Kan fornuft og ægte køredynamik gå hånd i hånd? Hvis
man er i tvivl, så se nærmere på Porsche Macan. Det
gjorde vi, og svaret er entydigt: Ja! I særdeleshed
i udgaven med ”beskedne” 258 dieselheste, hvor man
kan køre over 16 km/l – trods effekt og
firehjulstræk, for det sidste følger også med i
”pakken”.
Porsche Macan er nemlig en ægte SUV. Den er en slags
lillebror til Porsche Cayenne, men med en længde på
4,68 meter ikke så lille endda. Den deler lidt
teknik med Audi Q5 – fornuftigt, for hvorfor ikke
drage nytte af søstermærkets erfaringer – men
Porsche har naturligvis skabt sit helt eget design,
kabine, bremser, sin egen opsætning af undervognen
og så er det en Porsche motor, der ligger i
maskinrummet, uanset version.
AdBlue V6 diesel
Det sidste er ikke uvæsentligt at pointere oven på
efterårets megen debat om dieselmotorer fra VW
koncernen. Porsches 3-liters V6 Turbodiesel er
baseret på det såkaldte AdBlue princip, hvor der
tilføres AdBlue via en særlig katalysator i
udstødningssystemet. AdBlue optager og neutraliserer
de skadelige NOx’er, så udstødningen af disse kommer
tæt på nul. Det er godt, at den teknologi er
anvendt, for derved står man friere mht. at opnå god
brændstoføkonomi og tilsvarende lavt CO2 udslip. Som
bekendt modarbejder NOx og CO2 grundliggende
hinanden: Reducerer man CO2, øger man NOx – men det
gør så ikke så meget, når man efterfølgende opfanger
NOx’erne og forvandler dem til uskadelige stoffer.
16,3 km/l er det officielle forbrugstal med
tilhørende 159 g CO2. Det er fine værdier, for helt
lille er Macan altså ikke og 258 hestekræfter plus
et moment på op til 580 Nm (i omdrejningsområdet
1750-2500/min) er også en god portion kræfter at få
ud af en maskine, der er så økonomisk.
Adaptivt permanent firehjulstræk
Oven i det har Macan også firehjulstræk. Det kan man
forvisse sig om, så snart vejrforholdene er en smule
fugtige. Den forholdsvis tilgivende affjedring, som
på fremragende vis optager de ujævnheder, som de
lave dæksider på lavprofildækkene (testbilen havde
265/40-21 hjul – standard er 18”) ikke tager sig af,
harmonerer perfekt med fugtigt vejr og hvis man
kører på løst underlag. Her skal affjedringen ikke
være for stram.
Hvis man synes, at stram affjedring er et krav på
tør vej, kan man indstille hjulophænget (og
drivlinen) i det såkaldte Sport Plus mode, hvis man
altså har valgt at tilkøbe Porsche Active Suspension
Management til 25.700 kroner. Og det skal man, efter
vores opfattelse, for selvom det er et mekanisk
system og derfor billigere end den luftaffjedring,
som også kan leveres, er det alle pengene værd.
Fordel i al slags føre
Og så vil man opdage, at firehjulstrækket også er en
fordel på tør vej. Ikke alene, når man skal hurtig
op i fart (og hurtigt kan det gå – de 100 km/t nås
på 6,3 sekunder), men også når man gerne vil sikkert
gennem kurverne. Det er relevant ved frisk kørsel,
men det er så sandelig også vigtigt i en kritisk
trafiksituation, som måtte tvinge en længere ud på
grænsen end egentlig tilsigtet.
I øvrigt kan man følge kræfternes fordeling på for-
og bagaksel fra et lille instrument i panelet. Det
er i sig selv underholdende, hvis man er lidt
nørdet, men også dét er en hjælp til lettere at
forstå og anvende Macans fine køreegenskaber.
I terrænet har man naturligvis gavn af
firehjulstræk, og hér vil 18” standard-fælgene nok
være et foretrække, om ikke andet fordi man da
undgår at skade de fine 21” fælge, som står i den
nette sum af 88.000 kroner. Men også frihøjden på 20
cm gør det lettere at komme frem, hvor andre måtte
blive hængende på toppen af et hjulspor. Også det
har Porsche gjort rigtigt og det har man kunnet
tillade sig, fordi styringen af undervognen er så
fin, når kørebanen også er det.
Motoren
er en drøm, som man ikke hører meget til under
kørslen. Det samme er dobbeltkoblingsgearkassen. Det
er det ultimative bevis for, at køredynamikken er i
orden.
Den funktionelle side af sagen
Den praktiske indretning af Macan er gennemført, om
end det beige-farvede læderindtræk måske ikke lige
præcis er velvalgt til praktisk brug. Men godt ser
det ud. Benpladsen på bagsæderne er acceptabel, men
ikke overvældende, og bagsæderyglænene kan lægges
ned, så man opnår et næsten plant bagagerumsgulv,
hvorved bagagekapaciteten øges til 1,5 kubikmeter.
Det er OK.
Porsche Macan S Diesel er stort set basisudgaven i
Macan-serien og Macan er den Porsche model, der
sælges flest af i Danmark. Forståeligt nok, for
pengene kan hurtigt få ben at gå på, hvis man vil
køre Porsche. Det er der ikke noget nyt i, Porsche
bygger unikke biler og det koster nu engang penge.
Basisprisen på 1,2 millioner kroner for den
prøvekørte variant inkluderer automatgearet, 18”
letmetalfælge, 2-zone klimaanlæg og elektrisk
indstilleligt førersæde. Men vil man have varme i
sæderne skal det tilkøbes (kr. 8.500).
Sådan er der meget, man skal indkalkulere.
Læderindtrækket koster 68.000 kroner, den flotte
sorte metalfarve koster 20.000, panoramasoltaget
står i 36.000, Bi-Xenon forlygter koster 35.000
kroner – og alt i alt var ekstraudstyret i den
prøvekørte bil krøbet op på 535.000 kroner. Mange
penge. Tja, men har man dem og har man lyst til at
køre Porsche, er de godt givet ud. |