- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Porsche Cayenne Tiptronic S

Grænseoverskridende succes


Af Søren Clauding – november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Porsche i 2002 lancerede den første Porsche Cayenne, lød der et ramaskrig blandt inkarnerede Porsche entusiaster. Det var ganske enkelt mere end grænseoverskridende, at bygge en bil, der kunne mere hvad en traditionel sportsvogn kunne levere. Satsningen blev imidlertid en succes – det kan alle glæde sig over, også de inkarnerede sportsvognsentusiaster.

 

Porsche Cayenne gav nemlig et kærkomment bidrag til omsætningen og med bedre salg har virksomheder bedre muligheder for at udvikle sig – det gjaldt også udviklingen af de regulære sportsvogne. Se blot på, hvad fabrikken har skabt af unikke historie-tro supersportsvogne i årene derefter. Vi gætter på, at Cayenne og det, den førte med sig, har haft en væsentlig andel i den udvikling, ved simpelthen at levere den nødvendige kapital.

 

STOR SUV

Selve bilen, Porsche Cayenne, er en stor SUV. Porsche har naturligvis fordel af at være en del af VW-familien, og selvom det for tiden måske nok bærer nogle andre udfordringer med sig, må helhedsbetragtningen være, at tilhørsforholdet bidrager med så meget knowhow, at Cayenne næppe ville have været så god, som tilfældet er, uden den tilknytning.

 

Selvom der er rejst tvivl om, hvorvidt visse af Porsches dieselmotorer kan være inficeret med den meget omtalte ”snydesoftware”, er det et faktum, at bilen som helhed er meget, meget god. Og så tror vi på, at hvis der er problemer, bliver de løst med samme omhu som bilen er kommet til verden. Hvad den konkrete motor i den konkrete bil, som vi har sat under lup, angår, så er der tale om en 3,6 liters V6 benzinmotor, og den er iflg. Porsche selv uden for mistanke om uregelmæssigheder.

 

På samme måde som det er ærgerligt, at en sådan affære kaster en skygge over biler, der ellers normalt opnår stor anerkendelse og er populære verden over, vil det også være ærgerligt, hvis Porsche rammes deraf. For deres biler opleves som værende blandt de allerbedste af slagsen i verden. Det gælder ikke mindst den banebrydende og i Porsche-sammenhæng grænseoverskridende Cayenne.

 

Basisudgaven – med masser af ekstraudstyr

Den prøvekørte model er basisudgaven, som simpelthen hedder Cayenne. Den er udrustet med førnævnte V6’er, der yder 300 hestekræfter og er opgivet til at kunne køre 10,8 kilometer pr. liter benzin – det er egentlig ret godt for så stor en bil med så mange kræfter. Kræfter er der nemlig virkelig mange af: 400 Nm præsteres ved 3000 omdr./min. og med 8-trins Tiptronic S automatgearkassen og permanent firehjulstræk kan den endda nå de 100 km/t på 7,7 sekunder. Fortsætter man derop ad rammer man 160 km/t efter 19,7 sekunder og det hele hører først op ved 230 km/t. Som sådan er der i hvert fald alene i kraft af fartpræstationerne tale om en ægte Porsche.



Størrelsen? Ja, den ER stor. 4,86 meter måler den i længden, den vejer over 2 tons og den er 1,80 meter høj. Den er næsten på størrelse med f.eks. en Range Rover, men fordi Porsche har valgt den mere sportslige fortolkning af ”SUV” begrebet (husk, at SUV betyder ”SPORT Utility Vehicle) er den ikke sammenlignelig.

 

Fin i terrænet – tror vi

På den anden side: Med en vadedybde på 50 cm og en frihøjde på 21 cm klarer den jo nok de fleste terrænmæssige udfordringer. Den har oven i købet lamelkobling, som kan låse firehjulstrækket 100 procent, så den er bestemt ingen sinke i terrænet. Der er blot det at tilføje, at i hvert fald i Danmark er der næppe mange, der vil bruge en Cayenne i udfordrende terræn.

 

Porsche havde da også udrustet den prøvekørte bil med en god portion ekstraudstyr, faktisk så meget, at basisprisen på 1.352.924 kroner var krøbet op på over 1,6 mio. Ekstraudstyret inkluderer sportsudstødning til 34.000 og 21” letmetalfælge til den nette sum af 76.000 kroner. Og det passer ikke sådan direkte til terrænkørsel…

 

Ultimativ SUV

De to udstyrselementer giver imidlertid hele forklaringen på en Porsche Cayenne:

 

Der er tale om noget nær den mest ultimative SUV på markedet. Den er hurtig, velkørende, i perfekt balance, fremragende på ujævnt underlag, affjedringen er forbilledlig, hvad især de store hjul med tilhørende lavprofildæk synliggjorde – den mekaniske affjedring skulle nemlig stå for hele affjedringsarbejdet… intet overladt til dækkene. Og ligeså god den er på løst underlag, ligeså god er den på plan asfalt. Og hvis regnguderne skulle finde på, at overøse asfalten med et tykt lag vand, kommer firehjulstrækket ekstra meget til dets ret.



Letmetalfælgene eliminerer dog enhver tanke om at forsøge at køre off-road i traditionel forstand. Det er ganske enkelt for kostbart at skrabe hjulene rundt i dybe hjulspor eller lade dem forsøge at finde vejgreb, hvor der intet er. Og i naturen vil dyrelivet blive skræmt langt væk af den rustikke og autentiske sportsudstødning. Den kan da så heldigvis kobles ud, når man ønsker rolig og civiliseret transport. Men herligt er det, engang imellem at få hørbar opbakning, når man ønsker at bryde grænserne og slå sig lidt løs. Legetøj…



Porsche i enhver forstand

Køredynamisk er Cayenne en ægte Porsche, udseendet er helt sit eget og i kabinen oplever man forventeligt, at alt er gennemført i umiskendeligt Porsche design og kvalitet. Bilens skal startes med en nøgle (eller i hvert fald en nøglelignende genstand), der er knapper til de fleste funktioner samlet i et panel, som leder tankerne hen på et luftbåret sidestykke. Og sandt at sige er det engang imellem befriende, ikke skulle bladre gennem menu på menu på et skærmbillede, men simpelthen blot kan trykke på en knap og så sker der det, man forventer.



Plads er der rigeligt af, bagagerummet er på 670 liter – og glem ikke, at der nedenunder også er plads til et differentiale. Der er naturligvis fuld funktionalitet, også på det punkt er Cayenne godt gennemarbejdet.


 

Andre Porsche prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og få en idé om, hvordan Porsche Cayenne med 300-hestes 3,6 liters V6 kører.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Porsche Cayenne Tiptronic S

Listepris:

Kr. 1.352.924 (ekskl. udstyr)

Motor og transmission:

6 cyl. turbobenzinmotor, 3,6 l. 300 hk. 400 Nm/4000 omdr./min. 8-trins Tiptronic S automatgear. Permanent adaptivt firehjulstræk med lamelkobling.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 10,8 km/l /215 g/km

Længde/ Frihøjde/ Vadedybde

4,86 m/ 21 cm/ 50 cm

Bagagerum:

670 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 21” letmetalfælge (ekstraudstyr). 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. El-oplukkelig bagklap. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbart førersæde.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt