Peugeot er ikke kendt for høje priser. Faktisk får
man som regel temmelig meget bil for pengene hos det
franske bilmærke. Hos konkurrenter med samme
prisfilosofi vil det typisk medføre et begrænset
udbud af varianter. Men det gælder bestemt ikke hos
Peugeot. Der er talrige motorvarianter og
udstyrsniveauer. En af modellerne, GT, har oven i
købet en anderledes undervogn.
508 GT med en mere end 200 hestes dieselmotor har vi
tidligere prøvekørt (læs
testen af Peugeot 508 GT hér >>>)
og der findes minsandten også en variant med cirka
halvt så mange dieselheste og automatisk manuelt
gearskifte, som vi også tidligere har præsenteret i
stationcar version (læs
testen af Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi ESG hér >>>).
Men der findes desuden en række mellemvarianter og
”naturligvis” modeller med benzinmotor. 508 1,6 THP
er én af dem.
Største benzinmotor
Maskineriet har turbo og er den største af
benzinmotorerne, for Peugeot har gennem en årrække
satset massivt på diesel og derfor er den stærkeste
508-maskine en diesel. Peugeot er imidlertid heller
ikke dårlige til at bygge benzinmotorer og da prisen
kun er 8000 kroner højere end den er for førnævnte
og prøvede 112-hestes diesel model (med samme udstyr
og manuel transmission) får man markant bedre
fartpræstationer, mere dynamik og mere
vibrationssvag, lydsvag og derfor også komfortabel
køreoplevelse ud af det.
Man får selvfølgelig også lov til at betale ved
kasse 1: Selvom 16,1 km/l er udmærket for en stor
mellemklassebil med så flot et fartpotentiale,
hamler det ikke op med dieselmotorernes
brændstoføkonomi, heller ikke den næsten tilsvarende
dieselvariant med 163 hestekræfter, for den kører
over 20 km/l.
Sammenligning
Imidlertid er det ikke rimeligt, at sammenligne
alene med dieselvarianten, for brændstofforbrug og
beskatning er stadig en væsentlig faktor bag valget
mellem diesel og benzin. Har man ikke et
kørselsbehov på over 20.000 km/år, sådan cirka, er
det ikke et driftsøkonomisk argument for at køre
diesel fremfor benzin.
Sammenligner man i stedet med førnævnte GT-model,
får man ikke helt så gode fartpræstationer, men de
er ikke langt fra, og det samme gælder
brændstoføkonomien – selvom GT er udstyret med
diesel. Hvordan det hænger sammen? Vi kan kun se én
forklaring: 508 THP er 175 kg lettere end GT.
Samtidig er 508 THP udrustet med McPherson
forhjulsophæng (hvor GT har dobbelte wishbones) og
en mere moderat dækmontering.
Balancen anderledes
Det indebærer, at 508 THP bliver mere komfortabel og
lettere omkring de snævre hjørner. Balancen i bilen
er anderledes, det mærkes og samtidig med, at man i
ringere grad behøver køre bilen som en racerbil for
at udnytte dens egenskaber, lægges der op til mere
komfortabel transport. Til gengæld er den ikke helt
så stabil ved høj fart som GT og ikke helt så præcis
i indstyringen i hurtige kurver. Men det er
marginalt. Derfor vil 1,6 THP langt hen ad vejen
kunne udfylde den rolle, som GT klarer til
perfektion – og til en helt anden pris.
Det skal i øvrigt nævnes, at benzinforbruget på 1,6
THP med let speederfod er næsten på niveau med de
officielle specifikationer. Det er ganske
usædvanligt og kan formentlig tilskrives, at benzin
turbomotoren er usædvanlig smidig og derfor meget
let at køre økonomisk.
|