Peugeot 4007 er søstermodel til Citroën C-Crosser og
ikke mindst Mitsubishi Outlander. Det sidste er ikke
uvæsentligt, for Mitsubishi er eksperter i
firehjulstræk. Da Peugeot er ”verdensmester i
dieselmotorer”, er kombinationen ret god!
De tre modeller er resultatet af et samarbejde
mellem PSA-koncernen (Peugeot/Citroën) og
Mitsubishi. Selvom der ikke er tale om regulære
off-road’ere, men snarere SUV’er – eller som mange i
dagens Danmark ønsker at kalde dem: Store
stationcars med terræn-egenskaber – har samarbejdet
været utrolig vellykket. Vi har tidligere prøvekørt
endda indtil flere varianter af Mitsubishi Outlander
og de vigtigste detaljer kan overføres direkte til
Peugeot 4007 (læs
her>>>,
hér>>> og
hér>>>).
Udstyrsmæssigt og prismæssigt er forskellen ikke
stor, men Peugeots unikke 2,2 liters 156 hestes
dieselmotor er værd at bruge et par ord på.
Gode egenskaber
Den har alle de gode egenskaber, som kendetegner de
bedste dieselmotorer: Den er yderst
omdrejningsvillig (der er stort set ingen
turbo-tøven), den trækker godt fra de aller laveste
omdrejninger, den har et monster-moment på 380 Nm –
og den er både lydløs, vibrationssvag og
brændstoffornuftig. Man kan køre tæt ved 14 km/l,
hvad der reelt sætter den i klasse med mange
stationcars. Og effekten er let at doserer, også i
uvejsomt område. Egentlig er der ikke meget andet
end roser tilovers for det maskineri.
Det er givetvis ikke uvæsentligt for mange købere,
at 4007 2,2 HDI må trække helt op til 2000 kg. I
praksis kræver det andet end det lille kørekort, at
køre med et vogntog på over 3,5 tons, men
potentialet er der, hvad mange hesteejere eller
indehavere af store campingvogne vil sætte pris på.
Har anhængeren ikke bremse, må den veje op til 750
kg – det er faktisk en ret anselig vægt!
Udstyrslisten
Udstyrslisten har vi ikke dyrket meget i relation
til Outlanderen. Hos Peugeot skelner man mellem to
udstyrsversioner: Premium og Griffe. Forskellen er
50.000 kroner og mer-udstyret i Griffe er bl.a. 18”
alufælge i stedet for 16”, læderindtræk, sort tonede
ruder bagtil, el-justerbart førersæde, sædevarme,
Xenon-lys, parkeringsradar og forlygtevaskere.
Merprisen svarer meget godt til mer-udstyret, men
ingen af de to har eksempelvis multijusterbart rat.
Intet større problem, da man let opnår en bekvem
kørestilling. Basisudstyret er dog ellers ret godt
og inkluderer bl.a. to-delt bagklap, fjernbetjent
centrallås, el-sidespejle, el-ruder, fuldautomatisk
klimaanlæg med køling af handskerum, fartpilot,
Isofix beslag ved 2. sæderække og dermed også
indikeret, at man kan få 4007’eren leveret med to
ekstra siddepladser (for blot 10.000 kroner oveni).
|