Range Rover Sport i Motorradioen
Billedet ovenfor er egentlig ment som en
illustration af bilens evner. Og sandt at sige er
det ikke beskrivende nok. For egentlig kan en Range
Rover Sport ikke beskrives – den skal opleves. Men
alene det faktum, at den blot lige kan køres i
fotografisk position og siden bliver holdende, mens
billederne bliver taget, er sigende for en af de
utrolige mange evner, Range Rovers nye bjergged
besidder.
Range Rover Sport er ud af Range Rover familien. Men
den er lettere end storebror Range Rover uden
Sport-navnet. Den er væsentlig mere agil og på plan
landevej også mere dynamisk end den større og ikke
mindst dyrere topmodel i Land Rover programmet. Det
taler i allerhøjeste grad for at kalde Range Rover
Sport for den mest vellykkede Land Rover nogensinde,
den mest komplette, den mest altomfavnende og
harmoniske af dem alle.
Harmonisk og luksuøs off-roader
Og så er den oven i købet billigere end Range Rover.
Ikke så dårligt i et land, hvor behovet for det, en
Range Rover Sport tilbyder sin ejer, ikke er
grundlaget for beskatning, men hvor alene det,
fabrikken skal have for at producere den, ligger til
grund for det beløb, en Range Rover køber skal
sponsere den danske stat med.
Dermed bliver Range Rover Sport den absolut mest
interessante af de luksuøse off-road’ere. Den er så
luksuøs, at Land Rover vælger at kalde den for en
SUV, altså en Sport Utility Vehicle. Men den går
ikke, Land Rover. I har bygget en ægte off-roader i
luksusdress og det har I al mulig grund til at stå
ved. Det er ganske enkelt en eminent bil.
Let og agil
Den nye Range Rover Sport er 15 cm kortere end Range
Rover. Den er lettere – og sammenligner man med dens
egen forgænger, har den tabt sig med op imod 500 kg.
Vægttabet inkluderer letvægtsaffjedring, og den
lette affjedring er formentlig en vigtig bidragyder
til de fremragende kurveegenskaber på plan vej.
Det skal dog tilføjes, at en Range Rover Sport –
ligesom Range Rover – kræver en smule tilvænning,
når man skal køre med motorvejsfart. Den er ikke
urolig og ustabil, men ret levende. Omvendt kan den
styres præcis derhen, hvor man vil have den, så let
som ingenting. Vi gætter på at det skyldes, at
konstruktørerne effektivt ville eliminere den
temmelig store vægt på 2,1 tons. Og indrømmet:
Vægten mærkes ikke i sig selv, men ujævnheder
absorberes så godt som kun en tung bil kan gøre det.
Alt i alt en temmelig god oplevelse.
Unikke præstationstal
Fartpræstationerne er unikke for så stor en bil. I
motorrummet på den prøvekørte bil lå en 3-liters V6
diesel,
der kaster op til 292 hestekræfter ud på de fire
permanent trækkende hjul. Men især det kolossale
drejningsmoment på 600 Nm bevirker, at RR Sport’en
når op på 100 km/t på blot 7,2 sekunder. Det er
sportsvogns egenskaber, som slet ikke modsvares af
et brændstofforbrug på 13,3 km/l, og et meget fint
tal, også set i lyset af, at bilen naturligvis har
automatisk gearkasse.
Terrain Response systemet (ekstra udstyr, inkluderet
i den såkaldte on/off-road pakke til kr. 93.000),
som selv regulerer undervogn og kraftoverførsel
afhængig af de aktuelle kørselsforhold, er en vigtig
ingrediens og vadedybden er på 85 cm – kald den lige
en SUV én gang til…
Fremragende off-road
Vi havde lejlighed til at prøve Range Rover Sport,
ikke bare på plan asfalt og da den skulle posere for
fotografen, men også ude i uvejsomt, mudret og
terræn af den slags, som opleves voldsomt og ikke er
til få rigtigt med på et billede. Eneste begrænsning
var dækmonteringen. Kraftige stigninger – faktisk
også kraftigere end den på billedet ovenfor –
kraftige fald, som krævede det ypperste af
hill-descent systemet, helt uforudsigeligt vejgreb,
som trak tænder ud af terræn respons systemet, og
kørsel med sidehældning, hvor det igen var
dækmonteringen, der satte grænserne, alt blev
bestået med glans.
Eneste minus, men det kan man dårligt klandre Land
Rover for, er, at til trods for at den er billigere
end en Range Rover, koster en Range Rover Sport 3,0
SDV6 HSE Dynamic i Danmark og på hvide nummerplader
over 1,6 millioner kroner med basisudstyr. Det er
godt nok 400.000 mindre end den billigste Range
Rover, og vil man gå på kompromis med udstyr og
motorkraft kan den også fås for 1,2 millioner
kroner. Men det er stadig rigtig mange penge.
Pris-attraktiv som van
Heldigvis kan en Range Rover Sport også købes
afgiftsreduceret f.eks. på papegøje plader. Det
reducerer prisen, men også anvendelsesmulighederne.
For mange liebhavere og mennesker, der regulært har
brug for sådan en bil i arbejdsmæssig sammenhæng, er
det dog måske lige præcis forskellen, der gør det
muligt at realisere købet af en range Rover Sport.
Som van koster den her prøvekørte variant 926.386
kroner, inklusive moms, og den billigste Range Rover
Sport kan købes for 715.000 kroner inkl. moms.
4-zone klimaanlæg er ekstraudstyr
|