Det er ikke til at se det, men den nye årgang
Peugeot 407 har fået en ansigtsløftning. Man skal i
hvert fald være kender for at få øje på ændringerne.
De er kosmetiske, de shiner måske indtrykket en
smule op. Men det centrale ved 407’eren er, at den,
krise eller ikke krise, fortsat vil være en af
danskernes foretrukne mellemklassebiler.
Årsagen er meget enkel: dens design adskiller den
markant fra andre mellemklassebiler på markedet. Er
man brændt varm på 407’eren, findes der stort set
ingen alternativer, det skulle måske lige være en
Citroën C5, men det er samme koncern (PSA), der står
bag de to, så det er vel egentlig ikke så mærkeligt.
Eksklusiv udstråling
407 er elegant, den er ikke en bil, der skammer sig
eller som ejeren behøver skamme sig over. Den
udviser foruden elegance både dynamik og har
eksklusiv udstråling som en vigtig del af sin
identitet. Den ultra aerodynamiske kileformede
silhuet gør den unik i bybilledet.

Den status vil den formentlig fortsat have. Dens
eneste problem er, at der kører så mange 407’ere på
vejene, at man på en måde har vænnet sig til dem.
Det gør ikke bilens udtryk mindre stærkt, men vi som
beskuere har nok svært ved at blive ved med at
klappe i hænderne. Det er måske ret beset også lige
meget – for en bil har trods alt funktionelle
egenskaber, som de fleste formentlig køber den for.
Egenskaber, der handler om at kunne transportere på
en fornuftig måde – og hér rammer 407’eren ligeså
godt som enhver anden bil – og det fører så igen hen
til, at det alligevel er designet, det visuelle
indtryk, der afgør købet.
Premium valg
Nok filosofi for denne gang: En 407 er en stor bil,
den ligger på kanten til luksusklassen og derudover
er der, hvad udstyr angår, ikke meget, kunderne kan
vælge imellem, for den sælges kun i en ”Premium”
udstyrsversion og det inkluderer stort set alt, hvad
man kan forvente sig af en bil, der udrustet med en
140-hestes turbodieselmotor kan erhverves for
325.000 kroner.
Dieselmotoren er fremragende, som Peugeot har det
for vane at skabe dem. Og da den ligger prismæssigt
så tæt på f.eks. en tilsvarende 140-hestes 2-liters
benzinversion (den er blot 30.000 kroner billigere)
er der noget at hente, uden at man behøver at have
et kolossalt kørselsbehov.
Gode præstationer
Årsagen er bl.a. at man kører 17,5 km/l på diesel
kontra benzinversionens 12,3 km/l. Fartmæssigt
klarer benzin’eren sig en anelse bedre, men det er
marginalt. Til gengæld har dieselmotoren et herligt
bundtræk, som måske er lige før det er for meget af
det gode, hvis det er en smule glat på vejen. Men de
fine forbrugstal er både gavnlige for miljø og
pengepung – ikke mindst ejerafgiften, der helt
usædvanligt er lavere for dieselbilen en for den
tilsvarende benzin-version (blot et par hundrede
kroner, men lidt har jo også ret).
Anskaffelsesprisen er i øvrigt uændret, sammenlignet
med sidste årgang.
Interiøret i en 407 er elegant, men taget i
betragtning, at bilen måler 4,68 meter i længden, er
der for lidt plads til bagsædepassagerer med lange
ben. Sidespejlene er også ret små og
bagagerumsåbningen kunne man ønske var større – men
det er et af de valg, man forholder sig til, når man
vælger sedan frem for eksempelvis en stationcar. |