700.000 kroner for en stor personbil er lig med
luksus. Det er det også, selvom den billigste udgave
faktisk koster under en halv million. Peugeot har
nemlig skabt en luksusbil ved at sætte tryk på
luksus i traditionelt forstand. Det handler om
komfort i enhver henseende og stod det til Peugeot,
havde bilen også kunne køre selv – i men så meget er
hverdags-teknologien ikke udviklet endnu.
Peugeot betegnelsen er 607. Det er Peugeots største
regulære personbil. En stor limousine klædt på i et
let, aerodynamisk og usædvanlig elegant design. I
den prøvekørte version var der lagt en næsten
nykonstrueret V6 dieselmotor i motorrummet (den er
pga. de danske afgifter med til at skubbe prisen i
vejret). Men hvordan det hænger sammen med luksus i
gammeldags forstand? Let nok, for Peugeot er
verdensmestre i dieselmotorer.
Nyt kuffertsæt!
Helheden er med andre ord total. Et elegant ydre og
en kabine, som ikke lader det udvendige design noget
efter. Men alting har sin pris: bagagerummet er
stort, men så lavt, at to almindelige kufferter ikke
kan ligger oven på hinanden. Derfor skal man som
”ekstraudstyr” huske at købe et nyt kuffert sæt –
ellers bliver det surt at tage på langtur.
Peugeot 607 er ellers som skabt til langtur. Trods
en længde på næsten 5 meter er den nem nok at
manøvrere i byerne – eneste handikap er, at antallet
af ledige parkeringspladser er lidt mindre. Men dér,
hvor den trives, er på landevejen. Så snart den
slippes fri af bytrafikken kan man opleve hele
spektret fra komfortabel, flydende kørsel til
køreglæde i topklasse.
Reguleres fra speederen
Det hele reguleres fra speederen og en enkelt knap.
Vil man have fart på, klarer de mere end 200
dieselheste deres del af opgaven. Resten af opgaven
løses af den sekventielle automatgearkasse og det
eminente regulerbare hjulophæng – med et lille
bidrag også fra føreren.
Føreren skal nemlig aktivere den såkaldte
sports-indstilling af affjedringen, som derved
bliver mere hård og stabiliserer den store bil især
ved høj fart.
Vi slap 607 løs på en tysk autobahn og
tophastigheden på 230 km/t kan bekræftes. Samtidig
kan det bekræftes, at køreegenskaberne følger med.
Selv ved topfart er Peugeot’en både retningspræcis
og -stabil. Et flot stykke konstruktionsarbejde.
Kolossalt moment
Maskineriet trækker konstant. Accelerationen til de
sædvanlige 100 km/t klares på under 10 sekunder, men
det interessante er, hvad der sker over de 100 for
den bliver bare ved med at sætte farten i vejret.
Måske ikke i Danmark, for hér gør man klogt i at
lette på højre foden kort tid efter man har ramt de
100 – men en 607 2,7 Hdi skal luftes engang imellem
i Tyskland. Det kræver den simpelthen af sin ejer!
Hemmeligheden er bl.a. variabel ventilstyring og
resultatet kan også måles i et magnum
drejningsmoment på 440 Nm allerede ved 1900 omdr./min.
Dyr i drift? Nix! Når først herligheden er betalt,
er den daglige driftsudgift ret moderat. Ja,
brændstoføkonomien er intet mindre end meget fin.
11,9 km/l ved blandet kørsel – sige
specifikationerne. Vi kørte længere. Og de mange
kilometer syd for grænsen kunne ikke trække
forbruget i vejret. Jo, når vi passerede de 200. Men
ved almindelig hurtig tysk autobahn kørsel holdt vi
omkring 12 km/l.
|