- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Range Rover Evoque TD4 Aut. Pure

Diesel er absolut en option


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Range Rover Evoque i udgaven med 240 kraftfulde benzinheste (læs test af Range Rover Evoque Si4 hér >>>). Mange købere af terrængående biler, også i den lettere kategori, foretrækker imidlertid dieselmotorer, fordi deres store drejningsmoment giver suveræn trækkraft ved lavere hastigheder – og skal man desuden tilbringe mange kilometer på landevejen, er brændstoføkonomien heller ikke betydningsløs.

 

Sådan en har Land Rover også i programmet. Med noget færre hestekræfter – og et lidt større drejningsmoment. Den giver bedre brændstoføkonomi og er billigere i anskaffelse. Det ligner næsten en win-win situation.

 

Overbevisende drejningsmoment

Maskinrummet er bestykket med en 150-hestes commonrail turbodiesel. Drejningsmomentet topper allerede ved 1750 omdr./min og er på imponerende 400 Nm – altså 60 Nm mere end benzinvarianten.



Fartpræstationerne er dog ikke på samme niveau – 182 km/t på toppen versus 217 og de 100 km/t nås ikke på 7,6 sekunder, men 9,6 sekunder er mere end en hæderlig acceleration. Det er faktisk ganske godt og ved lavere fart er der ikke den store mærkbare forskel. Det er der til gengæld undervejs, hvor man behøver noget færre tankstop. 15,4 kilometer kan man køre pr. liter dieselolie, hvilket er et tal, det ikke er svært at komme i nærheden af i praksis.

 

Billigere i anskaffelse

Listeprisen taler også for dieselmodellen: 800.000 kroner for modellen med identisk udstyr (Pure) – altså en besparelse på 65.000. Begge biler har automatgear, så udover at få lov til at betale lidt mere i afgift til staten i købsøjeblikket, er det eneste man får for de 65.000 kroner i merpris for benzinmodellen, en kraftigere motor.

 

Men der er endnu en detalje, der taler til benzinmotorens gunst: Den vibrerer mindre, støjer mindre og opleves mere smidig.

 

Forskellen ”er ens” - næsten

Vi gennemkørte selvsamme off-road strækning, som vi tidligere havde kørt med benzin-varianten, og kunne ikke mærke den store forskel på de to bilers køreegenskaber. Det kan alene skyldes, at de elektroniske kørehjælpemidler arbejder så effektivt, at de helt eliminerer forskellene i motorgang og motorernes kraftleverancer. Der leveres i al sin enkelhed de kræfter, der er nødvendige, og i kombination med Land Rovers unikke terræn-respons system efterlader det en så afslappet kørsel i terrænet, at det er lige før man skal tage sig sammen for at bevare koncentrationen og ikke begå fundamentale kørefejl. Men det kan vel ikke ligge Land Rover til last…

 

Ved landevejskørsel er forskellen i køreoplevelsen næsten umærkelig, om end dieselmodellen har større vægt på forhjulene og derfor er en smule tungere gennem kurverne. Det er dog primært forskellen i motorernes kraftforhold, der springer i øjnene, og da Range Rover Evoque trods sit dynamiske ydre ikke er skabt som en sportsvogn, er det af mindre betydning.


 

 


Model:

Range Rover Evoque TD4 Aut. Pure

Listepris:

Kr. 600.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 400 Nm/1750 omdr./min. 6 trins aut. Gear. Permanent firehjulstræk med Haldex differentiale på bagakslen.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 182 km/t/ 15,4 km/l /169 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

575-1445 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. HDC. RSC. CBC. 6 airbags. 17” alufælge. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Vadedybde: 50 cm.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt