Peugeot 508 SW i
Motorradioen
Designet er strammet op, funktionen er den samme,
men med ad-blue i beholderen er den største forskel
ikke til at se. På langt sigt kan den mærkes og da
vil måske ikke ejeren selv, måske dog hans da gode
samvittighed, men især verden omkring ham være glade
for det, han gjorde, da han valgte en bil med
ad-blue motor. Bilen, det handler om, er en Peugeot
508 SW og motoren er den nye Blue e-HDI fra PSA
koncernen.
Den nye 508 SW havde premiere sidste efterår. Den er
visuelt blevet mere skarp med et bredere og mere
markant front-design, men profilen er ikke
nævneværdig forskellig fra forgængeren. Designet er
tilpasset moderne bilkøberes forventninger, en 7”
berøringsskærm i midterkonsollen i den prøvekørte
Allure udstyrsversion er et eksempel derpå, og så
havde den danske Peugeot importør yderligere hægtet
forskelligt udstyr på den, som gjorde den endnu mere
tidsrigtig.
Værdifuldt ekstraudstyr
Full LED (til 20.000 kroner) giver et fænomenalt lys
på kørebanen, dér hvor man har brug for det. Den
lille justerbare head-up skærm under forruden til
7000

Headup-displayet har bl.a. den fordel, at ens øjne
stiller skarpt længere væk end på instrumenterne på
instrumentbordet.
kroner projekterer hastighedsangivelsen lige ind i
synsfeltet og bakkameraet til 8500 kroner (inklusive
BLIS) gør, at man ikke er tabt, når man skal parkere
den temmelig store mellemklasse stationcar med
begrænset udsyn bagud ind på en p-plads, der
egentlig er for lille. Efter mange dages
langturskørsel med skiftende vejrlig og meget vand
på vejen var kameralinsen stadig ren og gav et klart
billede at styre efter. Forbavsende godt.
Vi valgte nemlig at køre en længere tur ikke mindst
ad danske og tyske motorveje. For i maskinrummet lå
som nævnt PSA-koncernens nye ad-blue dieselmotor, og
det var interessant at opleve, hvordan det fungerede
i praksis og ved høj fart.

Blue e-HDI motoren er en ren fornøjelse i ordets
egentlige forstand.
Fjerner kræftfremkaldende NOX’er
Ad-blue er en væske, der fortrinsvis består af urea
og vand. Når den sprøjtes ind i motorens
udstødningssystem, opsamler den op til 90 procent af
de skadelige og kræftfremkaldende kvælstofilter, de
såkaldte NOX’er, og forvandler dem til ufarlige
luftarter, der siden sendes ud i atmosfæren. Ad-blue
har man i en særskilt tank i bilen og den skal
efterfyldes måske et par gange om året, afhængig af
kørselsforbruget og koster ikke mange penge.
De seneste mange års ensidige fokusering fra
samfundets side på, at nedbringe CO2 fra bl.a.
bilernes udstødning, har heldigvis ikke fået
bilindustrien til at fralægge sig ansvaret for den
mere nære forurening. Det er PSA-koncernen og også
andre motorproducenters indsats et skoleeksempel på.
Tak for det…
Umærkeligt
Og resultatet: Hvis ikke vi vidste det, kunne vi
ikke mærke det. Motoren kørte helt upåklageligt,
også ved hastigheden på omkring 200 km/t.
Brændstoføkonomien lå, under ugunstige
kørselsforhold – høj fart, mange
hastighedsændringer, brug af klimaanlægget,
vinterdæk, ofte vådt fører, temperaturer tæt ved
frysepunktet og med mere vægt i bilen end de
officielle forbrugsnormer specificerer – på omkring
17 km/l. Det officielle tal er 25 km/l.
Affjedringen på en 508 SW er i øvrigt komfortabelt
anlagt. Men ikke mere end at man stadig har god
føling med de mindre ujævnheder i asfalten. Motoren
brummer moderat, men ved konstant fart hører man
ikke meget til den. Og det, man hører, skyldes måske
ligeså meget, at vindstøj og støj gennem
hjulophængene ikke overdøver motoren.

Velegnet rejsebil
Med andre ord er en Peugeot 508 SW også en rigtig
velegnet rejsesbil. Den kolossale mængde bagageplads
under det heldækkende bagagerumsdækken af
rullegardintypen (der selv åbner sig, hvis man
”vipper” på kanten af dækkenet) giver orden i
kabinen, hvis man lader bagagen blive derude bagtil.
Bagsædebenpladsen er dog moderat, den ydre længde på
4,81 meter taget i betragtning.


Allure-udstyret er topniveauet, men både det og det
laveste Active-udstyr inkluderer panoramaglastag.
Derudover kunne vi glæde os over det førnævnte
klimaanlæg og et fremragende navigationsanlæg, som
er letlæseligt og logisk at betjene.
Nøgleløs betjening fungerer fortræffeligt og er en
ekstra luksus, når man nærmer sig bilen med to
kufferter i hånden og ikke behøver fumle en nøgle
frem af lommen. Berøres de to markeringer på
dørhåndtagene (se billedet under) låses døren
automatisk op, forudsat man har nøgle indenfor
rækkevidde, f.eks. i bukselommen eller håndtasken.
 |