Den har tabt sig. Temmelig meget faktisk. 420 kg i
forhold til forgængeren. Men selvom karrosseriet er
bygget i 100 procent aluminium, er der tale om kolos
på 2,4 tons. Sådan skal det imidlertid være, når det
handler om den ultimative luksus på off-road niveau:
Den helt nye Range Rover.
Luksus vejer nemlig, det kan ikke være anderledes.
Når man så samtidig indbygger oceaner af eksklusiv
teknik, som gør, at Range Roveren boltrer sig i
terrænet, som var den en væver lille Land Rover,
stiger vægten yderligere. Oven i købet er den nye
Range Rover større end forgængeren, og mere
rummelig, så sandt at sige, er det mere end et
kunststykke, fabrikken har begået, ved samtidig at
reducere vægten.
Skånsom mod naturen
Hvorfor er det der spørgsmål om vægt så vigtigt at
forholde sig til? Ganske enkelt fordi vægt koster
kræfter og bruger brændstof – som medfører
forurening af miljøet. I Range Rovers tilfælde er
der ydermere tale om en bil, der med god
samvittighed skal kunne bevæge sig rundt ude i den
natur, den er skabt til at kunne færdes i. Det er
fabrikken fuldt bevidst om og resultatet er
enestående:
I maskinrummet på den prøvekørte variant til den
nette sum af 2,6 mio. danske kroner (inklusive et
klækkeligt sponsorat af den danske statskasse) lå en
339 hestes 4,4 liters V8 turbodiesel, som præsterer
ikke mindre end 700 Nm over et yderst bredt
momentområde fra 1700 til 3000 motoromdrejninger i
minuttet. Det gør det muligt, helt ubesværet at nå
100 km/t på UNDER 7 sekunder, og hvis man har lyst
og må, kan man bevæge sig derudad med 218 km/t –
SAMTIDIG MED at man reelt kan køre 11,5 kilometer på
en liter dieselolie. Det er ganske overbevisende
præstationer.
SUV – no way
De mange kræfter underbygger hele oplevelsen af den
nye Range Rover. Fabrikken kalder den selv for en
SUV, altså ikke en regulær off-roader. Men det er da
kun et spil for galleriet – og handler måske alene
om
at forbeholde off-road begrebet Land Rover
modellerne. For netop de imponerende kræfter, den
store fleksibilitet, behændigt styret af den seneste
generation af det såkaldte Terrain Response system
(der tilpasser drivline og affjedringsrespons til de
aktuelle kørselsforhold, manuelt eller
fuldautomatisk), muligheden for at køre i op til 90
cm vand, det permanente firehjulstræk og det
elektronisk styrede centerdifferentiale er regulær
off-road teknik.
Bilen har oven i købet reduktionsgear, selvom
reduktionsgear normalt kun har til formål at hale et
større moment på de trækkende hjul ud af markant
svagere motorer. Den er mao. en regulær off-roader,
uanset hvad fabrikken påstår, men et yderst luksuøst
eksemplar af slagsen.
Komfortabel på plan vej
På plan asfalt nyder Range Roveren godt af den
fortsat ret store vægt. Kørslen er yderst stabil og
komfortabel. Den prøvekørte bil var dog udrustet med
vinterdæk, og da temperaturerne med få dages varsel
var steget til regulære forårsvarme, sejlede den
noget ved motorvejsfart. Der er dog ingen grund til
at tro, at den ikke ville være stabil ved
vintertemperaturer eller med den rette dækmontering.
Det muliggjorde imidlertid ikke en retfærdig
vurdering af køreegenskaberne on-road. En pudsig
oplevelse var det at give plads for modkørende på
smalle danske landeveje: Man lægger da bare det
højre hjulsæt ud i rabatten, for det foregår helt
umærkeligt. Det er næste skræmmende så godt det
håndteres. Og 8-trins automatgearet arbejder helt
umærkeligt. Man kan skifte sekventielt – men hvorfor
gøre det, når nu elektronikken håndtere det så godt.
Off-road var de groft mønstrede dæk ideelle i det
meget danske off-road terræn, som kunne mønstres af
Ivan Reedtz-Thotts gods på Feddet syd for Faxe. Tak
for lån af det, i øvrigt… Hér kom Range Roverens
egenskaber virkelig til sin ret. I fugtig, blødt og
temmelig ujævnt terræn var den største udfordring at
holde tempoet nede. Kørekomforten er nemlig på et
sådan niveau, at man ikke lægger mærke til farten.
Og det kan man dårligt klantre Range Roveren.
Unikke pladsforhold
I det hele taget er der ikke meget man kan klantre
den bil for. Jo, måske at luksusfornemmelsen i
kabinen underbygges af for mange reflekterende
flader. Pudsigt nok, fordi instrumentpanelet er
iklædt ægte læder – ligesom resten af kabinen og der
er ruskind i loftet – og her reflekteres ikke mange
solstråler.
Pladsforholdene er unikke. Bagagerummet er stort,
909 liter, siger det officielle tal, men det må være
læsset til loftet. Og lægges bagsæderne ned,
disponerer man over mere end 2 kubikmeter – til
trods for, at en del af pladsen dernede bagtil
optages af det bageste differentiale. Bagklappen er
todelt, den nederste klapper ned og ud mens den
øverste er tophængslet og slår højt op.
Siddekomfort bedre end en limousine
Bagsædepladsen er ligeså fornem og det betyder
reelt, at en Range Rover udmærket, faktisk rigtig
godt, ville kunne blande sig i konkurrencen med de
mere flade limousiner. Reelt set sidder man meget
bedre på bagsædet i en Range Rover end i de
traditionelt store luksus-limousiner – og ind- og
udstigningen er meget lettere.
Autobiography-udstyret er top-udstyret og omfatter
bl.a. aktive Bi-Xenon forlygter, det nævnte Terrain
Respons system, 21” alufælge, panorama soltag (der
kan åbnes delvist), 4 zone klimaanlæg (inkluderer
også bagsædet), el-opvarmet trælæderrat og
el-justerbare forsæder. TV indbygget i forsædernes
nakkestøtter er eksklusivt men ekstraudstyr...
|