Mange mener at den smukkeste bil lige nu er Peugeot
407 Coupé. Vi er ikke utilbøjelige til at give dem
ret – i hvert fald når man bevæger sig indenfor en
rimelig prisklasse. Selvom Peugeot 407 Coupé ikke er
helt billig, holder den billigste version sig dog på
den rigtige side af den halve million. Men foruden
et smukt design får man også en masse hightech med i
købet. Det gør prisen helt attraktiv.
Peugeot 407 Coupé er naturligvis skabt på grundlag
af 407’eren. I princippet er frontpartiet på de to
biler ens – men en række detaljer er forskellige.
Som sådan er Coupé’en en helstøbt bil og helt sin
egen.
Designernes frihed
Der er tale om en stor bil – og størrelse giver som
altid designerne større frihed. Det må føreren så
siden hen finde sig i, men i praksis er det kun i
tæt bytrafik, eller egentlig kun når man skal
parkere, at man ind imellem kunne have tænkt sig en
lidt mindre bil. Størrelsen giver ikke kun
designmæssige friheder, størrelse giver også
teknologiske friheder og det medfører igen en række
praktiske løsninger.
Bag det smukke ydre gemmer der sig dobbelte wishbone
hjulophæng, som er med til at optimere
køreegenskaberne. Store biler er ofte meget
komfortable – det gælder også 407 Coupé. Og så har
man også fået plads til et stort bagagerum.
Bagsædepladsen
Det eneste man ikke har fået plads til er
bagsædepassagererne. Ikke sådan rigtigt i hvert
fald. Man kan være der og i kraft af lidt
fiksfakserier som stor sædedybde opnås både en vis
benplads og mulighed for ikke at ramle ind i
loftpanelerne. Men komfortabelt – det skal ingen
kalde det. Det samme gælder indstigningsforholdene –
til trods for at 407 Coupé er udstyret med en stor
sidedør i hver side, en dør der er så stor, at med
god rygvind er den næsten ikke til at få lukket i og
med god modvind er den næsten ikke til at åbne. Men
det er Coupé’ens minus og det gælder de fleste af
slagsen.
Dieselmotor
Usædvanligt er det til gengæld, at udstyre en Coupé
med en dieselmotor. For en Coupé er ikke bare en
smuk bil, det er også en lækker bil at køre i. Det
stemmer normalt ikke sammen med dieseldrift. Men i
407-tilfældet er normalt ikke normalt. Den kraftige
2,7 liters turbodiesel med over 200 hestekræfter,
som den prøvekørte version var udrustet med, er
nemlig så blid, så lydløs og så smidig, at den kan
hamle op med en hvilken som helst benzinmotor med
samme styrke. Den kører blot meget længere på
literen. Det understreges igen og igen af Peugeot,
at de kan det der med dieselmotorer. Det er i øvrigt
samme maskineri som ligger i den store 607 og hér er
oplevelsen ligeså overbevisende.
Gigantisk udstyr
Udstyret er på komfortsiden på det nærmeste
fuldendt. Det omfatter alt lige fra 18” alufælge og
235 mm brede lavprofildæk til ”parkeringsradar” (som
nu også vanskeligt kan undværes, for udsynet bagud
er ikke så fremragende). I flæng kan nævnes
el-justerbare automatisk
2,7 liters V6’eren er dieseldreven og passer perfekt
til oplevelsen af Peugeot 407 Coupé. |