Det er svært at have andet end rosende ord tilovers
for Range Rover Evoque. Med den nye 2-liters 240
hestes benzinmotor under motorhjelmen er
køreoplevelsen unik. Eneste reelle minus er
benzinforbruget, det er ikke dårligt, sat i forhold
til permanent firehjulstræk og de mange kræfter, det
genererer, men 11,5 km/l er ikke langt.
Heldigvis, hvad dette angår, findes der
alternativer. Men når det nu var en Range Rover
Evoque Pure Si4, der skulle sættes fokus på, falder
benzinforbruget i øjnene. Det har imidlertid alene
betydning, hvis der skal køres rigtig mange
kilometer i bilen – og da vil man nok vælge en
dieselvariant.
Luksustransport on- og offroad
Gælder det derimod, at tilgodese et kilometermæssigt
begrænset kørselsbehov, og ønsker man den ultimative
luksuøse køreoplevelse, både i terrænet, på de
ujævne danske landeveje og de noget mere plane
danske motorveje – samt et moderne design – kommer
man ikke bedre i mål end med en Evoque Si4.
Det er en bil, der i den grad er gennemtænkt i alle
detaljer. Den er på én gang den ultimative
off-roader og samtidig fremragende på plant
underlag.
Regulære off-road egenskaber
I terrænet nyder man godt af permanent firehjulstræk
med Haldex differentiale på bagakslen samt Land
Rovers enestående terrain-response system, der
konstant aflæser kørselsforholdene og tilpasser
affjedring og drivline efter behovet. Eller hvor man
selv kan låse systemet fast i indstillinger ud fra
egen vurdering. Den kan køre i vand til livet, 50 cm
vadedybde, og den præsterer terrænkørslen på den
mest blide, komfortable og ukomplicerede måde.
Selvfølgelig skal man som fører ikke sætte
grundliggende regler for terrænkørsel til side, men
man er hjulpet så godt, som det med moderne teknik
er muligt. Den automatiske gearkasse dosserer den
præcise mængde af kræfter, som føreren aktiverer og
elektronikken sikrer, at kraftoverførslen helt
svarer til kørselsforholdene. Wow!
Fremragende benzinmotor
Motoren har en stor del af æren herfor og
kompenserer langt henad vejen for at Evoque ikke har
reduktionsgear. Der er tale om en turbo-benzinmotor,
en 4-cylindret rækkemotor, der foruden de 240 hk
præsterer 340 Nm over et bredt momentområde. Det
giver en meget stor smidighed og
omdrejningsvillighed, som er meget let at håndtere.
Den har benzinmotorernes store fordel ved ikke at
vibrere nævneværdigt og den er usandsynlig lydløs.
Det samme gælder kørsel på plan vej. Smidigheden er
unik, støjniveauet er ganske beskedent og
fartpræstationerne gør næsten Evoque’n til en
racerbil: 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Topfarten er
217 km/t – det har vi ikke haft lejlighed til at
udsætte bilen for, men dansk motorvejsfart klarer
den ligeså komfortabelt og med samme
retningsstabilitet som en hvilken som helst anden
bil i samme priskategori.
Cornering Brake Control er med til at optimere
kraftoverførslen ved hurtig kurvekørsel på plan
asfalt og med i prisen får man også Roll Stability
Control, som trods store 17” fælge med brede dæk
skulle hindre, at man ruller på siden med bilen. Det
besluttede vi os for ikke at afprøve i praksis…
Rimelig prissætning
Listeprisen for den billigste Evoque er 680.000
kroner. Det er ikke den samme drivline – slet ikke –
og ikke det samme udstyr. Men det er stadig en
Evoque. Og Pure-udstyret inkluderer foruden al
teknikken både klimaanlæg, fartpilot, p-sensorer,
el-ruder for og bag, el-opvarmede sidespejle, 9
airbags og meget andet.
Det hele ultra-optimeret i enhver henseende, f.eks.
er det helt umuligt for en lavtstående sol at blive
reflekteret videre til føreren og passagerenes øjne
(stor sikkerhed), og kabinebelysningen kan man selv
aktivere og de-aktivere ved blot at føre en finger
forbi de respektive lamper. Gearvælgeren skyder
elegant ud af midterkonsollen, når man trykker på
startknappen. Meget elegant – og så i en off-roader!
For de ekstra 180.000 kroner får man, foruden et
mere eller mindre frivilligt sponsorat af den danske
statskasse mange flere motorkræfter samt
automatgear. Men mindre kan selvfølgelig gøre det.
Fine pladsforhold
Pladsen i Evoque skal ses i lyset af en længde på
blot 4,36 meter. Bilen virker større og det gør
indtryk, at også de indvendige dimensioner løfter
den en størrelseskategori op. 575 liter regulær
bagagerumsplads (dog uden reservehjul), som kan
forøges til 1,5 kubikmeter.
En Range Rover Evoque må trække en anhænger på 1800
kg. Her vil det i mange tilfælde nok mest være
begrænsningen på førerbeviset (typisk på en
totalvægt på 3500 kg inkl. anhænger) der lægger
begrænsningen.
Bagsædepladsen er glimrende, selvfølgelig fordi
kabinehøjden er stor, og her har man også glæde af
den store kørselskomfort.
|