilken som helst
anden luksusbil i samme prisklasse og Sport’en er
ganske lille. Man sidder bekvemt, det lyse
(upraktiske) læderindtræk giver en fin
luksusoplevelse i kabinen, men frem for alt er
støjniveau og kørekomfort det, der sætter RR Sport i
særklasse.
De brede dæk giver godt vejgreb, men forvandler
selvsagt ikke bilen til en racerbil. Den lave
dækprofil gør responsen meget umiddelbar og
reducerer affjedringskomforten – men på samme tid
øges styrepræcisionen og det gør bilen optimal for
føreren.
RR Sport TDV8 er udstyret med al tænkelig
elektronik. Og Land Rover har på mesterlig vis
tilpasset elektronikken |