Vi har tidligere prøvekørt Range Rover Evoque i
udgaven med 240 kraftfulde benzinheste (læs
test af Range Rover Evoque Si4 hér >>>). Mange
købere af terrængående biler, også i den lettere
kategori, foretrækker imidlertid dieselmotorer,
fordi deres store drejningsmoment giver suveræn
trækkraft ved lavere hastigheder – og skal man
desuden tilbringe mange kilometer på landevejen, er
brændstoføkonomien heller ikke betydningsløs.
Sådan en har Land Rover også i programmet. Med noget
færre hestekræfter – og et lidt større
drejningsmoment. Den giver bedre brændstoføkonomi og
er billigere i anskaffelse. Det ligner næsten en
win-win situation.
Overbevisende drejningsmoment
Maskinrummet er bestykket med en 150-hestes
commonrail turbodiesel. Drejningsmomentet topper
allerede ved 1750 omdr./min og er på imponerende 400
Nm – altså 60 Nm mere end benzinvarianten.
Fartpræstationerne er dog ikke på samme niveau – 182
km/t på toppen versus 217 og de 100 km/t nås ikke på
7,6 sekunder, men 9,6 sekunder er mere end en
hæderlig acceleration. Det er faktisk ganske godt og
ved lavere fart er der ikke den store mærkbare
forskel. Det er der til gengæld undervejs, hvor man
behøver noget færre tankstop. 15,4 kilometer kan man
køre pr. liter dieselolie, hvilket er et tal, det
ikke er svært at komme i nærheden af i praksis.
Billigere i anskaffelse
Listeprisen taler også for dieselmodellen: 800.000
kroner for modellen med identisk udstyr (Pure) –
altså en besparelse på 65.000. Begge biler har
automatgear, så udover at få lov til at betale lidt
mere i afgift til staten i købsøjeblikket, er det
eneste man får for de 65.000 kroner i merpris for
benzinmodellen, en kraftigere motor.
Men der er endnu en detalje, der taler til
benzinmotorens gunst: Den vibrerer mindre, støjer
mindre og opleves mere smidig.
Forskellen ”er ens” - næsten
Vi gennemkørte selvsamme off-road strækning, som vi
tidligere havde kørt med benzin-varianten, og kunne
ikke mærke den store forskel på de to bilers
køreegenskaber. Det kan alene skyldes, at de
elektroniske kørehjælpemidler arbejder så effektivt,
at de helt eliminerer forskellene i motorgang og
motorernes kraftleverancer. Der leveres i al sin
enkelhed de kræfter, der er nødvendige, og i
kombination med Land Rovers unikke terræn-respons
system efterlader det en så afslappet kørsel i
terrænet, at det er lige før man skal tage sig
sammen for at bevare koncentrationen og ikke begå
fundamentale kørefejl. Men det kan vel ikke ligge
Land Rover til last…
Ved landevejskørsel er forskellen i køreoplevelsen
næsten umærkelig, om end dieselmodellen har større
vægt på forhjulene og derfor er en smule tungere
gennem kurverne. Det er dog primært forskellen i
motorernes kraftforhold, der springer i øjnene, og
da Range Rover Evoque trods sit dynamiske ydre ikke
er skabt som en sportsvogn, er det af mindre
betydning.
|