- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Range Rover Evoque SD4 Dynamic Coupé aut.

 

Mod for alle pengene


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Range Rover Evoque test i Motorradioen >>>


Var der nogle, der syntes at der trængte til fornyelse hos Land Rover og luksus-mærket Range Rover? At de store brændstofforslugende off-road’ere havde placeret sig selv i en niche, hvor det kun var på de store amerikanske farme og som alternativ til traktorer, de havde en berettigelse? Det må der have været på Land Rover fabrikken. Siden tegnede man et par fancy streger på en skitseblok og så byggede man Range Rover Evoque.

 

Evoque er uden sammenligning den mest fancy, fremtidssikrede og iøjefaldende bil fra den legendariske britiske fabrik. Det samme kan siges om bilen i sammenligning med markedets firehjulstrukne alternativer. Ingen overgår Evoque, heller ikke hvis man medtager de knap så terrængående firehjulstrukne SUV’er. Men den overgås heller ikke i pris og det er nok bilens største svaghed – i hvert fald på et marked som det danske, hvor hver en krone bliver til tre, når det gælder bilpriser, og hvor prisfølsomheden derfor er tre gange så stor som andre steder i verden.

 

Ny dagsorden

Men Range Rover Evoque har formuleret en ny dagsorden for hvordan funktionelle, arbejdsomme køretøjer kan se ud. Udvendig er den unik, det ser virkelig ud som om at det er nogle enkle streger på en skitseblok, der er omsat til et brugbart køretøj. Det skal på alle måder forstås positivt, for ofte præsenteres man for designernes skitser til konceptbiler og derpå konceptbiler, der langt hen ad vejen er tro imod designernes tanker – hvorimod den endelige serieproducerede udgave har fjernet sig så langt fra designernes tanker, at det kun er når man får det forklaret, at man kan se en lighed. Væk er dynamik, væk er mode, væk er det unikke, der kendetegnede de oprindelige skitser.

 

Det er ikke sket for Range Rover Evoque og det har sikkert krævet mod hos Land Rover at tage det skridt, at turde omsætte designernes idéer til en virkelig bil. De har gjort det, og hvad gør det så, at udsynet bagud er ret dårligt. Det løser man da bare med et bakkamera og en stor skærm i midterkonsollen. Og hvad gør det, at det er lidt af en udfordring at begive sig ind på bagsædet. Det er ikke alle, der har lange ben og måler 1,80 meter i højden. Den prøvekørte version var da også coupé versionen og bilen findes desuden med fem døre (den udgave er faktisk en anelse billigere). Mon ikke det løser problemet.


Med bagsæderne lagt ned disponerer man over 1350 liter bagageplads.


Fed oplevelse – en ægte off-roader

Det løser måske også at bagklappen ikke åbner tilstrækkelig, hvad en bule i panden hos undertegnede i nogle dage vidnede om. Under bagklappen finder man et regulært og rummeligt bagagerum. Og sandt at sige: Det er vores pligt at pege på bilens svagheder – det ændrer imidlertid ikke på det faktum, at det er en fed oplevelse at køre Range Rover Evoque, ”med eller uden coupé”.

 

Især når man kommer ud i terræn’et. For der må ikke herske tvivl derom: Range Rover Evoque er en ægte off-roader. Den har permanent firehjulstræk, den har al den moderne elektronik, som ikke mindst Land Rover har været meget dygtig til at udvikle og tilpasse de særlige krav, der stilles, når man ikke kører på plan asfalt. Den har f.eks. Hill Descent Control og man kan vælge mellem fem forskellige køreindstillinger, afhængig af og man kører på plan vej, på grus, i sne, i mudder, i hjulspor. I terræn’et er den så god som enhver anden af fabrikkens modeller.

 

Også god på asfalt

Man er også godt stillet på plan asfalt. Ikke uvæsentligt i et land som Danmark, hvor en Evoque formentlig kommer til at tilbringe størstedelen af sin tid på landevejen. Det er nu meget godt, for ude i terræn’et er der sjældent mange mennesker og dermed ingen der kan se Evoquen. Og en Evoque skal ses, det er derfor den ser sådan ud.

 

Fabrikken har da også gjort alt for, at den skal køre godt på landevej: Store 19 tommer alufælge med 235/55 dæk er standard og den prøvekørte udgave var oven i købet forsynet med 245/45 hjul. Den har


 


Dynamic Stability Control, Cornering Brake Control og Roll Stability Control plus variabel servostyring og meget mere, så man er godt stillet. Range Rover Evoque er imidlertid ikke en meget stor bil, den er blot 4,35 meter lang (til gengæld er den små 2 meter bred) og den tilhørende forholdsvis korte akselafstand giver en vis uro ved motorvejsfart i sidevind.

 

700.000 for den billigste

Affjedringskomforten er heller ikke på niveau med andre biler til 1,2 millioner kroner. Ups! Fik vi sagt 1,2 millioner kroner. Ja, for det er den pris, som den prøvekørte model havde sneget sig op på. En pris, der inkluderer den adaptive undervogn, automatgear, nøgleløs betjening og den såkaldte Dynamic & Prestige Tech Pack, desværre er også bakkameraet tilkøbsvarer, førnævnte alufælge og meget andet.

 

Basisprisen er 812.400 kroner som coupé og i rå udstyrsversion, kaldet ”Pure”, uden automatik. Den billigste Evoque med 5 døre er prissat til 682.400 kroner og så kan den også leveres på gule plader til omkring det halve ekskl. moms. Ude i maskinrummet ligger der i den prøvekørte version en 190 hestes 2,2 liters dieselmotor. Den er en regulær Land Rover motor, i ordets positive forstand, der opleves dog en vis turbotøven, men motoren er også miljøoptimeret, så Evoque Coupé aut. kan køre ikke mindre end 15,6 km/l. Det er et usædvanlig fint tal, firehjulstrækket taget i betragtning og også, at Evoque har automatgear. Med manuelt gearskifte kan man køre 17,5 km/l.


Model:

Range Rover Evoque SD4 Dynamic Coupé aut.

Listepris:

Kr. 960.400

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 190 hk. 420 Nm/1750 omdr./min. 6. trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 195 km/t/ 15,6 km/l /174 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

575-1350 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. DSC. HDC. CBC. Hillholder. 9 airbags. 19” alufælge. El-opvarmer forrude. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 8” touchscreen.


 

Automatgearet betjenes vha. en drejeknap, der forsvinder ned i panelet, når tændingen afbrydes.

 

...og efter fotograferingen fortsatte man da blot op ad bakken...

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt