Når man sætter et ”R” på Peugeot RCZ får man en
”R”acerbil. Næsten, men effekten forøges med 114
hestekræfter, til 270 af slagsen og det er trods alt
en del. Det er faktisk så meget, at Peugeot også har
måttet foretage en række andre ændringer på bilen,
og så får den køreegenskaber, der er meget
sportslige og meget tæt på ”R”’ets betydning. Og som
et kuriosum: motoren er verdens mest kraftfulde
serieproducerede 1,6 liters turbobenziner…
Peugeot RCZ i basisudgaven har vi tidligere
prøvekørt, tilbage i 2010 (læs
prøvekørslen af Peugeot RCZ hér >>>), og
funktionelt er der ikke den store forskel på bilen
fra dengang og nu. Men R-udgaven er noget særligt.
Så meget noget særligt, at der stort set ikke er
nogen, der køber den, i Danmark i hvert fald.
Listeprisen er da også 769.990 kroner og til den
pris findes der flere andre måske mere indlysende
sportsvognsvalg på markedet. Min ingen af
alternativerne har den lethed og elegance i
designet, kreeret af Pininfarina, som i øvrigt
kendetegner RCZ med eller uden R i halen.
Rundt på ringen
Netop fordi der efter sigende ingen RCZ R er
registreret på danske nummerplader, var forholdene
ikke optimale, da vi skulle gå lidt under lakken på
den. Bilen skulle videre i anden sammenhæng, og
vejrliget taget i betragtning valgte vi, at boltre
os med RCZ R over nogle omgange på FDM
Sjællandsringen. Det ville give den bedste mulighed
for på kort tid at få et fornuftigt indtryk af
bilen.
Temperaturerne var 2-3 grader, banen var mere eller
mindre ryddet, solen skinnede, der var lidt fugtigt
visse steder og også nogle steder i skyggen med lidt
is. Det var til at have med at gøre. Men: RCZ R’en
var udstyret med sommerdæk.
Egentlig burde vi have sagt nej, tak, men fristelsen
var for stor. Netop fordi bilen er så sjælden. Og så
kunne den jo få lov til at vise, hvad den duede til.
Peugeot Sport står bag
RCZ R er skabt af Peugeots motorsportsafdeling,
Peugeot Sport. Foruden den kraftige motor har man
sænket den i forvejen temmelig lave undervogn med
yderligere 10 mm, men det vigtigste er, at man har
strammet den op, så den bagtil er 44 procent stivere
og fortil 14 procent stivere.
Derved reduceres den naturlige understyringstendens
i den forhjulstrukne bil. At forvognen ikke var
gjort strammere var en god idé – især til
kørselsforholdene med til tider beskedent vejgreb,
for ellers ville den blot være steppet væk fra
sporet og kræfterne ville have haft endnu
vanskeligere ved at få fat i kørebanen.
Overvældende
Kræfter er der nemlig rigeligt af. Ikke alene er 270
hestekræfter mange, men et drejningsmoment på 330 Nm
er rigtig meget. Og da de 330 Nm ved hjælp af en
to-bladet turbo leveres lige fra 1900 til 6000 omdr./min.
er kræfterne næsten overvældende. Husk, at bilen har
forhjulstræk.

Man kan køre fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder, hvis
man er lidt hurtig på det præcise gearskift.
Vejgrebet var dog ikke helt til det, og da vi også
skulle ned i fart igen, nåede vi ikke over 150 km/t
inden den indre kylling og ønsket om, ikke at
forvandle Peugeot’en til sneplov, satte en stopper
for accelerationen.
Fremragende elektronik
Gennem kurverne glædede vi os over den meget fine
elektroniske styring af såvel kræfter som mekanik og
håndteringen af de mange kræfter kunne næppe gøres
væsentlig bedre ved egen kraft – måske på knastør
vej med de rigtige dæk på, men under de udfordrende
kørselsforhold var elektronikken uvurderlig.
Det lykkedes at komme igennem uden, hvad on-board
videoen her på siden vidner om.
Undervejs kunne vi konstatere følgende:
Peugeot RCZ R styrer meget præcist. Den har en fin
balance, den bremser udmærket – men Peugeot Sport
bremserne var da heller ikke i nærheden af at blive
belastet fuldt ud.
Anderledes ville det nok være, at tage et par
hurtige runder på den legendariske Nürburgring på en
varm sommerdag. 19” fælgene og de tilhørende 235 mm
brede 40 procent lavprofildæk gav en meget direkte
føling med underlaget og til trods for, at bilen var
sænket, var affjedringen forbavsende komfortabel. Og
oven i det hele var vi på hele turen assisteret af
en herlig motorlyd.
 |