Range Rover Evoque test i Motorradioen >>>
Var der nogle, der syntes at der trængte til
fornyelse hos Land Rover og luksus-mærket Range
Rover? At de store brændstofforslugende off-road’ere
havde placeret sig selv i en niche, hvor det kun var
på de store amerikanske farme og som alternativ til
traktorer, de havde en berettigelse? Det må der have
været på Land Rover fabrikken. Siden tegnede man et
par fancy streger på en skitseblok og så byggede man
Range Rover Evoque.
Evoque er uden sammenligning den mest fancy,
fremtidssikrede og iøjefaldende bil fra den
legendariske britiske fabrik. Det samme kan siges om
bilen i sammenligning med markedets firehjulstrukne
alternativer. Ingen overgår Evoque, heller ikke hvis
man medtager de knap så terrængående firehjulstrukne
SUV’er. Men den overgås heller ikke i pris og det er
nok bilens største svaghed – i hvert fald på et
marked som det danske, hvor hver en krone bliver til
tre, når det gælder bilpriser, og hvor
prisfølsomheden derfor er tre gange så stor som
andre steder i verden.
Ny dagsorden
Men Range Rover Evoque har formuleret en ny
dagsorden for hvordan funktionelle, arbejdsomme
køretøjer kan se ud. Udvendig er den unik, det ser
virkelig ud som om at det er nogle enkle streger på
en skitseblok, der er omsat til et brugbart køretøj.
Det skal på alle måder forstås positivt, for ofte
præsenteres man for designernes skitser til
konceptbiler og derpå konceptbiler, der langt hen ad
vejen er tro imod designernes tanker – hvorimod den
endelige serieproducerede udgave har fjernet sig så
langt fra designernes tanker, at det kun er når man
får det forklaret, at man kan se en lighed. Væk er
dynamik, væk er mode, væk er det unikke, der
kendetegnede de oprindelige skitser.
Det er ikke sket for Range Rover Evoque og det har
sikkert krævet mod hos Land Rover at tage det
skridt, at turde omsætte designernes idéer til en
virkelig bil. De har gjort det, og hvad gør det så,
at udsynet bagud er ret dårligt. Det løser man da
bare med et bakkamera og en stor skærm i
midterkonsollen. Og hvad gør det, at det er lidt af
en udfordring at begive sig ind på bagsædet. Det er
ikke alle, der har lange ben og måler 1,80 meter i
højden. Den prøvekørte version var da også coupé
versionen og bilen findes desuden med fem døre (den
udgave er faktisk en anelse billigere). Mon ikke det
løser problemet.
Med bagsæderne lagt ned disponerer man over 1350
liter bagageplads.
Fed oplevelse – en ægte off-roader
Det løser måske også at bagklappen ikke åbner
tilstrækkelig, hvad en bule i panden hos
undertegnede i nogle dage vidnede om. Under
bagklappen finder man et regulært og rummeligt
bagagerum. Og sandt at sige: Det er vores pligt at
pege på bilens svagheder – det ændrer imidlertid
ikke på det faktum, at det er en fed oplevelse at
køre Range Rover Evoque, ”med eller uden coupé”.
Især når man kommer ud i terræn’et. For der må ikke
herske tvivl derom: Range Rover Evoque er en ægte
off-roader. Den har permanent firehjulstræk, den har
al den moderne elektronik, som ikke mindst Land
Rover har været meget dygtig til at udvikle og
tilpasse de særlige krav, der stilles, når man ikke
kører på plan asfalt. Den har f.eks. Hill Descent
Control og man kan vælge mellem fem forskellige
køreindstillinger, afhængig af og man kører på plan
vej, på grus, i sne, i mudder, i hjulspor. I
terræn’et er den så god som enhver anden af
fabrikkens modeller.
Også god på asfalt
Man er også godt stillet på plan asfalt. Ikke
uvæsentligt i et land som Danmark, hvor en Evoque
formentlig kommer til at tilbringe størstedelen af
sin tid på landevejen. Det er nu meget godt, for ude
i terræn’et er der sjældent mange mennesker og
dermed ingen der kan se Evoquen. Og en Evoque skal
ses, det er derfor den ser sådan ud.
Fabrikken har da også gjort alt for, at den skal
køre godt på landevej: Store 19 tommer alufælge med
235/55 dæk er standard og den prøvekørte udgave var
oven i købet forsynet med 245/45 hjul. Den har
Dynamic Stability Control, Cornering Brake Control
og Roll Stability Control plus variabel servostyring
og meget mere, så man er godt stillet. Range Rover
Evoque er imidlertid ikke en meget stor bil, den er
blot 4,35 meter lang (til gengæld er den små 2 meter
bred) og den tilhørende forholdsvis korte
akselafstand giver en vis uro ved motorvejsfart i
sidevind.
700.000 for den billigste
Affjedringskomforten er heller ikke på niveau med
andre biler til 1,2 millioner kroner. Ups! Fik vi
sagt 1,2 millioner kroner. Ja, for det er den pris,
som den prøvekørte model havde sneget sig op på. En
pris, der inkluderer den adaptive undervogn,
automatgear, nøgleløs betjening og den såkaldte
Dynamic & Prestige Tech Pack, desværre er også
bakkameraet tilkøbsvarer, førnævnte alufælge og
meget andet.
Basisprisen er 812.400 kroner som coupé og i rå
udstyrsversion, kaldet ”Pure”, uden automatik. Den
billigste Evoque med 5 døre er prissat til 682.400
kroner og så kan den også leveres på gule plader til
omkring det halve ekskl. moms. Ude i maskinrummet
ligger der i den prøvekørte version en 190 hestes
2,2 liters dieselmotor. Den er en regulær Land Rover
motor, i ordets positive forstand, der opleves dog
en vis turbotøven, men motoren er også
miljøoptimeret, så Evoque Coupé aut. kan køre ikke
mindre end 15,6 km/l. Det er et usædvanlig fint tal,
firehjulstrækket taget i betragtning og også, at
Evoque har automatgear. Med manuelt gearskifte kan
man køre 17,5 km/l. |