- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Peugeot 607 2,7 HDi V6


Økonomisk luksusbil

Af Søren Clauding - april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

700.000 kroner for en stor personbil er lig med luksus. Det er det også, selvom den billigste udgave faktisk koster under en halv million. Peugeot har nemlig skabt en luksusbil ved at sætte tryk på luksus i traditionelt forstand. Det handler om komfort i enhver henseende og stod det til Peugeot, havde bilen også kunne køre selv – i men så meget er hverdags-teknologien ikke udviklet endnu.

 

Peugeot betegnelsen er 607. Det er Peugeots største regulære personbil. En stor limousine klædt på i et let, aerodynamisk og usædvanlig elegant design. I den prøvekørte version var der lagt en næsten nykonstrueret V6 dieselmotor i motorrummet (den er pga. de danske afgifter med til at skubbe prisen i vejret). Men hvordan det hænger sammen med luksus i gammeldags forstand? Let nok, for Peugeot er verdensmestre i dieselmotorer.

 

Nyt kuffertsæt!

Helheden er med andre ord total. Et elegant ydre og en kabine, som ikke lader det udvendige design noget efter. Men alting har sin pris: bagagerummet er stort, men så lavt, at to almindelige kufferter ikke kan ligger oven på hinanden. Derfor skal man som ”ekstraudstyr” huske at købe et nyt kuffert sæt – ellers bliver det surt at tage på langtur.

 

Peugeot 607 er ellers som skabt til langtur. Trods en længde på næsten 5 meter er den nem nok at manøvrere i byerne – eneste handikap er, at antallet af ledige parkeringspladser er lidt mindre. Men dér, hvor den trives, er på landevejen. Så snart den slippes fri af bytrafikken kan man opleve hele spektret fra komfortabel, flydende kørsel til køreglæde i topklasse.

 

Reguleres fra speederen

Det hele reguleres fra speederen og en enkelt knap. Vil man have fart på, klarer de mere end 200 dieselheste deres del af opgaven. Resten af opgaven løses af den sekventielle automatgearkasse og det eminente regulerbare hjulophæng – med et lille bidrag også fra føreren.

 

Føreren skal nemlig aktivere den såkaldte sports-indstilling af affjedringen, som derved bliver mere hård og stabiliserer den store bil især ved høj fart.

 

Vi slap 607 løs på en tysk autobahn og tophastigheden på 230 km/t kan bekræftes. Samtidig kan det bekræftes, at køreegenskaberne følger med. Selv ved topfart er Peugeot’en både retningspræcis og -stabil. Et flot stykke konstruktionsarbejde.

 

Kolossalt moment

Maskineriet trækker konstant. Accelerationen til de sædvanlige 100 km/t klares på under 10 sekunder, men det interessante er, hvad der sker over de 100 for den bliver bare ved med at sætte farten i vejret. Måske ikke i Danmark, for hér gør man klogt i at lette på højre foden kort tid efter man har ramt de 100 – men en 607 2,7 Hdi skal luftes engang imellem i Tyskland. Det kræver den simpelthen af sin ejer! Hemmeligheden er bl.a. variabel ventilstyring og resultatet kan også måles i et magnum drejningsmoment på 440 Nm allerede ved 1900 omdr./min.

 

Dyr i drift? Nix! Når først herligheden er betalt, er den daglige driftsudgift ret moderat. Ja, brændstoføkonomien er intet mindre end meget fin. 11,9 km/l ved blandet kørsel – sige specifikationerne. Vi kørte længere. Og de mange kilometer syd for grænsen kunne ikke trække forbruget i vejret. Jo, når vi passerede de 200. Men ved almindelig hurtig tysk autobahn kørsel holdt vi omkring 12 km/l.

Peugeot 607 trives på landevejen og er ideel til langtur.

 

Smukke linier - en meget elegant limousine.

 

Bagagerummet er stort man fladt - det kræver en anderledes læsning.

 

Et tryk på fjernbetjeningen og bagklappen åbner sig. Et tryk på den røde knap og den lukker sig igen.


 

Komfort overalt

Komforten ligger ikke bare i køreoplevelsen. Støjniveauet er lavt og udstyrsniveauet højt. Standardudstyret inkluderer den elektronisk styrede undervogn, 2-zone klimaanlæg, elektrisk bagagerumsklap, alufælge med dæktrykssensor og på sikkerhedssiden naturligvis både ESP og 8 airbags. Detaljer som sidespejle, der automatisk foldes ind når dørene låses, hører med.

 

Modelnavn:

Peugeot 607 2,7 HDi V6

Pris:

Kr. 700.000

Motorer:

6 cyl. 204 hk, 440 Nm/1900 omdr./min)

Præstationer:

0-100 km/t/

topfart/

benzinøk:

9,3 sek/230 km/t/11,9 km/l.

Længde

4,90 m

Bagagerum:

509 liter

Diverse:

ESP. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Elektronisk styret undervogn. Elektrisk bagagerumsklap. 6-trins automatgear med sekventiel skiftefunktion.

  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt