Den brede vifte af Peugeot 508 modelvarianter
inkluderer det, der på papiret ser ud som den
idéelle langtursbil. Det komme dog lidt an på… læs
selv:
”Langtursbilen” er en Peugeot 508 2,0 HDI med 163
hestekræfter, hér prøvet i Active udstyrsversionen
og som stationcar, dvs. det, Peugeot kalder SW, som
også udtrykker at modellen har panorama glastag. Den
kan mere eller mindre direkte sammenlignes med 508
1,6 THP (læs
testen af Peugeot 508 THP hér >>>). Bilernes
fartpotentiale er stort set det samme,
prisforskellen på en 4-dørs version og en SW er
20.000 kroner. Men merprisen for dieseludgaven er
35.000 kroner.
Længere på literen
Til gengæld kan man i sedanen køre 20,4 kilometer på
en liter prisbillig dieselolie (mod 16,1 km/l
benzin). Men der skal betales små 1200 kroner mere i
årlig afgift for dieselbilen. Det er altså lidt en
”giv og tag situation”, som altid når man
sammenligner diesel og benzinbiler.
Motorernes karakteristika er imidlertid forskellige.
Ofte bliver man i en turbodieselbil glædeligt
overrasket over det store drejningsmoment ved lave
omdrejningstal, som giver et godt skub bagi, især
ved langsom kørsel. Men den holder ikke i dette
tilfælde, for benzinmotoren er også en turbomotor,
den præsterer også et stort moment ved lave
omdrejningstal og er mindst ligeså dynamisk som
dieselmotoren. Og de 163 hestekræfter, som
dieselmotoren præsterer, sat i forhold til
benzinmotorens 156 heste, sluges af en mervægt på
ikke mindre end 100 kg i dieselbilen og 120 kg, hvis
man sammenligner diesel-SW’en med benzin-sedanen.
Man skal med andre ord holde tungen lidt lige i
munden, før man vælger den ene fremfor den anden.
Ud på auto-bahn’en
Vi satte os for at prøve SW’en med dieselmotor på en
længere tur og luftede den bl.a. på det tyske
autobahn-net. Ros for trækkraften, især ved høj
fart, ros for brændstoføkonomien, for ligesom med
benzin-varianten kan man komme meget tæt på de
officielle tal, og ikke mindst ros for
brændstoføkonomien ved høj fart. Vi ramte ikke helt
topfarten på 222 km/t, for dele af kørebanen var
fugtig i pletter, men var tæt på og det håndterede
508’erens køreegenskaber udmærket.
Til gengæld registrerede vi, at mervægten, som skød
tyngdepunktet lidt fremad, naturligt nok gjorde
bilen knap så smidig gennem snævre kurver. Men
mindre ujævnheder blev absorberet bedre, formentlig
fordi der skal mere til at flytte en lidt større
vægt. Derved blev kørslen totalt set mere rolig og
komfortabel i dieselbilen.
Den er bedst
Ved dansk motorvejsfart og uden behov for at køre et
stort antal kilometer om året vil vi dog anbefale
benzinvarianten, pga. af dens lavere
vibrationsniveau og lavere støjniveau. Men vil man
gerne være mest mulig miljørigtig i sin kørsel og
kører man mange kilometer ved høj fart, er
dieselbilen vinderen.
Som nævnt inkluderer ”SW” også panoramaglastaget
plus hele stationcarudbygningen, som giver ekstra
fin bagageplads. Hvis man kører med fuldt læs vil
tyngdepunktet i bilen blive skudt bagud, og da vil
dieselvarianten nok være den, der vinder på
køreegenskaber.
Headup-display og panorama glastag er med på
udstyrslisten.
|