I løbet af den sidste halve snes år har Porsche i
den grad udvidet modelprogrammet. En af de senest
tilkomne i rækken af multivariable supersportsvogne
er den lukkede udgave af succes-modellen Porsche
Boxter, navnet er Porsche Cayman: En regulær
supersportsvogn i miniformat.
Det sidste er udtrykt i bilens størrelse. Den måler
blot 4,38 meter i længden, til trods for, at den har
plads til 425 liter bagage og en effektiv
6-cylindret 2,7 liters centermotor. Forklaringen er
enkel: Ligesom i Boxter er der alene plads til to
personer i det i øvrigt rummelige cockpit. Egentlig
ingen dårlig løsning, for sandt at sige er pladsen
på bagsædet f.eks. i storebror 911 ikke værd at
prale af. Det er naturligvis anderledes i
SUV-varianterne og den mægtige Panamera. Men det er
en helt anden historie.
Afgiftsbelastningen
Porsche Cayman kunne misforstået opfattes som en bil
for dem, der ikke har råd til at købe en 911. Der er
måske en smule om det i Danmark, fordi
prisforskellene med rod i afgiftssystemet er så
store. Anderledes er det i Porsches hjemland,
Tyskland, hvor man kan købe en 911 for tæt ved samme
pris som en Cayman på danske plader.
Vi vil imidlertid hellere betragte en Cayman som
det, den er i sig selv. En ægte og yderst velkørende
to-sædet sportsvogn, med et yderst tiltrækkende
design. Få andre biler får tildelt så mange
anerkendende blikke som en Cayman fra alle
kategorier af mennesker, ung som gammel, hankøn som
hunkøn og uafhængig af social status. Det virker som
om, at Janteloven er ikke eksisterende, når en
Cayman kører forbi. Super!
Enestående appeal
For en Cayman er en fryd for øjet. Den ser ud som en
ægte Porsche, men har samme appeal som en kompakt
klassisk sportsvogn, netop i kraft af sin størrelse.
Den har helt sit eget udtryk gemt bag eksempelvis
forskellig hjulstørrelse for og bag. Og
centermotoren har også påvirket designet, som
virkelig er en æstetisk nydelse. Den prøvekørte bil
var udstyret med 20” letmetalfælge modsat de 18”,
der er standard. Det ser også ekstragodt ud og øger
nærkontakten til kørebanen.
Den kører også fabelagtig godt. På racerbanerne,
hvor vi ikke har sat den prøve, vil den utvivlsom
trives. Men nok så vigtigt: På ikke altid lige jævne
og ofte ret snoede danske landeveje er den suveræn.
Den er overraskende komfortabel, trods
lavprofildækkene og de store hjul. Og den styrer
præcist, men især den kompakte størrelse gør den
underholdende gennem kurverne fra den ambitiøse
indstyring til den kraftfulde acceleration ud af
snoningerne.
Smilet bryder frem
For selvom det ikke er motorkræfter, der er den
dominerende oplevelse af Cayman, er 275 hk i den
”svageste” variant nu ikke at kimse af. 100 km/t når
man på 5,6 sekunder – uden nævneværdig anden
indsats
end at træde speederen i bund. 7-trins
dobbeltkoblingsgearet fungerer fortræffeligt, både
op og ned i gearene, og de iørefaldende puf-lyde fra
udstødningen, når man har aktiveret den særlige
sportsindstilling (som både retter drivline og
affjedring ind på dynamisk kørsel), får smilet frem
på læberne hos enhver, som kan fornøjes af det
overskud og den køreoplevelse, der er forbundet med
at køre en Porsche Cayman.
Det er vel grundliggende også det, det handler om:
Et få et glad smil på læberne. Hvorfor i alverden
skulle man ellers investere 1,1 millioner kroner
(plus i den prøvekørte bil udstyr for yderligere
godt 400.000 kroner) i et køretøj, hvor praktik er
nedprioriteret.
Forbavsende bagageplads
I øvrigt er en Porsche Cayman ikke så upraktisk
endda. Ude fortil disponerer man over et forbavsende
rummeligt bagagerum af badekar-typen. 275 liter
plads har man dér. Og bagtil, under den store men
ikke uforholdsmæssigt tunge bagklap, har man
yderligere 150 liter ganske brugbar plads. Man
behøver ikke at begrænse sig til kun at medbringe
tandbørsten, hvis man skulle finde på at stryge
sydpå i sommerferien.
Køreturen er også til at betale. For selvom man nok
skal holde speederfoden lidt i ro, hvis
benzinforbruget skal holdes i ave, er det
forbavsende nok muligt iht. de officielle normtal at
køre 12,6 km/l. Og til køreoplevelsen ovenfor skal
tilføjes, at en Cayman er overraskende komfortabel.
I Sports-mode er affjedringen naturligt nok stram,
sådan skal det også være. Men en Cayman kan udmærket
bruges til et stilfærdigt cruise.
Og udstyret behøver ikke presse prisen op på de godt
1,5 millioner. 20” Carrera S alufælge ser godt ud,
men de 63.000 kroner, de koster i merpris, kan måske
spares. Sport Chrono pakken til 45.000 kroner er
måske heller ikke et ”must”, om end man da selv må
stå for tidtagningen, hvis man snupper en hurtig tur
på en racerbane, navigationsanlægget er fremragende,
men 70.000 kroner er også en sjat. Men om man vil
spare små 6000 kroner på røde sikkerhedsseler: Hmm,
er det ikke en del af fornøjelsen…
|