Da Porsche i 2002 lancerede den første Porsche
Cayenne, lød der et ramaskrig blandt inkarnerede
Porsche entusiaster. Det var ganske enkelt mere end
grænseoverskridende, at bygge en bil, der kunne mere
hvad en traditionel sportsvogn kunne levere.
Satsningen blev imidlertid en succes – det kan alle
glæde sig over, også de inkarnerede
sportsvognsentusiaster.
Porsche Cayenne gav nemlig et kærkomment bidrag til
omsætningen og med bedre salg har virksomheder bedre
muligheder for at udvikle sig – det gjaldt også
udviklingen af de regulære sportsvogne. Se blot på,
hvad fabrikken har skabt af unikke historie-tro
supersportsvogne i årene derefter. Vi gætter på, at
Cayenne og det, den førte med sig, har haft en
væsentlig andel i den udvikling, ved simpelthen at
levere den nødvendige kapital.
STOR SUV
Selve bilen, Porsche Cayenne, er en stor SUV.
Porsche har naturligvis fordel af at være en del af
VW-familien, og selvom det for tiden måske nok bærer
nogle andre udfordringer med sig, må
helhedsbetragtningen være, at tilhørsforholdet
bidrager med så meget knowhow, at Cayenne næppe
ville have været så god, som tilfældet er, uden den
tilknytning.
Selvom der er rejst tvivl om, hvorvidt visse af
Porsches dieselmotorer kan være inficeret med den
meget omtalte ”snydesoftware”, er det et faktum, at
bilen som helhed er meget, meget god. Og så tror vi
på, at hvis der er problemer, bliver de løst med
samme omhu som bilen er kommet til verden. Hvad den
konkrete motor i den konkrete bil, som vi har sat
under lup, angår, så er der tale om en 3,6 liters V6
benzinmotor, og den er iflg. Porsche selv uden for
mistanke om uregelmæssigheder.
På samme måde som det er ærgerligt, at en sådan
affære kaster en skygge over biler, der ellers
normalt opnår stor anerkendelse og er populære
verden over, vil det også være ærgerligt, hvis
Porsche rammes deraf. For deres biler opleves som
værende blandt de allerbedste af slagsen i verden.
Det gælder ikke mindst den banebrydende og i
Porsche-sammenhæng grænseoverskridende Cayenne.
Basisudgaven – med masser af ekstraudstyr
Den prøvekørte model er basisudgaven, som simpelthen
hedder Cayenne. Den er udrustet med førnævnte V6’er,
der yder 300 hestekræfter og er opgivet til at kunne
køre 10,8 kilometer pr. liter benzin – det er
egentlig ret godt for så stor en bil med så mange
kræfter. Kræfter er der nemlig virkelig mange af:
400 Nm præsteres ved 3000 omdr./min. og med 8-trins
Tiptronic S automatgearkassen og permanent
firehjulstræk kan den endda nå de 100 km/t på 7,7
sekunder. Fortsætter man derop ad rammer man 160
km/t efter 19,7 sekunder og det hele hører først op
ved 230 km/t. Som sådan er der i hvert fald alene i
kraft af fartpræstationerne tale om en ægte Porsche.
Størrelsen? Ja, den ER stor. 4,86 meter måler den i
længden, den vejer over 2 tons og den er 1,80 meter
høj. Den er næsten på størrelse med f.eks. en Range
Rover, men fordi Porsche har valgt den mere
sportslige fortolkning af ”SUV” begrebet (husk, at
SUV betyder ”SPORT Utility Vehicle) er den ikke
sammenlignelig.
Fin i terrænet – tror vi
På den anden side: Med en vadedybde på 50 cm og en
frihøjde på 21 cm klarer den jo nok de fleste
terrænmæssige udfordringer. Den har oven i købet
lamelkobling, som kan låse firehjulstrækket 100
procent, så den er bestemt ingen sinke i terrænet.
Der er blot det at tilføje, at i hvert fald i
Danmark er der næppe mange, der vil bruge en Cayenne
i udfordrende terræn.
Porsche havde da også udrustet den prøvekørte bil
med en god portion ekstraudstyr, faktisk så meget,
at basisprisen på 1.352.924 kroner var krøbet op på
over 1,6 mio. Ekstraudstyret inkluderer
sportsudstødning til 34.000 og 21” letmetalfælge til
den nette sum af 76.000 kroner. Og det passer ikke
sådan direkte til terrænkørsel…
Ultimativ SUV
De to udstyrselementer giver imidlertid hele
forklaringen på en Porsche Cayenne:
Der er tale om noget nær den mest ultimative SUV på
markedet. Den er hurtig, velkørende, i perfekt
balance, fremragende på ujævnt underlag,
affjedringen er forbilledlig, hvad især de store
hjul med tilhørende lavprofildæk synliggjorde – den
mekaniske affjedring skulle nemlig stå for hele
affjedringsarbejdet… intet overladt til dækkene. Og
ligeså god den er på løst underlag, ligeså god er
den på plan asfalt. Og hvis regnguderne skulle finde
på, at overøse asfalten med et tykt lag vand, kommer
firehjulstrækket ekstra meget til dets ret.
Letmetalfælgene eliminerer dog enhver tanke om at
forsøge at køre off-road i traditionel forstand. Det
er ganske enkelt for kostbart at skrabe hjulene
rundt i dybe hjulspor eller lade dem forsøge at
finde vejgreb, hvor der intet er. Og i naturen vil
dyrelivet blive skræmt langt væk af den rustikke og
autentiske sportsudstødning. Den kan da så heldigvis
kobles ud, når man ønsker rolig og civiliseret
transport. Men herligt er det, engang imellem at få
hørbar opbakning, når man ønsker at bryde grænserne
og slå sig lidt løs. Legetøj…
Porsche i enhver forstand
Køredynamisk er Cayenne en ægte Porsche, udseendet
er helt sit eget og i kabinen oplever man
forventeligt, at alt er gennemført i umiskendeligt
Porsche design og kvalitet. Bilens skal startes med
en nøgle (eller i hvert fald en nøglelignende
genstand), der er knapper til de fleste funktioner
samlet i et panel, som leder tankerne hen på et
luftbåret sidestykke. Og sandt at sige er det engang
imellem befriende, ikke skulle bladre gennem menu på
menu på et skærmbillede, men simpelthen blot kan
trykke på en knap og så sker der det, man forventer.
Plads er der rigeligt af, bagagerummet er på 670
liter – og glem ikke, at der nedenunder også er
plads til et differentiale. Der er naturligvis fuld
funktionalitet, også på det punkt er Cayenne godt
gennemarbejdet.
|