Med Peugeot 508 har Peugeot skabt en værdig
efterfølger til den succesrige 400-serie og et
tidsrigtigt alternativ til den store luksuøse
600-serie. Den prøvekørte model er top-udgaven med
en 204 hestes turbodieselmotor og den af
varianterne, der kommer tættest på luksusklassen.
Dermed har Peugeot gjort det samme som Ford med
Mondeo’en. Dog uden at skifte navn har Mondeo vokset
sig så stor, at den ligger på kanten til
luksusklassen. Det er nu også sket med Peugeot, men
i sagens natur er der forskel på, hvordan man
oplever GT og en af de mere prisbillige varianter.
Andet forhjulsophæng
En af grundende er, at GT modellen ikke bare i
motorteknisk forstand adskiller sig fra de billigere
versioner. Den er nemlig også forsynet med et
dobbelt wishbone forhjulsophæng, hvor de øvrige har
McPherson. En af grundene hertil kan være, at
topmodellen er noget tungere end den tungeste af
resten (60 kg), men måske især, at GT modellen kan
bevæge sig helt op på 234 km/t. En sådan fart
stiller krav til stabile køreegenskaber og da man
samtidig har valgt en forholdsvis komfortabel og
blødt affjedret undervogn, som ikke understøtter
stor stabilitet ved høj fart, må man ty til andre
hjælpemidler.
Et hjælpemiddel er det bedre forhjulsophæng, et
andet er brede dæk. Vi har ikke været på autobahn
med 508 GT, men ved dansk motorvejsfart i stiv
sidevind er følsomheden ikke voldsom, men dog
mærkbar og det fænomen tager ikke af, når tempoet
øges.
Tro mod GT-begrebet
Men Peugeots beslutning, hvad angår kombination af
kræfter og undervogn er givetvis rigtig, for derved
trækker man sig ud af konkurrencen med f.eks. Audi
og BMW. Man er samtidig tro mod GT-begrebet, der
ikke, som nogen måtte tro, betyder racerbil, men
derimod Gran Turismo – altså en stor, hurtig
rejsebil. For det er præcis hvad 508 GT er.
Motoren er utrolig fleksibel og med et
drejningsmoment på 450 Nm oplever man ufattelig
meget power, civiliseret overført til kørebanen
gennem de trækkende forhjul og med en hurtigt
skiftende 6-trins automatgearkasse som mellemmand.
Sidstnævnte kan også aktiveres manuelt gennem
padles, fastsiddende på ratstammen, eller
gearvælgeren i midterkonsollen – da sker skiftet med
nogen forsinkelse efter det er igangsat – men det er
helt almindeligt. Med de 204 hestekræfter kan 508
køre 17,5 km/l (jf. specifikationerne), i praksis
lidt mindre, men Peugeot har tradition for i praksis
er være tæt på de officielle tal, 508 er ingen
undtagelse om end det kræver en moderat speederfod.
Plads til bagben og bagage
Peugeot 508 er 4,80 meter lang (på nær 8 mm) og
tilbyder glimrende kabineplads. Man sidder ikke
engang særlig opret på bagsædet og det er ikke det
udvendige bagagerum, der har leveret pladsen til
passagererne. Bagagerummet er på 545 liter, det er
let tilgængeligt, regulært men ikke så højt (det er
typisk Peugeot, men bagagerummet er dog højere end
f.eks. på den hidtidige 607).
En del af hemmeligheden findes i det geniale
frontparti, hvor Peugeot visuelt har skabt lave,
aerodynamiske linjer gennem skarpe kanter, der
tillader en temmelig høj fronthjelm. Dermed er der
mere plads til teknikken i motorrummet i højden – og
den kommer passagererne til gode. Et kileformet
frontrudedesign hører sig også til, når det gælder
Peugeot, og 508 er ingen undtagelse. Det hele virker
godt og bilen er blevet meget elegant og moderne i
sin udstråling. Kileformen er strukket ud over
bagpartiet. Det ser godt ud, men går noget ud over
udsynet bagud fra kabinepladsen. Den kraftige
B-stolpe er givetvis en stor sikkerhedsmæssig
faktor, men den tager lidt vel rigeligt af udsynet,
når man drejer ud fra en sidevej på en hovedvej.
Omfattende udstyr
Udstyret i GT-varianten er som ventet ret stort og
omfattende. Den er en bil, man har lyst til at køre
i, fordi den er så bekvem og komfortabel. Den er
stilfærdig, udstyrsniveauet er højt og for få penge
kan der hægtes mangt og meget ovenpå. F.eks. koster
det kun 9000 kroner at tage sig lidt ekstra af
bagsædepassagerene. Det er nemlig prisen for 4-zone
klimaanlæg (hvor de to naturligvis tilhører
bagsædet) og solskærme i ruderne.
Kørelyset håndteres
af smarte LED-lygter, som dog vanskeligt kan ses i
kraftigt dagslys og ikke lige godt fra alle vinkler.
Det medførte gentagne blink fra modkørende -
formentlig for at gøre opmærksom på, at vi kørte
uden kørelys.
|