| 
							
							Peugeot 4007 er søstermodel til Citroën C-Crosser og 
							ikke mindst Mitsubishi Outlander. Det sidste er ikke 
							uvæsentligt, for Mitsubishi er eksperter i 
							firehjulstræk. Da Peugeot er ”verdensmester i 
							dieselmotorer”, er kombinationen ret god! 
							  
							
							De tre modeller er resultatet af et samarbejde 
							mellem PSA-koncernen (Peugeot/Citroën) og 
							Mitsubishi. Selvom der ikke er tale om regulære 
							off-road’ere, men snarere SUV’er – eller som mange i 
							dagens Danmark ønsker at kalde dem: Store 
							stationcars med terræn-egenskaber – har samarbejdet 
							været utrolig vellykket. Vi har tidligere prøvekørt 
							endda indtil flere varianter af Mitsubishi Outlander 
							og de vigtigste detaljer kan overføres direkte til 
							Peugeot 4007 (læs 
							her>>>,
							
							hér>>> og
							
							hér>>>). 
							  
							
							Udstyrsmæssigt og prismæssigt er forskellen ikke 
							stor, men Peugeots unikke 2,2 liters 156 hestes 
							dieselmotor er værd at bruge et par ord på. 
							  
							
							
							Gode egenskaber 
							
							Den har alle de gode egenskaber, som kendetegner de 
							bedste dieselmotorer: Den er yderst 
							omdrejningsvillig (der er stort set ingen 
							turbo-tøven), den trækker godt fra de aller laveste 
							omdrejninger, den har et monster-moment på 380 Nm – 
							og den er både lydløs, vibrationssvag og 
							brændstoffornuftig. Man kan køre tæt ved 14 km/l, 
							hvad der reelt sætter den i klasse med mange 
							stationcars. Og effekten er let at doserer, også i 
							uvejsomt område. Egentlig er der ikke meget andet 
							end roser tilovers for det maskineri. 
 
							 
 
							
							Det er givetvis ikke uvæsentligt for mange købere, 
							at 4007 2,2 HDI må trække helt op til 2000 kg. I 
							praksis kræver det andet end det lille kørekort, at 
							køre med et vogntog på over 3,5 tons, men 
							potentialet er der, hvad mange hesteejere eller 
							indehavere af store campingvogne vil sætte pris på. 
							Har anhængeren ikke bremse, må den veje op til 750 
							kg – det er faktisk en ret anselig vægt! 
							  
							
							
							Udstyrslisten 
							
							Udstyrslisten har vi ikke dyrket meget i relation 
							til Outlanderen. Hos Peugeot skelner man mellem to 
							udstyrsversioner: Premium og Griffe. Forskellen er 
							50.000 kroner og mer-udstyret i Griffe er bl.a. 18” 
							alufælge i stedet for 16”, læderindtræk, sort tonede 
							ruder bagtil, el-justerbart førersæde, sædevarme, 
							Xenon-lys, parkeringsradar og forlygtevaskere. 
							  
							
							Merprisen svarer meget godt til mer-udstyret, men 
							ingen af de to har eksempelvis multijusterbart rat. 
							Intet større problem, da man let opnår en bekvem 
							kørestilling. Basisudstyret er dog ellers ret godt 
							og inkluderer bl.a. to-delt bagklap, fjernbetjent 
							centrallås, el-sidespejle, el-ruder, fuldautomatisk 
							klimaanlæg med køling af handskerum, fartpilot, 
							Isofix beslag ved 2. sæderække og dermed også 
							indikeret, at man kan få 4007’eren leveret med to 
							ekstra siddepladser (for blot 10.000 kroner oveni). 
  
							 |